Harald Jachwitz Andersen, direktør for Virke Handel.
Foto: Stian Schioldborg / Virke
Virke om Amazons Norge-planer: «Må se i øynene at dette blir en 'game changer'»
Men netthandelgigantens ankomst i Skandinavia er ikke bare dårlig nytt, mener Virke-topp Harald Jachwitz Andersen.
Etter at Amazon er etablert i Sverige, står Norge og resten av Norden for tur. Det avslører selskapet i en ny stillingsannonse.
Den amerikanske netthandelkjempens ankomst i Skandinavia har vært omtalt i årevis, og eksperter har gjentatte ganger advart detaljhandelen mot konsekvensene.
– Jeg tror en del virksomheter er forberedt. Men ikke alle, sier Harald Jachwitz Andersen, direktør for handel i hovedorganisasjonen for handels- og tjenestenæringen, Virke.
– Man kan ikke ignorere Amazon. Vi må se i øynene at dette blir en «game changer».
God timing
Han mener at timingen ikke kunne vært bedre sett med Amazons øyne, grunnet coronakrisen og vanene folk har vent seg til i den forbindelse.
Andersen viser til en undersøkelse organisasjonen gjennomførte i fjor, som konkluderte med at «enkelhet» er hoveddriveren bak at folk velger netthandel.
– Amazon er jo en logistikkmaskin. Bezos' visjon var å skape verdens mest kundesentriske selskap, og gjøre handelen nærmest friksjonsfritt. Det er hele «cluet» med Amazon. Og det er noe Ola og Kari har fått opp øynene for, sier han.
Motstand og muligheter
Når det er sagt, er ikke Amazons ankomst synonymt med slutten for norske aktører i bransjen. Tvert imot kan det by på nye muligheter, tror Andersen.
– Du kan snu på det: Den tiden vi nå har bak oss, har tvunget mange norske aktører til omstilling, til å tilby enklere og mer fleksible opplevelser. Grunnet corona er mange bedre forberedt nå, sier Andersen.
– Dessuten byr plattformen til Amazon på muligheter for mange. Plutselig er distribusjon ikke bare i Norge og Norden mer tilgjengelig, men enda større - til hele verden, legger han til.
Virke-toppen minner om at Amazon er på plass i flere europeiske land, uten at det har vært en ubetinget suksess for selskapet. Kun i Tyskland og Storbritannia har selskapet gjort virkelig store innhugg i markedet.
– Vi er litt beskjedne av oss her i det høye nord, men vi er langt fremme på mange områder.
Han peker særlig på Elkjøp, som opererer i en bransje hvor Amazon har vært vant til å være best. Virke-toppen mener Amazon på flere områder vil møte knallhard motstand.
– Den helt ferske historien viser at vi er omstillingsdyktig. Det skal vi ikke undervurdere. Og så skal vi ikke undervurdere at plattformen Amazon byr på muligheter.
– Hva sier medlemmene deres om denne utviklingen? Er det bekymring, eller ser man muligheter?
– Alt sammen. Man er spent, og noen kan ha skjelvende knær. Andre er pirret av det nye, og av å få noe nytt å konkurrere mot.
Amazon ønsker ikke å kommentere saken.