Hanne Kjærnes, kommunikasjonssjef i Vipps
Hanne Kjærnes, kommunikasjonssjef i Vipps

Vipps ønsker at konkurrentene får like god tilgang til bankenes API-er som dem: "Gir enda større fart"

Kritikerne mener at Vipps får urettmessige fordeler av bankene, særlig hva gjelder såkalt delegert sterk kundeautentisering .Selskapet innrømmer at heller ikke de kunne ha tilbudt den samme tjenesten om de hadde vært avhengige av de PSD2-API-ene bankene foreløpig klarer å levere.

Publisert Sist oppdatert

PSD2-direktivet ble lenge fremstilt som den store revolusjonen som skulle få fintech-startups til å erobre finansbransjen. Drøyt et år etter at PSD2-direktivet ble innført, er revolusjonen langt på vei erklært død. Bankene sitter fortsatt i førersetet på utviklingen, og utfordrerne har foreløpig ikke klart å lage veldig mye oppstyr.

De siste dagene kan det imidlertid virke som om et aldri så lite PSD2-opprør kan være på gang. Det begynte med at Horde-sjef Alf Gunnar Andersen, var blitt lei av bankenes trege utrulling av PSD2-API-er, og like godt klaget bankene inn til Finanstilsynet. Han fikk rask støtte fra to av de andre selskapene med PSD2-lisens, Neonomics og ZTL.

En god del av kritikken går ut på at bankenes «egen fintech-kjempe» Vipps blir gitt urettmessige fordeler av sine eiere, og at bankene prøver å fremme Vipps som «sin» løsning for PSD2-betalinger.

For å lese artikkelen må du ha abonnement på Shifter+

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Årsabonnement på SHIFTER+
3690,- per år



Bestill her

Månedsabonnement på SHIFTER+
369,- per mnd



Bestill her

Jobber du i en oppstartsbedrift med sårbar økonomi? Kjøp SHIFTER+ til 1290,- per år

Bestill her

Jobber du i en oppstartsbedrift med sårbar økonomi? Kjøp SHIFTER+ til 129,- per mnd

Bestill her