Aleksander Langmyhr i Dimension10.
Aleksander Langmyhr i Dimension10.

VR-gründeren ble hyllet for et fantastisk produkt: Men så innså Aleksander Langmyhr at han manglet bransjekreden som måtte til for å vinne kundene

Det hjalp ikke å være en brennhet startup med teknologi i verdensklasse, så lenge bygg- og anleggsselskapene ikke lot seg overbevise av unge gründere uten bransjeerfaring. Da tok Dimension10 grep.

Publisert Sist oppdatert

Høsten 2018 var Aleksander Langmyhr en av de heteste gründerne i hovedstaden. Dimension hadde akkurat landet en pilotavtale med giganten AF Gruppen, om bruk av VR i byggingen av en ny motorvei mellom Kristiansand og Mandal. Sentralt hos bygg- og anleggskonsernet var Rune Huse Karlstad, som en av entusiastene bak satsingen på innovasjon og startup-løsninger.

Huse Karlstad hadde gått gradene i byggebransjen, fra betongarbeider på Hamar, rådgiver hos Rambøll med ansvar for bygging av fotballstadioner i Qatar nå å jobbe med innovasjon og digitalisering på konsernnivå. Han kunne den litt seige bransjen inn og ut, hvem som var de viktige aktørene og hva de trengte, og han hadde sjargongen inne. Kort sagt hadde han alt det Dimension10-gjengen manglet mest av alt - bransjeerfaringen.

Ansatte kunden

Nå to og et halvt år senere er Rune Huse Karlstad ansatt i VR-selskapet, som tross avtalen med AF og den tilsynelatende medvinden, har hatt en tung vei inn i markedet. Med en slik døråpner på plass, har det imidlertid blitt fart på sakene.

– Det har vært ekstremt positivt at han begynte. Vi har fått mye bransjekompetanse inn i selskapet. Og i retrospekt burde vi nok tidligere hatt mer industrierfaring på plass, sier gründer og administrerende direktør, Aleksander Langmyhr, i Dimension10.

I oppstartsfasen hadde VR-selskapet gått bredt til verks. Etter hvert begynte bygg- og anleggsbransjen å utkrystallisere seg som en nisje der det ble jobbet mye med 3D-modeller, samtidig som behovet for fornying var stort. Gründerne så åpenbare forbedringsmuligheter, med økt effektivitet, mindre reising og færre feil i prosjektene, dersom man kunne gå på «befaring» i VR.

– Fra utsiden har det jo sett kjempebra for oss. Det vi omsider skjønte, var at vi trengte mer nisjekunnskap. Vi har ikke for vane å ansette folk fra kunder, men Rune var perfekt for oss, sier Langmyhr.

Rune Huse Karlstad (i midten) den gangen han var i AF Gruppen og testet ut VR i arbeidet med et veiprosjekt på Sørlandet, sammen med kollega Anja Krohn Bjørnstad. Til venstre Mike Connors i Dimension 10.
Rune Huse Karlstad (i midten) den gangen han var i AF Gruppen og testet ut VR i arbeidet med et veiprosjekt på Sørlandet, sammen med kollega Anja Krohn Bjørnstad. Til venstre Mike Connors i Dimension 10.

Utfordringer

Det var flere grunner til at det som utenfra så ut som et startup-eventyr, hadde en krevende tid med å overbevise nye kunder. Dimension10 introduserte en helt ny måte å jobbe på. I en bransje der mange har hatt nok med å stable seg over fra papir til PC, skulle man nå forholde seg til nok en dimensjon, med VR-briller og kontrollere.

– Selv om det beviselig gir bedre resultater å jobbe på denne måten, blir ikke denne type endringer alltid tatt imot med like åpne armer.

Det er ikke alle som er like gira på nye duppeditter.

– Det er mange endringer som skjer samtidig nå, og selskapene er nødt til å prioritere. Noen har tatt syvmilssteg, andre trenger å ta noen flere steg for å komme dit de skal.

Flere utfordringer

Mens Dimension10 til å begynne med hadde trodd at ting kom til å gå av seg selv, har de erkjent at de må prate mer med kundene. De må selv inn i verktøyene å vise hvordan man samarbeider i arbeidet med modellene i virtual reality. Dimension10 har også erfart at ikke alle medarbeiderne er nødt til å jobbe i VR. Noen kan også bruke PC. Slik blir det en enklere vei inn i programvaren.

– Er det også noe med kulturen spesielt i denne bransjen, at det er mange som ikke liker for mye endring, ikke minst når de må på med fullt VR-utstyr?

– Headsettene er en stor ting for mange, men de blir mindre og mindre. Jeg har ikke et fnugg av tvil om at dette er framtiden, men det har gått saktere enn vi har trodd, og vi har møtt større utfordringer enn antatt.

Korona og kredibilitet

Med et slikt bakteppe har det ikke vært lett for Dimension10-teamet å få den innpassen de har ønsket, ikke minst så lenge de selv har manglet bransjeerfaring. Men med den tidligere AF-profilen Rune Huse Karlstad i teamet har utviklingen skutt fart.

– Han har kredibiliteten og sjargongen. Når folk i bransjen ser bakgrunnen hans fra byggeplass, forstår de at han vet hva han snakker om.

Etter en ganske tøff tid i fjor vår, da de store selskapene i bransjen koronastrammet budsjettene, har de nå lovende samarbeid med flere store selskaper.

– Det var mange som instinktivt fokuserte på kjernevirksomheten, og kuttet ut innovasjonsprosjekter da koronaen slo til. Da smeller det selvfølgelig for slike som oss. Men i det lange løp blir selskapene tvunget til å jobbe annerledes, se på digitalt samarbeid, og da blir mulighetene i VR viktige.

Salg gjennom partnerskap

Nylig inngikk også Dimension10 et strategisk partnerskap med Tribia. Selskapet har de siste 20 årene vært en av pionerene innenfor digital utvikling i den norske bygg- og anleggsbransjen. Deres plattform Interaxo er for de fleste å anse som standarden for samarbeidsverktøy på byggeprosjekter, der mange allerede har lagret 3D-modellene sine.

Gjennom dette samarbeidet vil brukerne av Interaxo nå kunne oppleve modellene sine gjennom Dimension10s VR-programvare.

– Vi får muligheten til å jobbe tett med både Tribia og deres kunder, og på den måten nå ut til langt flere enn vi hadde klart på egenhånd. Vi kan nyte godt av eksisterende samarbeid og kundeforhold, og samtidig jobbe tett sammen med en aktør som har utviklet ledende software-løsninger mot bransjen i mange år.

Vinn-vinn

Langmyhr beskriver Tribia som en reseller av løsningen til Dimension10, der brukere av Interaxo kan kjøpe VR-produktet som en plugin på plattformen.

– Det er vinn-vinn. På lang sikt vil Tribia tjene mer ved at de selger mer når de kan tilby en mer fremtidsrettet og komplett BIM-løsning til sine kunder Samtidig ville vi brukt flere på å komme i denne posisjonen med de riktige kundene.

Prisen er den samme, uansett om man kjøper tilgang til Dimension10 gjennom Tribia eller direkte fra oppstartsselskapet.

Forbereder storrunde

Samtidig som Dimension10 nå har fått opp salget, har de også fått hjelp av den teknologiske utviklingen. Ikke bare har headsetene blitt mindre, men man trenger ikke lenger å ha annen hardware i rommet. Det jobbes også med å gjøre VR-utstyret og modellene uavhengig av PC-kraft. I tillegg vil 5G-utrullingen gjøre mobilnettet mer robust, med tanke på å jobbe i skyen ute på anleggsplassene.

I fjor hentet Dimension10 en mellomrunde på 10 millioner kroner i finansiering fra eksisterende investorer, i påvente at selskapet snart skal kjøre en større runde.

– Med de tingene som nå har skjedd, håper og tror vi at vi har bevist nok til å hente en stor investeringsrunde. Da får vi større frihet til å gjøre det vi vil, og ikke bare det vi må gjøre.

6 råd for å vurdere eget team og skaffe riktig kompetanse

  1. Vær ærlig og hyggelig, alltid. I møter, intervjuer og andre situasjoner. På både kort og lang sikt vil dette alltid være viktig for å tiltrekke og beholde mennesker jeg vil ha på teamet.
  2. Bruk nettverket ditt og andres. Om noen du stoler på anbefaler en person er det ofte for en grunn. For generelt er det liten oppside og stor nedside ved å gå god for andre personer.
  3. Bygg en kultur / væremåte som er attraktiv for ansatte. Ref punkt 1.
  4. Alltid vær klar over hvor selskapet er på reisen. Noen ansatte kan ha riktig kompetanse nå, men ikke senere. For andre gjelder det motsatte. Vær bevisst på dette når man rekrutterer.
  5. Dersom en har et spennende produkt eller teknologi hjelper det alltid på å tiltrekke seg flinke mennesker. Om en ikke har det, finn andre ting å spille på, feks. en god kultur eller spennende kunder.
  6. Vær alltid klar over hvem som er kunden. Og se på teamet - er det noen som ordentlig kan sette seg i kunden sine sko? Om ja, flott, trenger vi flere? Om nei, det var dumt, da må vi finne noen.
  7. Ha løpende dialog med ansatte, ikke bare formelle medarbeidersamtaler. Med andre ord vær tilgjengelig. Dette legger tilrette for en gjensidig tillit som gjør det lettere å diskutere og ta opp både enkle og vanskelige ting - som ellers kanskje ikke ville kommet frem.

Selskapsinformasjon fra Caphub.io

DIMENSION10 AS

Dimension10 leverer programvare for samarbeid og visualisering for arkitektur, ingeniørfag og byggebransjen. Programvaren bruker virtuell virkelighet og gjør det mulig å importere 3D-modeller og bruke disse virtuelt med andre, remote brukere.

Les mer om selskapet her

OSLO

Aleksander Nyquist Langmyhr

11-20

  • Christer André Fagerslett
  • FRUITOPIA AS
  • Ingvild Ottestad
Se hele selskapsprofilen
Powered by Labrador CMS