Utbruddet av coronaviruset fører til at mange holder seg hjemme. Det merker tjenester som Whereby og Kolonial.
Utbruddet av coronaviruset fører til at mange holder seg hjemme. Det merker tjenester som Whereby og Kolonial.

Virusfrykt gir vekstboom: «Makskapasiteten er snart nådd»

Den daglige omsetningen til Kolonial ligger 250 prosent over normalen, og Whereby får 20.000 nye brukere i uka.

Publisert Sist oppdatert

Flere norske startups merker utbruddet av coronaviruset Covid-19, på godt og vondt.

Mens det kan bli kritisk for norske hardware-startups med produksjon i Kina, øker pågangen kraftig hos aktører som legger til rette for mindre fysisk kontakt, deriblant Kolonial og Whereby.

– Vi jobber på spreng for å øke kapasiteten, og skal gjøre alt vi kan for å redusere smitterisikoen i samfunnet, sier Kolonial-gründer Karl Munthe-Kaas.

250 prosent økning

Det har vært hektisk møtevirksomhet hos nettmathandelen denne uken. Fredag ligger omsetningen an til å bli 250 prosent høyere enn normalt. Det er både langt flere og større ordre enn vanlig, ifølge gründeren, og varer som havregryn og vann hamstres i stor stil.

– For oss gjelder det nå å øke transportkapasiteten og lagerkapasiteten. Vi trekker på de ressursene vi har, sier Munthe-Kaas.

Vanligvis stenger nettbutikken rundt midnatt for levering dagen etter. Rundt klokken 13 fredag lå det imidlertid an til at de må stenge dette alternativet allerede utpå ettermiddagen.

– Makskapasiteten er snart nådd. Tidligere har det vært noen topper i løpet av dagen og uka. Nå fylles lukene mellom de toppene fort, forteller Kolonial-sjefen.

Samtidig understreker han at mye av effektiviseringsarbeidet som ble gjort i 2018 og 2019 la til rette for nettopp slik skalering.

– Tar dere aktivt grep for å «fange» kundene, slik at de ikke forsvinner når stormen har lagt seg?

– Nei, ikke egentlig. Nå jobber vi først og fremst med å bygge opp kapasiteten, så regner vi med at folk vil oppdage at det er praktisk og rimelig å bruke oss. Jeg tror effekten vil vedvare, og at dette kan gi oss flere kunder på lang sikt. Vi har generelt bra gjenkjøp.

– Men nå handler det om å ta unna det som kommer inn, og å gjøre det vi kan for å redusere smitterisikoen i samfunnet, understreker han.

«All time high»

Også hos videokonferansetjenesten Whereby har pågangen eksplodert den seneste tiden, forteller gründer og CPTO Ingrid Ødegaard. De regner med at årsaken er utbruddet av coronaviruset i ulike deler av verden.

– De siste to ukene har det virkelig tatt av, og særlig i land hvor utbruddet virkelig har «peaket», forteller hun.

Både antall registrerte kontoer, særlig betalte business-kontoer, og antall samtaler, har økt kraftig. I India har antall personer i samtale økt med 60 prosent i perioden, 20 prosent i USA, og 25 prosent i Japan - hvor nye registreringer også har økt med 160 prosent sammenlignet med starten av måneden. Også i Italia, som foreløpig er det hardest rammede landet i Europa, har antallet registreringer doblet seg, ifølge Ødegaard.

– Vi satte «all time high» på nye inntekter i forgårs, forteller hun.

Til sammen kan selskapet nå vise til rundt 20.000 nye registrerte brukere i uken, og snart 1,4 millioner samtaler i uken.

– Det med å jobbe fleksibelt og distribuert har virkelig blitt satt på kartet i 2019, nå også i mainstream bedrifter, og ikke bare tech. Dette vil nok pushe enda flere til å teste det. Ellers hadde det nok tatt lengre tid, sier gründeren og legger til:

– Litt av hovedvisjonen vår er å sette folk og bedrifter i stand til å ha fleksibilitet som gjør deg mindre sårbar, også når slike ting skjer.

Kjære leser!

Vi i Shifter har bestemt oss for å legge ut all vår journalistikk om coronaviruset gratis inntil videre, slik at viktig informasjon når ut til flest mulig som trenger det. Vi håper likevel mange av dere vil støtte oss gjennom å tegne et abonnement, og bidra til vårt arbeid med å gi økt kunnskap og innsikt om norsk innovasjon og teknologi. Gå inn her for å se hvordan du tegner abonnement.