OPPKJØP
Xeneta kjøper nederlandsk selskap og styrker satsingen på luftfrakt
Et halvt år etter at analyseselskapet hentet frisk kapital, gjør det sitt første oppkjøp.
Patrik Berglund i Xeneta.
Foto: Per-Ivar Nikolaisen
I fjor sommer investerte den amerikanske storinvestoren Lugard Road Capital 242 millioner kroner i norske Xeneta, til en verdivurdering på 1,1 milliarder kroner.
Oppstartsselskapet utvikler en plattform for priser, data og analyse av markedet for sjø- og luftfrakt. Først og fremst har selskapet slått seg opp på sin indeks for containertrafikk, som viser priser og volum på frakt mellom kontinentene.
Allerede i mars 2020 brukte gründerselskapet dataen derfra til å spå hvordan coronaviruset ville herje med næringslivet, med imponerende treffsikkerhet.
De friske pengene, fortalte gründer Patrik Berglund, skulle blant annet brukes på å øke satsingen i nye markeder. Et eget analyseteam for sjø- og luftfraktmarkedet skulle på plass.
Nå skaffer Xeneta seg nettopp det, men gjennom et oppkjøp. Det melder Xeneta i en pressemelding.
Oslo-selskapet kjøper det nederlandske analyseselskapet Clive Data Services, som spesialiserer seg på data innen luftfrakt. Detaljene i transaksjonen er ikke kjent.
De to selskapene har jobbet sammen i syv måneder allerede, og en del av teknologien til Clive er allerede integrert i plattformen til Xeneta.
Sjefen i Clive, Niall van de Wouw, blir nå sjef for luftfrakt-avdelingen til Xeneta.
– Avgjørelsen vår om å slå oss sammen med Xeneta var ikke kun motivert av at tjenestene våre komplimenterer hverandre, sier Van de Wouw i meldingen. – Patrik og staben har bygget et flott selskap med en unik forretningskultur, og jeg ser frem til å bli en del av det.
Daglig leder i Xeneta, Patrik Berglund, sier til Shifter at Clive er et perfekt supplement til dataene Xeneta selv samler.
– Clive henter data fra titalls av de største flyselskapene i verden. Dataene inneholder informasjon om hvor fullastede de ulike flights er. Denne dataen parer vi med prisdatene våre for å tilby et enda mer komplett markedsbilde til våre kunder. Det er altså mulig å få oversikt over kapasitetsutnyttelsen på de ulike flyrutene rundt i verden – noe som er relevant for å forstå om prisene er sannsynlige til å gå opp eller ned.
– Dette er årsaken til at vi ønsket oppkjøpet, sier han.
Xeneta vil ikke dele de finansielle detaljene rundt oppkjøpet. Det vil derimot ha betydningen for forventingene fremover.
– Vi har justert forventningene våre løpende oppover siste 12 måneder og har forventinger til at vi kan gjøre det over de kommende kvartalene også. Både sjøfrakt og flyfrakt er svært pressede industrier om dagen – noe som har gjort dataene våre enda mer relevante og verdifulle, sier Berglund.