abonnement

Vipps fortsetter veksten: Faste betalinger og abonnement tredoblet på ett år

Stadig flere bedrifter rigger seg for å håndtere abonnementsinntekter. Vipps rir høyt på bølgen.

Kommersiell leder i Vipps, Vegar Heir.
Publisert

Vegar Heir er salgssjef i Vipps. Til Shifter forteller han om strategien Vipps følger for å høste av megatrenden abonnement, som er ventet å spre seg til stadig flere bransjer og områder de kommende årene.

Over 700.000 brukere har satt i gang faste betalinger gjennom Vipps. Betalingsvolumet er tredoblet, antallet brukersteder har økt med 260 prosent, og ifølge Heir er brukerveksten like bak.

– Faste betalinger er ikke et nytt produkt fra oss, men det er nå veksten begynner å virkelig komme til syne. Vi så at det tok av blant bedriftene i løpet av forrige høst, og nå kommer brukerne, sier Heir.

Fra media og nettbutikk til fysisk oppmøte

Trinn en har vært å rette seg mot mediene som hadde behov for bedre løsninger for å lykkes med konverteringer i overgangen fra papir til nett og innhold bak betalingsmur. Nå som både Schibsted med suksessen VG Pluss og Amedia med alle lokalavisene er inne, er arbeidet godt i gang med å nå ut til andre type aktører.

– Vi rettet oss først mot de som selger abonnement på digitale tjenester, men ser muligheter på alt fra treningssentre og PT-timer til frivillige organisasjoner som vil verve faste givere.

Strategien for Vipps nå er å rette seg mot aktører hvor kunden møter opp fysisk. Et stikkord er å skape en så lav barriere som mulig for at noen vil binde seg til et lengre kundeforhold. Verdiforslaget er raskere konvertering og bedre oversikt.

Vipps-appen er brukt til å hente inn millionbeløp til ofre for krigen i Ukraina. Og Unicef tok nylig i bruk QR-kode utviklet av Vipps for å raskere verve faddere via TV-sending. Scanning av koden førte da til en nettside hvor kunden kunne verves.

– Det kan for eksempel være fast leie av sportsutstyr. Mange butikker ønsker også å sette opp løsninger for å tilby fast betaling til kundene sine som møter opp fysisk i butikken. Her er barrieren høyere enn den trenger å være, sier Heir.

Kundene ikke skremt av enkel oppsigelse

– Hva sier kundene deres om at Vipps gjør det enkelt å si opp et abonnement?

– Det var vi veldig spente på. Og svaret er at de aller fleste er veldig positive, de ønsker å være på kundens side, de sier de ikke ønsker seg sovende kunder, men aktive som faktisk bruker tjenestene. Og da gjør det ikke så mye om de sier opp, så lenge det er større sjanse for at de kommer tilbake senere.

– Dere har noen sterke internasjonale konkurrenter. Hva er status på det området?

– Vipps har nå 4,2 millioner nordmenn som brukere. Det er en betydelig fordel i konkurransen med andre mobile lommebøker. Det ligger en verdi for mange i å ha betaling samlet på ett sted.

Vipps tar seg betalt med en avgift per transaksjon. Heir vil ikke si noe om hva avgiften ligger på, men sier den er på linje med andre aktørers.

– Hvor mye kan fast betaling vokse på fem år?

– Jeg skal være forsiktig med å spå. Men for markedet er dette bare starten. Jeg venter at vi kommer til å se mange flere bransjer som begynner med abonnement og fast betaling, og da skal vi være der og hjelpe dem. Målet er å tredoble i hvert fall en gang til.

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Ja, takk!

Hvilke nyhetsbrev vil du motta?*

Hvilken bransje jobber du i?*

Kampen står om netthandelen

Innen netthandel og teknologi ligger fortsatt danske Lunar et hestehode foran. Den danske utfordrerbanken, som nylig fikk verdensstjernen Will Ferrell inn som deleier og talsperson, lokker med lav pris og enkel tilgang på et nordisk marked.

Som Shifter har omtalt tidligere, ønsker netthandlere å tilby raskest mulig checkout, og i det racet er det Klarna som leder med sin mulighet for utsatt betaling.

Men etter Vipps Checkout ble lansert i fjor høst, begynner også den norske aktøren å få et betydelig fotfeste innen netthandel.

– Her har vi doblet posisjonen vår tre år på rad, sier Heir.

Veksten fra 2020 til 2021 kom inn på 96 prosent, og nå tilbyr 15.000 nettbutikker Vipps som betalingsalternativ.

– Det flater egentlig ikke ut, men markedet er i endring. Nå er det mange som har utelukkende drevet med fysisk handel som har startet opp digitalt.

Et ferskt eksempel er Nille som etablerte nettbutikk under pandemien. Etter at butikkjeden ble overtatt av banken, kom Kjersti Hobøl inn som administrerende direktør for å rydde opp i det som var blitt noen betydelige underskudd. Til nettstedet Ehandel.no uttalte hun i fjor at Nilles satsing på netthandel var et spørsmål om «vinn eller forsvinn».

– Det har vært utfordrende å ikke ha noen digital salgskanal under pandemien og vi skulle ønske at vi hadde åpnet dette før, men det var ikke noe poeng å utvikle nettbutikken før vi visste at økonomien var blitt snudd, sa Hobøl til Ehandel.no.