Betalingsløsninger

Zwipe har cash til to års drift

De operasjonelle kostnadene økte i 2021, mens kontraktene kom inn. Nå innløser ledelsen opsjoner.

André Løvestam, daglig leder i Zwipe holder opp det biometriske betalingskortet som han tror skal legge grunnlaget for et helt nytt marked.
Publisert

Zwipes årsrapport viser at selskapet med en biometrisk autentisering for betalingskort, fortsatt ikke har noen betydelig omsetning å vise til.

Fra 1,8 millioner kroner i 2020, var omsetningen økt til 2,5 millioner kroner i 2021.

Operasjonelle kostnader kom inn på 85,5 millioner kroner, og resultatet på kjernedriften før renter, skatt, avskrivning og amortisering (EBITDA) kom inn på -74,6 millioner, som er en nedgang fra -59,9 millioner året før.

Selskapet hadde ved utgangen av fjerde kvartal 152 millioner i kontanter og kortsiktige investeringer, mens det gikk med 76,7 millioner kontanter i driften.

Flere milepæler i 2021

2021 ble et begivenhetsrikt år for Zwipe-sjef André Løvestam.

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Ja, takk!

Hvilke nyhetsbrev vil du motta?*

Hvilken bransje jobber du i?*

Zwipe gjorde avtaler med ni nye smartkort produsenter og byråer som står for personalisering av kortene. Det totale volumet kom inn på 250 millioner kort.

André Løvestam har tidligere signalisert overfor Shifter at han kan få mellom 3 og 4 dollar per kort.

Den svenske kjendis-investoren Erik Selin kom inn som eier av fire millioner aksjer i en emisjon på 104 millioner kroner.

Ledelsen har troen

Løvenstam innløste 384.000 opsjoner 22. februar 2022 og mottok samme antall aksjer for 10 kroner stykket. I september ble en aksje i Zwipe omsatt for rundt 30 kroner, og nå for i underkant av 20 kroner.

En avtale som Zwipe inngikk i 2021 vil gi inntekter på over 20 millioner i år.

I en kommentar sier Løvestam at undersøkelser viser at forbrukere ønsker kontaktløs betaling uten å måtte taste en PIN-kode, som er akkurat det Zwipe tilbyr.