Aleksander Langmyhr i Dimension10.
Aleksander Langmyhr i Dimension10.

VR-gründeren ble hyllet for et fantastisk produkt: Men så innså Aleksander Langmyhr at han manglet bransjekreden som måtte til for å vinne kundene

Det hjalp ikke å være en brennhet startup med teknologi i verdensklasse, så lenge bygg- og anleggsselskapene ikke lot seg overbevise av unge gründere uten bransjeerfaring. Da tok Dimension10 grep.

Publisert Sist oppdatert

Høsten 2018 var Aleksander Langmyhr en av de heteste gründerne i hovedstaden. Dimension hadde akkurat landet en pilotavtale med giganten AF Gruppen, om bruk av VR i byggingen av en ny motorvei mellom Kristiansand og Mandal. Sentralt hos bygg- og anleggskonsernet var Rune Huse Karlstad, som en av entusiastene bak satsingen på innovasjon og startup-løsninger.

Huse Karlstad hadde gått gradene i byggebransjen, fra betongarbeider på Hamar, rådgiver hos Rambøll med ansvar for bygging av fotballstadioner i Qatar nå å jobbe med innovasjon og digitalisering på konsernnivå. Han kunne den litt seige bransjen inn og ut, hvem som var de viktige aktørene og hva de trengte, og han hadde sjargongen inne. Kort sagt hadde han alt det Dimension10-gjengen manglet mest av alt - bransjeerfaringen.

Ansatte kunden

For å lese artikkelen må du ha abonnement på Shifter+

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Årsabonnement på SHIFTER+
3690,- per år



Bestill her

Månedsabonnement på SHIFTER+
369,- per mnd



Bestill her

Jobber du i en oppstartsbedrift med sårbar økonomi? Kjøp SHIFTER+ til 1290,- per år

Bestill her

Jobber du i en oppstartsbedrift med sårbar økonomi? Kjøp SHIFTER+ til 129,- per mnd

Bestill her