Bjellesermoni for Zwipe AS på Oslo børs i januar 2019.

Zwipe varsler store kutt i staben

Må spare 40 millioner kroner og knytter samtidig tette bånd til betalingskjempen Idemia.

Publisert

– På den ene siden er det vemodig og leit å se dyktige engasjerte kolleger måtte forlate selskapet. På den andre siden er dette en mulighet vi har fått fordi vi har sikret oss det vi tror er den ultimate løsningen for langsiktig markedssuksess. Med den har vi kunnet forenkle veien til mål, sier Zwipe-sjef André Løvestam.

Nylig gikk det ut en børsmelding som bekreftet at selskapet er i ferd med å gjennomføre en "strømlinjeforming" av organisasjonen. Allerede denne uka vil ulike tiltak være iverksatt, som til sammen skal sørge for besparelser verdt 40 millioner kroner årlig.

Mesteparten hentes gjennom nedbemanning. I dag teller Zwipe-staben i underkant av 40 ansatte.

– Jeg kan ikke gi detaljer om dette, for det er en prosess som fortsatt pågår og skal være ferdig implementert og konkludert i november. Men vi har indikert kostnadsbesparelser på rundt 40 millioner kroner i året. Det representerer en reduksjon i vår operasjonelle kontantstrøm på rundt 40 prosent, sier Løvestam.

Innsparingene skal ifølge børsmeldingen fra Zwipe gå frem av årets siste kvartalsrapport, og være realisert innen utgangen av første kvartal 2020.

Dermed kan opptil 16 ansatte bli nødt til forlate jobbene sine i løpet av få måneder.

– Hvordan oppfatter du stemningen blant de ansatte nå?

– Det er mye refleksjon av de samme to tankene. Det er trist å se noen av de gode kollegene gå. Samtidig er det inspirerende å se responsen i markedet og den store dynamikken som vi ser nå, sier Løvestam.

"Magisk grense"

Dette skulle bli den store høsten for Zwipe. Men kommersialiseringen av de biometriske betalingskortene selskapet utvikler har gått saktere enn ventet. Tidligere i november kunne Shifter fortelle at markedsverdien til fintech-startupen har stupt gjennom året. 165 millioner kroner er barbert bort.

Likevel har CEO Løvestam klokkertro på at selskapet skal lykkes. I stedet for den brede tilnærmingen selskapet tidligere har hatt, kanaliseres langt mer av ressursene selskapet nå har til rådighet inn i samarbeidet med den franske kortprodusenten Idemia; en av verdens største aktører innen digital identifisering og betaling.

Ved å kombinere teknologiene til de to selskapene, mener Zwipe at kostnaden knyttet til produksjon av kortene vil stupe ned til 10 dollar stykket. Det gjøres ifølge Løvestam mulig ved å samle "nesten alle komponenter i et biometrisk betalingskort i én og samme chip".

– Mange har sett på 10-dollarsnivået som den magiske grensen, hevder Zwipe-sjefen, og legger til:

– Både Idemia og vi er overbevist om at det markedet trenger for å virkelig ta av i høyvolum er nettopp den kostnadsreduksjonen som denne teknologien leverer, og at vi derfor sitter med det som vil være katalysatoren for en enorm "market takeoff".

Tette bånd

Med "høyvolum" mener han flere titalls, kanskje hundretalls millioner enheter i året. Samarbeidet innebærer at Idemia får bruke teknologien Zwipe har utviklet i sine egne kort, mens Zwipe får eksklusive rettigheter til å tilby teknologien til det øvrige markedet.

– Hva gjør det med konkurransesituasjonen selskapene imellom?

– Idemia er selv en kortprodusent i tillegg til å være et teknologiselskap. De vil bruke denne teknologien i deres egne kort, og vi vil selge den til hele den resterende kortprodusenter. Det betyr at Zwipe og Idemia ikke er konkurrenter i det hele tatt.

– Det virker som at samarbeidet er veldig tett. Har oppkjøp vært tema?

– Ingen kommentar.

Zwipe-sjefen ønsker ikke å tidfeste kommersialisering av produktet eller gå ut med en målsetning. Han hevder imidlertid at selskapet gjennom strømlinjeformingen, samt en nylig fortrinnsrettemisjon, Horisont 2020-midler og Skattefunn, er finansiert "helt til market scaleup".