Virusfrykt gir vekstboom: «Makskapasiteten er snart nådd»
Den daglige omsetningen til Kolonial ligger 250 prosent over normalen, og Whereby får 20.000 nye brukere i uka.
Flere norske startups merker utbruddet av coronaviruset Covid-19, på godt og vondt.
Mens det kan bli kritisk for norske hardware-startups med produksjon i Kina, øker pågangen kraftig hos aktører som legger til rette for mindre fysisk kontakt, deriblant Kolonial og Whereby.
– Vi jobber på spreng for å øke kapasiteten, og skal gjøre alt vi kan for å redusere smitterisikoen i samfunnet, sier Kolonial-gründer Karl Munthe-Kaas.
250 prosent økning
Det har vært hektisk møtevirksomhet hos nettmathandelen denne uken. Fredag ligger omsetningen an til å bli 250 prosent høyere enn normalt. Det er både langt flere og større ordre enn vanlig, ifølge gründeren, og varer som havregryn og vann hamstres i stor stil.
– For oss gjelder det nå å øke transportkapasiteten og lagerkapasiteten. Vi trekker på de ressursene vi har, sier Munthe-Kaas.
Vanligvis stenger nettbutikken rundt midnatt for levering dagen etter. Rundt klokken 13 fredag lå det imidlertid an til at de må stenge dette alternativet allerede utpå ettermiddagen.
– Makskapasiteten er snart nådd. Tidligere har det vært noen topper i løpet av dagen og uka. Nå fylles lukene mellom de toppene fort, forteller Kolonial-sjefen.
Samtidig understreker han at mye av effektiviseringsarbeidet som ble gjort i 2018 og 2019 la til rette for nettopp slik skalering.
– Tar dere aktivt grep for å «fange» kundene, slik at de ikke forsvinner når stormen har lagt seg?
– Nei, ikke egentlig. Nå jobber vi først og fremst med å bygge opp kapasiteten, så regner vi med at folk vil oppdage at det er praktisk og rimelig å bruke oss. Jeg tror effekten vil vedvare, og at dette kan gi oss flere kunder på lang sikt. Vi har generelt bra gjenkjøp.
– Men nå handler det om å ta unna det som kommer inn, og å gjøre det vi kan for å redusere smitterisikoen i samfunnet, understreker han.
«All time high»
Også hos videokonferansetjenesten Whereby har pågangen eksplodert den seneste tiden, forteller gründer og CPTO Ingrid Ødegaard. De regner med at årsaken er utbruddet av coronaviruset i ulike deler av verden.
– De siste to ukene har det virkelig tatt av, og særlig i land hvor utbruddet virkelig har «peaket», forteller hun.
Både antall registrerte kontoer, særlig betalte business-kontoer, og antall samtaler, har økt kraftig. I India har antall personer i samtale økt med 60 prosent i perioden, 20 prosent i USA, og 25 prosent i Japan - hvor nye registreringer også har økt med 160 prosent sammenlignet med starten av måneden. Også i Italia, som foreløpig er det hardest rammede landet i Europa, har antallet registreringer doblet seg, ifølge Ødegaard.
– Vi satte «all time high» på nye inntekter i forgårs, forteller hun.
Til sammen kan selskapet nå vise til rundt 20.000 nye registrerte brukere i uken, og snart 1,4 millioner samtaler i uken.
– Det med å jobbe fleksibelt og distribuert har virkelig blitt satt på kartet i 2019, nå også i mainstream bedrifter, og ikke bare tech. Dette vil nok pushe enda flere til å teste det. Ellers hadde det nok tatt lengre tid, sier gründeren og legger til:
– Litt av hovedvisjonen vår er å sette folk og bedrifter i stand til å ha fleksibilitet som gjør deg mindre sårbar, også når slike ting skjer.