André Løvestam, daglig leder i Zwipe er klar for å legge verden for sine føtter.
André Løvestam, daglig leder i Zwipe er klar for å legge verden for sine føtter.

Zwipe-sjefen jubler etter storsalg: Et «gjennombrudd» for biometriske betalingskort

12 år etter oppstarten er den første, større kommersielle avtalen endelig i boks for det norske fintech-selskapet.

Publisert

Det er den taiwanske kortprodusenten Beautiful Card Corporation, BCC, som betaler 1,9 millioner dollar, drøyt 16 millioner kroner for et hemmelig antall enheter av hele plattformen rundt den biometriske betalingsløsningen Zwipe Pay One.

– Det er helt klart et gjennombrudd for Zwipe. Det er vår første kommersielle avtale av litt størrelse. Nå gå vi inn i en helt ny fase for selskapet der vi kan begynne å høste fruktene av vårt utviklingsarbeid, sier Andre Løvestam.

Nest størst i Asia

Den første kunden er heller ikke noen liten kunde. Med en produksjon på 520 millioner betalingskort, med og uten chip, i året er BCC er Asias nest største kortprodusent og på syvende plass globalt.

I en verden der stadig flere snakker om digitale lommebøker tviholder André Løvestam, daglig leder i Zwipe på at plastikkortet har fremtiden for seg.
I en verden der stadig flere snakker om digitale lommebøker tviholder André Løvestam, daglig leder i Zwipe på at plastikkortet har fremtiden for seg.

Med ordren på Zwipe biometriske løsning beveger selskapet seg nå inn på et nytt område. Selskapene fant frem til hverandre allerede i mai i fjor, og siden da har BCC gjort store investeringer for å kunne begynne å produsere de biometriske betalingskortene.

BCC har imidlertid ikke bare kjøpt «single chip»-løsningen og fingeravtrykksensoren som finnes på kortet, men også programvare og innrulleringssystem som gjør at det blir en helhetsløsning.

Fornøyd med betalingen

Løvestam er godt fornøyd med at både størrelsen på ordren og betalingen:

– Hvor mange enheter som BCC har bestilt er hemmelig, men så mye kan jeg si, at marginen er meget god på disse leveransene.

Da Shifter intervjuet Løvestam i vår, fortalte han at Zwipe så for seg å kunne få 3-4 dollar per kort, som selskapet leverte teknologi til. Og at det ville være mulig å kunne nå cashflow-breakeven allerede ved seks millioner enheter i året.

Avtalen gjør også at Løvestams «roadmap» fra i vår ser ut til å kunne holde. Da fortalte han til Shifter at selskapet skulle begynne med leveransene til kortprodusentene i høst og at de første kundene bør kunne få sine biometriske kort i begynnelsen av 2022.

– BCC vil definitivt være et av de første selskapene som er ute på markedet med kort basert på Zwipe Pay One, sier Løvestam.

Powered by Labrador CMS