HANDEL

Zara begynner å ta betalt for returer

Stadig flere som selger klær på nett slutter med gratis returer.

Klæskjeden Zara har begynt å ta betalt av dem som sender tilbake klær kjøpt på nett. Den som vil unngå returkostnaden må besøke en butikk som denne på Karl Johann i Oslo.
Klæskjeden Zara har begynt å ta betalt av dem som sender tilbake klær kjøpt på nett. Den som vil unngå returkostnaden må besøke en butikk som denne på Karl Johann i Oslo.
Publisert

Gratis returer har vært en suksessoppskrift for mange nettbutikker, særlig de som selger klær. Det siste årene er det stadig flere som har begynt å stille spørsmål ved bærekraften i et slikt system.

Nå kan det se ut til at det er et skifte på gang. Den spanske motegiganten Zara endret policy i begynnelsen av mai. Nå koster det 29 kroner for Zara-kunder å sende tilbake de varene man ikke ønsker å beholde. Kostnaden trekkes fra returbeløpet. For den som ikke vil betale, er det mulig å gå til en butikk å levere returvarene,

LES OGSÅ: Gratis retur koster klimaet. Likevel tvinges nettbutikker til å fortsette

I Storbritannia har også selskaper som Uniqio og Next gjort det samme, og analytikere BBC har snakket med mener at flere vil følge i fotsporene til Zara.

– Det er en voksende trend. Det begynte allerede før pandemien, men trenden vil forsterke seg, alt ettersom netthandelen fortsetter å vokse, sier detaljhandelsforsker i Mintel, Nick Carroll i BBC.

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Ja, takk!

Hvilke nyhetsbrev vil du motta?*

Hvilken bransje jobber du i?*

Det finnes flere som jobber med problematikken rundt returer av klær. Både når det gjelder klimaavtrykk og at «uvanen» å bestille mer enn hva man faktisk skal kjøpe faktisk kan bli ganske så dyrt for nettbutikken.

Et eksempel er den svenske startupen Turnr, som fikk Schibsted inn på eiersiden i begynnelsen av året. Selskapet har utviklet en løsning som sparer en returvare reisen tilbake til et sentrallager i utlandet. I stedet kan den sendes direkte til en ny kunde som befinner seg betydelig nærmere geografisk.

Tjenesten rulles ut i Norge gjennom Helthjem-nettverket. Først ut blant nær hundre nettbutikker, var We Are Fit, som selger treningsklær til kvinner.

Powered by Labrador CMS