BETALING
Vipps dropper egen satsing på utsatt betaling etter nesten tre år
Vipps gir opp forsøkene på å få godkjent en egen løsning for utsatt betaling. «Vipps Senere» skulle gi det siste løftet til selskapets checkout for nettbutikker. Nå kan Klarna bli alternativet.
Rune Garborg, daglig leder i Vipps Mobilepay, setter punktum for en veldig lang søknadsprosess.
Jörgen Skjelsbæk
Denne uken sendte Vipps et brev til Finanstilsynet med beskjed om
at selskapet trekker sin søknad om å bli finansforetak.
Det setter et punktum for en nesten tre år lang prosess, som
begynte med at Vipps ønsket å få godkjent en såkalt BNPL-løsning, som gir kunder anledning til å kjøpe nå, men betale senere.
Løsningen som fikk navnet «Vipps
Senere» ble sett på som en avgjørende brikke for at den norske betalingsløsningens nye checkout-tjeneste for små
og mellomstore nettbutikker kunne utfordre giganten Klarna og andre aktører.
Få gratis nyhetsbrev
Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.
Ny spilleplan
Nye regulatoriske krav og store omrokeringer i markedet har imidlertid
endret spillereglene så mye at sjefen for Vipps Mobilepay, Rune Garborg, ikke lenger
ser verdien av å endre konsesjonsstatus fra e-pengeforetak til finansforetak.
Knapt et år etter at den første søknaden ble innlevert, fikk
Vipps nemlig beskjed fra Finanstilsynet om at det ikke var nok å være
e-pengeforetak for å få tilby BNPL. Våren 2023 ble en ny søknad om å bli finansforetak
innlevert, og det er altså den som nå trekkes tilbake.
Beslutningen skyldes flere ting:
– Å bli finansforetak kunne ha begrenset
mulighetene til å lansere nye produkter og tjenester som ikke er direkte
betalingsrelaterte, sier Rune Garborg til Shifters søsterside BankShift, og fortsetter:
– Så skal det sies at appetitten på egen
BNPL-løsning ikke økte etter at Forbrukertilsynet la veldige strenge føringer på
utsatt betaling. I praksis er det nå samme krav som for en vanlig kredittsøknad.
Tester med Klarna
I juli fikk Klarna beskjed om at selskapet hadde frem til
november på seg å rette seg etter innskjerpingen av reglene, ellers ventet en
tvangsmulkt på ni millioner kroner per uke. Tilsynet varslet også at de vil
undersøke andre aktører som tilbyr lignende løsninger.
– I sum gjør dette at vi ikke ser det samme
konkurransefortrinnet med en egen løsning for utsatt betaling. Derfor ser vi nå
på samarbeid med tredjepartsaktører slik at vi likevel kan tilby muligheten til
å vente med betalingen i vår checkout, sier Garborg.
– Betyr det at Vipps kan gå fra å utfordre Klarna på checkout
til å tilby Klarna i checkouten?
– Klarna er en av flere aktører vi tester ut løsninger
med, for å se om det gir oss responsen vi ønsker i markedet, sier Garborg.
Logisk utvikling
Han mener det er en logisk utvikling sett i lys av de store
endringer som har funnet sted i denne delen av betalingsmarkedet det siste halvåret.
I høy grad drevet av at nettopp Klarna valgte å selge sin Checkout (som de nye
eierne har døpt om til Kustom) og satse på å bli den store globale leverandøren
av BNPL.
Når valget av BNPL-leverandør er gjort, betyr det i praksis
også at Vipps Checkout melder seg på i «kassekampen» sammen med Qliro, Dintero,
Walley, Svea, Nets og andre som vil prøve å ta markedsandeler fra Kustom.
Selv om Vipps Checkout har vært på markedet siden 2021 har
fraværet av BNPL-alternativ gjort at satsingen ikke har vært som stor som den
kunne ha vært.
Sammenlignet med lommeboken er Vipps Checkout nesten for et nisjeprodukt
å regne. Det er lommebokens rolle som betalingsalternativ på netthandel, som
har vært den virkelige vekstdriveren i Vipps.
Viktig for veksten
Men ifølge Garborg er også checkouten en viktig del i snuoperasjonen
mot lønnsomhet, som selskapet er i gang med. Antallet nettbutikker som bruker Vipps
Checkout har i dag passert 3000 og har økt med mer enn 200 prosent det siste
året.
– Selv om vi allerede har høye markedsandeler på
betaling, ser vi at potensialet fremdeles er stort, men når vi kan operere via
en egen checkout er marginene bedre – så det er et viktig element, det også.
Underveis i den nesten tre år lange prosessen har Rune
Garborg ikke helt klart å legge skjul på sin frustrasjon over tiden det tar å
få en avgjørelse fra myndighetene. På Arendalsuka i fjor kom det et tydelig hjertesukk under en paneldebatt:
«Vi står overfor sammenhenger der det tar lengre tid å få
konsesjoner og godkjenninger enn å utvikle produkter i seg selv,» og «hvis det
regulatoriske tar så lang tid å få gjennom, blir vi ikke konkurransedyktige,» uttalte
Garborg, og la samtidig la vekt på at det er mye bedre med et tidlig nei, slik
at ressursene kan blir flyttet over på andre oppgaver.
– Hva tenker du i dag? Hadde det vært bedre for Vipps om
det hadde kommet et raskt ja i 2021?
– På generell basis kan jeg si at vi alltid ønsker
oss så raske tilbakemeldinger som mulig på alle søknader. Det er en dialog vi
har gående med Finanstilsynet hele tiden. «Time to market» er så avgjørende for
at man ikke skal gå glipp av en forretningsmulighet, sier Garborg og fortsetter.
– … men i dette tilfellet må jeg innrømme at den
lange ventetiden ikke har vært en ulempe. Du må huske at vi har vært gjennom fusjonen
med Mobilepay i denne perioden. Da var utsatt betaling ikke en oppgave som kom
høyt nok opp på prioritetslisten. Det
andre er jo som sagt endringene i markedet og på regulering. Men det er veldig
sjelden det er slik.