ehandel

Slik blir retur-slippen som skal redusere fotavtrykket til den elleville netthandelen

Schibsted og Turnr har avslørt samarbeidet om storsatsing på bærekraftig retur, men jobber i kulissene med å finslipe selve løsningen som skal få bukt med netthandelens mørke bakside.

Håkon Høst Brunsell i Schibsted Ecommerce & Distribution og Turnr-gründerne Daniel Mattebo og Linus Robertsson samarbeider om å utvikle en løsning for bærekraftig retur med Helthjem. Der utenlandske aktører hjelper forhandlere med å selge unna returvarer, ønsker disse å kutte antall kilometer kjørt.
Publisert Sist oppdatert

Kortversjonen

  • Hva er saken? Schibsted vil gjøre netthandelen sirkulær ved å investere i Turnr som et av få nordiske selskaper som skal gjøre retur av varer mer klimavennlig og effektivt. Det grønne skiftet i kombinasjon med stadig økende volum av varer og gods, gjør det til et mulig megamarked.
  • Hva er interessant? Nær hundre nettbutikker i norge og utlandet skal teste den nye tjenesten. Fortsatt gjenstår flere ubesvarte spørsmål om tillit og kjøpernes insentiver.

Denne uken ble Schibsted Ecommerce & Distribution majoritetseier i to år gamle Turnr, og gjennom portefølje-selskapet Helthjem investerer dermed medieselskapet (et ukjent beløp) i å redusere det gigantiske fotavtrykket på vår tids elleville netthandel.

Det svenske oppstartsselskapet har utviklet en løsning som sparer en returvare reisen tilbake til et sentrallager i utlandet. I stedet kan den sendes direkte til en ny kunde i geografisk nærhet. Tjenesten rulles nå ut i Norge gjennom Helthjem-nettverket, og først ut blant nær hundre nettbutikker, er We Are Fit. De selger treningsklær til kvinner.

Håkon Høst Brunsell leder Schibsted-selskapets nysatsing på bærekraftig retur.

Han forteller at Schibsted Ecommerce & Distribution hadde en lignende løsning på egen blokk for et år siden. Tidlig i research-arbeidet ble de imidlertid kjent med Turnr.

– Vi så et potensial, og da er det alltid et spørsmål om «make or buy?».

Rekordår for pakker og gods gir flere returer

  • Aldri før har det blitt målt et større antall pakker og sendinger i fraktstatistikken som i 2021, ifølge NHO.
  • Som ventet ble 2021 nok et rekordår for pakker, opplyste direktør for logistikk og transport Ole A. Hagen i Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO) i en pressemelding i 28. januar.
  • Segmentet for pakker, stykkgods og parti hadde en vekst på 9 prosent fra 2020 til 2021.
  • Godstogbransjen hadde samtidig en kraftig vekst på 12 prosent. Sist det ble fraktet så mye gods på norske baner, var i 2009.
  • "Det er klart at koronapandemien har hatt stor betydning, og den siste nedstengingen førte igjen til et skifte i økt bruk av netthandel og hjemlevering. Forbrukere er nå vant til å handle på nettet, klikk og hent-løsningene blir stadig bedre", uttalte Hagen.

  • Kilde: NTB

Årlig blir det levert over hundre millioner pakker via netthandel til norske adresser, forteller Høst Brunsell videre, men hvis andel returer i fysiske butikker ligger på cirka åtte prosent, returneres så mye som rundt én av fire pakker kjøpt over nettet.

Han peker også på flere undersøkelser, deriblant nylig gjennomført og dokumentert av TV 2 Hjelper Deg, som viser at returnerte varer fra nett, i eksempelet fra klesgiganten Zalando, kan reise flere tusen kilometer på tvers av en rekke land på vei mot en ny, riktig nok potensiell, eier. Men der aktører som britiske ZigZag og Paypals Happy Returns hjelper forhandlere med å selge unna returvarer, vil Turnr altså kutte kilometer.

Slik skal løsningen fungere

Helthjem leverte i fjor 13 millioner pakker alene, og nesten to millioner av dem ble gjort mellom privatpersoner. Nå skal kundene, herunder nær hundre nettbutikker, norske så vel som utenlandske, i tur og orden få tilgang til den nye retur-løsningen. Denne blir igjen et synlig og aktivt valg overfor konsumentene, i hver enkelt «check out»-løsning.

Boozt, Lyko, NA-KD, Dressman og Ideal of Sweden er blant dem som kanskje står i kø.

Schibsted og Turnr jobber nå med å finne ulike insentiver overfor kunder som velger en returvare i nærheten, i stedet for å kjøpe en vare på tradisjonelt vis. Det kan for eksempel være en rabatt på varen. På samme måte kan konsumentene som velger å returnere en vare via løsningen, få en rabattkode ved neste kjøp i samme nettbutikk.

Insentivene er fremdeles under utvikling, forteller pressesjef Marius Husebø-Evensen.

– Men dette er et voksende marked. Flere og flere blir bevisste på den lange reisen til en returvare og hvilket fotavtrykk det gir. Det kan være snakk om enorme avstander.

Husebø-Evensen tror de kan oppnå full dekning av integrasjoner innen et par måneder.

Komplisert løsning

Høst Brunsell forteller videre at de også må jobbe målrettet for å sikre tillit. Det kan blant annet dreie seg om at varen er i god stand ved leveranse til ny kunde i nærheten.

I første omgang skal partene derfor inspisere og kvalitetssikre varene fra utvalgte lagre i Norge, og etter hvert blir det bygget et vurderingssystem integrert i selve løsningen.

– En av grunnene til at vi valgte å samarbeide med Turnr, var at de hadde et svært sterkt teknologi-team. Denne nye retur-løsningen vil ikke bare kreve en god kundereise, men også integrasjoner inn mot alle nettbutikkene, deres CRP- og lagersystemer, sier han.

– Det er ganske komplisert å få til, understreker Høst Brunsell.

– Det vil vel også kreve et veldig høyt kjøpsvolum før tjenesten oppleves som smidig?

– Ja, dette er åpenbart en løsning som nå er mest relevant for de netthandlerne med volum, men dette er et felt som fremdeles er ganske umodent, sier Høst Brunsell.

Han legger til:

– Hele det grønne skiftet innenfor netthandel er ganske umodent og fragmentert, men vi mener vi har musklene til å akselerere de gode initiativene som dukker opp.

Flere fordeler

Før partene fant sammen, rakk Schibsted å kartlegge viljen til å integrere en lignende løsning blant forhandlerne, og de sanket ifølge Høst Brunsell raskt positiv respons.

Foruten å ta ned fotavtrykket per retur, peker Høst Brunsell på at løsningen vil gi kundene betydelige kostnadskutt knyttet til toll og distribusjon på tvers av land.

I dag kjører Helthjem typisk en vare, gjerne tur-retur, fra et sentrallager i Sør-Sverige.

Ifølge Turnr-gründer Daniel Mattebo tar selskapet kun betalt når de har funnet en ny eier av retur-varen i nærheten. Turnr har i Sverige rullet ut tjenesten med Bubbleroom.

– E-handelen, på lik linje med samfunnet for øvrig, har et tydelig fokus på bærekraft og skriker etter smarte løsninger. Og enda tydeligere er det i målgruppen vi retter oss mot; unge, digitale mennesker, som forventer å kunne gjøre alt med ett klikk, sier Mattebo.

Han hevder det finnes konkurrenter i samme segment, uten å nevne navn, men mener Turnr har en unik tilnærming med sin bærekraftige C2C-tjeneste.

– Vårt produkt kombinerer en enkel brukeropplevelse med en smartere, mer bærekraftig, shopping. Vi er overbevist om at vi er på rett vei, legger han til.

Mattebo og medgründer Linus Robertsson ble kjent da de begge jobbet i betalingsselskapet Trustly. Førstnevnte forteller videre om en klar nordisk satsing fremover. 2023-ambisjonen er imidlertid på europeisk nivå.

Les også: Den svenske fintech-raketten Trustly var på vei mot gigantnotering – nå må 120 ansatte gå

Et «bagasjebånd» med tjenester

Høst Brunsell understreker også at den nye retur-løsningen har en naturlig plass i Schibsteds store visjon som heter å legge til rette for økt sirkularitet i netthandelen. Han nevner blant annet Finns ledende posisjon på det norske markedet. Helthjem annonserte også nylig en ytterligere satsing på gjenbruk via en ny integrasjon med Finn Torget.

– Når vi i tillegg har et så bra distribusjonsnettverk, særlig gjennom Helthjem, som allerede leverer og henter varer hjemme hos konsumentene, er dette et bagasjebånd som kan fylles med mye, blant annet en bærekraftig retur-løsning, sier Høst Brunsell.

Han røper også flere partnerskap i nær fremtid, men kan ikke gå i detalj ennå.