corporate venture

Vys venture-satsing sporet av

Da NSB skulle bli Vy, testet konsernet corporate venture. – Vi har lært mye, sier kommunikasjonsdirektør Åge-Christoffer Lundeby som forteller om hva som skjedde siden.

Vygruppen testet corporate venture. Nå satser de på teknologi på andre måter.

I 2017 var moteord som digitalisering, elektrifisering og selvkjørende transportmidler overalt, og NSB kjøpte seg inn i startupen Applied Autonomy for å lære og delta i utviklingen. 

Den gangen leverte Kongsberg-startupen tjenester for gjennomføring og drift av demonstrasjoner, piloter og utprøving av selvkjørende kjøretøy. Selskapet ble stiftet det året og fikk midler gjennom såkornfornd-ordningen.

I 2017 var moteord som digitalisering, elektrifisering og selvkjørende transportmidler overalt, og NSB kjøpte seg inn i startupen Applied Autonomy for å lære og delta i utviklingen. 

Serie om corporate venture

Den gangen leverte Kongsberg-startupen tjenester for gjennomføring og drift av demonstrasjoner, piloter og utprøving av selvkjørende kjøretøy. Selskapet ble stiftet det året og fikk midler gjennom såkornfornd-ordningen.

Togselskapet gikk inn med to millioner kroner og sikret seg en eierandel på 16,67 prosent og ble med det en corporate venture-investor. 

Så ble det stille. 

Selvkjørende buss for tog

Kommunikasjonsdirektør Åge-Christoffer Lundeby forteller nå hva som skjedde siden.

– Det har skjedd mye siden denne saken i 2017. Først og fremst har vi hatt flere prosjekter sammen med Applied Autonomy, senest et prisvinnende prosjekt med stor buss i Stavanger for Kolumbus, og i år skal vi starte opp et nytt prosjekt med stor, selvkjørende buss i Gøteborg, sier han som nå altså jobber i Vygruppen etter jernbanereformen som kom det året og medførte at NSB ble historie. 

Åge-Christoffer Lundeby er kommunikasjonsdirektør i Vygruppen.

– Vy har stor tro på verdien selvkjørende kjøretøy kan gi samfunnet og satser videre på dette området, sier Lundeby og peker på at konsernet har lært mye fra eierskapet og kundeforholdet til i Applied Autonomy. 

Selskapets beste år var i 2022 med en omsetning på 12,8 millioner kroner og rundt null kroner i resultat før skatt. Året etter var omsetningen falt til 7,9 millioner og underskuddet økt til 1,7 millioner kroner.

Solgte seg ut

Ifølge Lundeby introduserte selskapet selvkjøring til Norge og er blitt en ledende europeisk aktør. Og siden 2017 har Vy deltatt i flere emisjoner. Ved inngangen til 2024 eide gruppen 22,5 prosent av aksjene. 

– Dessverre har Vys økonomiske handlingsrom blitt betydelig svekket de siste årene, særlig grunnet pandemien. Vi har dermed ikke lenger mulighet til å bidra med kapital til Applied Autonomy. Vi valgte høsten 2024 å selge aksjene til selskapets ansatte, både for egen del, men også i troen på at det gir selskapet best forutsetninger for videre utvikling. 

 Lundeby understreker at Vy vil fortsette som kunde. 

– Vi vil heie på dem og vurdere hvordan vi ellers kan støtte dem best mulig. Vi har ikke en aktiv strategi for Corporate Venture-investeringer nå, men har mange egne innovasjonsprosjekter og er positive til å utforske samarbeid med norske startups.