Elektrisk sparkesykkel fra Voi parkert på utsiden av Oslo S. Arkivfoto: Ole Berg-Rusten / NTB scanpix

Voi trosser meteorologene: Lar folk sykle på glattisen

Busser er innstilt på grunn av glatte veier, og de andre aktørene har skrudd av appen, men Voi holder vinteråpent.

Publisert Sist oppdatert

Tirsdag meldte meteorologene om underkjølt regn, snø og hagl, og gult farenivå. Busser ble innstilt på grunn av glatte veier, og flere av sparkesykkel-aktørene stengte sine tjenester.

Deriblant den tyske aktøren Tier. De holder nattestengt og satte ikke ut sparkesyklene tirsdag morgen.

– Tryggheten til brukerne våre er vår første prioritet. Vi vurderer hver dag værforholdene for å se om det er forsvarlig å kjøre el-sparkesykkel i Oslo. Vi har også valgt å holde stengt om natten nå i vinter for å være på den sikre siden. Med snøen som kom i natt valgte vi å ikke åpne tjenesten vår i dag, forteller Oslo-sjef i Tier, Lars Christian Grødem-Olsen, til Shifter.

Utover morgenen fulgte også Circ og Lime i samme spor og gjorde sine sparkesykler utilgjengelig.

Den svenske giganten Voi derimot, valgte å holde tjenesten åpent, med over 500 sparkesykler tilgjengelig i byen.

– Voi vurderer været i Oslo fra dag til dag, og vi vil kun sette ut el-sparkesyklene våre i gatene på dager der vi mener det er helt trygt for brukerne og andre i byen, sier kommunikasjonssjef i Voi, Kristina Nilsson.

– Hvis vinterforholdene blir for heftige og veibanen for utrygg for brukerne våre, setter vi ikke ut noen elektriske sparkesykler i byen i løpet av den dagen.

Ikke egnet for vinterføre

Bård Morten Johansen, seniorrådgiver i Trygg Trafikk, advarer mot å bruke sparkesykkel på glattisen.

– Er det mildvær og regn er det ikke noe problem å benytte sparkesykkel, da blir det som en regnværsdag på sommeren. Men sparkesykler er i utgangspunktet ikke egnet for vinterføret.

Han legger til at det ikke skal mye fart til før farlige situasjoner kan oppstå.

– Det er heller ikke bare sparkesykkelen i seg selv, men den blir også en fare for andre trafikanter som kan bli påkjørt.

Johansen håper at utleie-aktørene vil være forsvarlige i vinter og stenge appene når føret tilsier det.

– Når politiet og Statens Vegvesen sier at man skal la bilen stå, bør man også la sparkesykkelen stå, det sier seg litt selv. Og utleierne har sagt at de skal stenge tjenesten ved dårlig vær, og det er godt å høre at flere har gjort det, sier han.

Vinteråpent, med forbehold

De fleste sparkesykkel-aktørene i Oslo lovet å holde åpent i vinter, men med forbehold om stenging på kort varsel hvis været ikke tillot det.

Dette til tross for advarende brev fra kommunen om at de ikke vil ta ansvar for sparkesykler som blir stående i veien for brøytebilene.

Da den første snøen falt i starten av november, stengte samtlige aktører ned appene, og hentet inn de fleste sparkesyklene.

– Planen er å ha syklene ute i vinter, men sikkerhet kommer først. Derfor er ikke syklene tilgjengelige i dag, sa Hunter Nilsson til Aftenposten den gang.

Alle aktørene har tatt forhåndsregler i forbindelse med vinteren, og skrenket inn geo-sonen til ring 2, i stedet for ring 3, som de hadde i sommer.