HANDEL
Zara begynner å ta betalt for returer
Stadig flere som selger klær på nett slutter med gratis returer.
Gratis returer har vært en suksessoppskrift for mange nettbutikker, særlig de som selger klær. Det siste årene er det stadig flere som har begynt å stille spørsmål ved bærekraften i et slikt system.
Nå kan det se ut til at det er et skifte på gang. Den spanske motegiganten Zara endret policy i begynnelsen av mai. Nå koster det 29 kroner for Zara-kunder å sende tilbake de varene man ikke ønsker å beholde. Kostnaden trekkes fra returbeløpet. For den som ikke vil betale, er det mulig å gå til en butikk å levere returvarene,
LES OGSÅ: Gratis retur koster klimaet. Likevel tvinges nettbutikker til å fortsette
I Storbritannia har også selskaper som Uniqio og Next gjort det samme, og analytikere BBC har snakket med mener at flere vil følge i fotsporene til Zara.
– Det er en voksende trend. Det begynte allerede før pandemien, men trenden vil forsterke seg, alt ettersom netthandelen fortsetter å vokse, sier detaljhandelsforsker i Mintel, Nick Carroll i BBC.
Det finnes flere som jobber med problematikken rundt returer av klær. Både når det gjelder klimaavtrykk og at «uvanen» å bestille mer enn hva man faktisk skal kjøpe faktisk kan bli ganske så dyrt for nettbutikken.
Et eksempel er den svenske startupen Turnr, som fikk Schibsted inn på eiersiden i begynnelsen av året. Selskapet har utviklet en løsning som sparer en returvare reisen tilbake til et sentrallager i utlandet. I stedet kan den sendes direkte til en ny kunde som befinner seg betydelig nærmere geografisk.
Tjenesten rulles ut i Norge gjennom Helthjem-nettverket. Først ut blant nær hundre nettbutikker, var We Are Fit, som selger treningsklær til kvinner.