Virtual REality

Vokser raskt gjennom å ha knekt koden for anbudsprosesser

– I 2022 har vi et budsjett som er flere millioner over det vi har forventet, sier Viktor Munch Akse.

Co-CEO & Co-Founder Markus Haraldseid, Chief Clinical Officer Elise Rimer og Co-CEO & Co-Founder Viktor Munch Akse
Co-CEO & Co-Founder Markus Haraldseid, Chief Clinical Officer Elise Rimer og Co-CEO & Co-Founder Viktor Munch Akse
Publisert Sist oppdatert

For tre år siden i et klasserom på NTNU ble ideen født.

Markus Haraldseid og Viktor Munch Akse satt i en forelesning i faget Entreprenørskap. Professoren ba studentene skrive et hypotetisk business-case med personen de satt ved siden av.

– Jeg satt meg tilfeldigvis ved siden av en fyr jeg aldri hadde møtt før, og som jeg ikke visste da var ansett som en av de topp VR-utviklerne på verdensbasis. Så det burde ikke kommet som en overraskelse at han ville skrive om VR, sier Akse.

Akse forteller at han tenkte det ville være interessant å skrive om bruk av VR i psykologi, og slik ble ideen om Fornix født. Etter å ha fått gode tilbakemeldinger på oppgaven, bestemte de seg for å realisere prosjektet. Fordi de er studenter tok de ikke prosjektet så seriøst i startfasen, men når de etterhvert søkte på støtteordninger begynte arbeidsmengden å vokse.

Vokser raskt i en treg sektor

I begynnelsen fikk de støtte fra NTNU, Innovasjon Norge og Forskningsrådet, men de har nå hentet penger fra private investorer og fått flere kunder. I løpet av de siste månedene har de vokst mer enn forventet.

– I 2022 har vi et budsjett som er flere millioner over det vi har forventet, sier Akse.

Grunnet konkurrenter ønsker han ikke gå mer i detalj på det finansielle, men han kan fortelle at de planlegger å hente 4-6 millioner i fjerde kvartal.

Teamet bak Fornix sitter på Gründerbrakka på NTNU
Teamet bak Fornix sitter på Gründerbrakka på NTNU

Akse forteller at de har klart å ha godt tempo gjennom en sektor som kan gå tregt. Han trekker frem et punkt som har vært kritiske for deres vekst.

– Det er ekstremt viktig å lære seg lovverket rundt hvordan anbudsprosesser fungerer. Vi har lært oss en del ting om hvordan man kan komme gjennom på en akselerert måte.

Grunnet konkurrenter vil ikke gründerne dele akkurat hva de har lært.

Mange samarbeid

Akse forteller at de ofte lander kunder gjennom å inngå et partnerskap hvor de holder forskningsprosjekter, han deler flere partnere. I desember alene sikret de seg følgende samarbeid.

  • Stiftelsen DAM og Rådet for Psykisk Helse (RPH): Får godkjent DAM sin maksimale støttepakke for et utviklingsprosjekt. I samarbeid med RPH, skal de utvikle og brukerteste, en VR løsning for behandling av sosial angst.

  • Oslo Universitetssykehus (OUS, Europas største): Fikk godkjent et stort prosjekt for utvikling av- og forskning på en omfattende VR-applikasjon for behandling av psykose.

  • Psykisk helse- og rusklinikken Nordlandssykehuset: Sykehuset skal bruke Fornix sitt produkt til å behandle generell angst.

  • Klinikk Fysikalsk Medisin og Rehabilitering, Sykehuset i Vestfold (Kysthospitalet på folkemunne): Samarbeid om utvikling av en VR løsning for behandling av kroniske smerter

Konkurrenter

Fornix er ikke alene i hva de gjør, og forteller at det stadig dukker opp nye konkurrenter. De trekker for eksempel frem Yatek Solutions.

– En av gründerene som jobbet der jobbet hos oss før, sier Akse.

De ser ikke ut til å være bitre over dette.

– Det er litt kjipt å få konkurranse lokalt på et av vårt hovedsatsningsområde, men sånn er livet. Samtidig viser det at flere tror på konseptet, sier gründerne.

Videre legger de til at dette vil sette fart på jobben, og en blir nødt til å skjerpe seg.

En annen konkurrent er Nordic Neurotech. Selskapet har også bygget opp et omfattende forskningssamarbeid, med partnere som blant annet NTNU, Universitetet i Oslo, Høgskolen Dronning Mauds Minne, Oslo universitetssykehus, Kriminalomsorgen og Sunnaasstiftelsen.

Nordic Neurotech samarbeider med flere enn 100 psykologer, og tester blant annet ut behandlingsprogram innenfor ADHD, sosial angst og Tourettes.

Veien fremover

Videre ønsker de å fortsette veksten og sikter mot å bli internasjonale, samtidig som de skal fokusere på vekst i Norge.

– Vi venter på svar i en anbudsprosess med SIO, hvor vi tilbyr bruk av VR for å hjelpe studenter som sliter med sosial angst, sier Akse.

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Hvilken bransje jobber du i?*

Powered by Labrador CMS