mobilitet
Voi passerer 20 millioner turer i Oslo: Nå vil sjefen åpne for nattkjøring igjen
Christina Moe Gjerde vil ha flere elektriske sparkesykler i hele byen, og ber om at det igjen blir lov å kjøre ut i de små timer.
Få konsepter har blitt elsket og hatet så mye som de elektriske sparkesyklene som inntok Oslo i 2019. I disse dager passerer den mest seiglivede av dem, Voi, 20 millioner gjennomførte turer i hovedstaden.
– 20 millioner turer er et bevis på at Oslo ønsker delt mobilitet, men det er også et bevis på at vi har blitt en dagligdags transport for mange Osloborgere, sier Christina Moe Gjerde, Nordensjef i Voi, i en pressemelding.
Etterlyser ro
Selv om bråket har løyet siden det verste bråket, godt hjulpet av regulering og anbud fra Oslo kommune der bare et utvalg av operatører, er det fortsatt urolige tider i vente for selskapene. Hovedstaden har varslet at nytt anbud for 2024 offentliggjøres snart. Nå etterlyser Voi-sjefen mer regulering og mer stabilitet i markedet.
– Bransjen har kommet langt på disse fire årene, og det er på tide at forskriften vi styres av gjenspeiler dette. Lengre kontrakt for forutsigbarhet for brukere og arbeidstakere, og mer etterspørselsdrevet antallsbegrensning for å sikre god dekning og høy tilgjengelighet i hele byen, er noen av endringene vi ønsker oss, i tillegg til gjenåpning om natten, sier Moe Gjerde.
Varsler ny elsparkesykkelmodell
Nylig lanserte Voi en oppdatert digital kjøreskole, og Moe Gjerde sier at brukerne i Oslo kan se frem til en flunkende ny elsparkesykkelmodell neste år.
– Vi har prototypen av en ny og forbedret modell klar, og målet er at vi kan introdusere denne i Oslo kommende sesong. I tillegg utvikler vi stadig ny teknologi for å gjøre tjenesten vår bedre og tryggere både for brukere og de rundt, også håper vi at kommunen også tar tak i forskriften som regulerer oss, sier Moe Gjerde, som hevder vi trenger langt flere elsparkesykler for å dekke etterspørselen.