Gründer Kim Humborstad og CEO André Løvestam i Zwipe.

Dette skulle bli den store høsten for Zwipe:
Nå er verdien kappet med 165 millioner

Gjennom året har biometri-startupen Zwipe inngått en rekke store avtaler. Likevel stuper børsverdien, og selskapet må på ny kapitaljakt.

Publisert Sist oppdatert

I februar fortalte sjefen i det norske startupen Zwipe, André Løvestam, at selskapet planla kommersialisering av sine biometriske betalingskort i løpet av årets andre halvdel. Første milepæl på veien var sertifisering fra Visa og Mastercard.

Når kalenderen nå viser november og Oslo-gatene igjen er snøhvite, er dette fortsatt ikke på plass.

– Vi må konstatere at markedet på kort sikt er forsinket i forhold til alles forventninger. Det har gjort at vår runway måtte forlenges for å nå helt frem til kommersialisering, sier han.

Børsras

Siden børsnoteringen på Merkur Market i januar har prisen for en aksje i den norske startupen Zwipe stupt. På det meste ble aksjen handlet for 24,88 kroner og verdivurderingen var 280 millioner. Mandag denne uken nådde prisen en bunn på 7,05 kroner, ned over 70 prosent fra toppen.

Omkring 165 millioner kroner er barbert av markedsverdien.

– Vi har gjort store fremskritt i 2019, og sikret mange nye viktige partnere, sier Løvestam.

Han viser blant annet til et "grensesprengende" samarbeid med Idemia, en av de verdensledende aktørene innen kort- og betalingsikkerhet, og en wearable-avtale med G+D.

– Sertifiseringskravene har vært og er fortsatt i bevegelse. De fleste store betalingsnettverkene har ikke fastsatt sine sertifiseringskrav ennå, og det er ingen biometriske betalingskort som har fått sertifisering ennå, påpeker han, og legger til:

– Videre tror vi at timingen for sertifisering ikke kommer til å ha særlig innvirkning på kortsiktig omsetning og heller ikke på det langsiktige potensialet.

Henter penger

Utsettelsene reflekteres likevel i det bratte aksjeprisfallet. Så sent som i september beskrev Løvestam den finansielle situasjonen i selskapet som "stabil", og sa til Shifter at de ikke hadde nærliggende planer om å hente penger. Forrige kapitalinnhenting på 120 millioner skjedde ved årets start, i sammenheng med børsnoteringen.

Søndag 10. november gikk det likevel ut en børsmelding om at Zwipe vil gjennomføre en såkalt fortrinnsrettemisjon.

Zwipe-teamet. Foto: Vilde Mebust Erichsen

Det innebærer at inntil 10.635.525 nye aksjer utstedes med en tegningkurs på 7 kroner. Dermed blir emisjonen på 74 millioner kroner, forutsatt at den fulltegnes og godkjennes av aksjonærene under en ekstraordinær generalforsamling 2. desember.

Ifølge en melding fra selskapet er 90 prosent av emisjonen allerede dekt inn av eksisterende og nye aksjonærer samt garantister, til en samlet verdi på 67 millioner kroner.

Eksisterende aksjonærer får tegningsretter tilsvarende antallet aksjer de allerede sitter med. Tre tegningsretter gir retten til å tegne to nye aksjer à kr. 7 kroner per stk.

– Med det har vi sikret runway til scaleup av markedet, sier Løvestam nå, men vil ikke tidfeste milepælene fremover.

Må tilpasse

Prisen på en Zwipe-aksje falt med nesten 15 prosent på emisjons-nyheten mandag. Dermed fortsetter den dårlige trenden. I forrige uke falt prisen med nesten 25 prosent, og i løpet av den seneste måneden er aksjen over 40 prosent ned.

– Jeg vokter meg for å kommentere aksjenkursen, men generelt er det vanlig at aksjekursen beveger seg ned mot tegningsprisen i en emisjon, sier Løvestam.

– Nedgangen i aksjekursen har vart mye lenger enn det?

– Verdsettelsen bestemmes alltid av markedet. Vårt fokus er å legge det beste mulige fundamentet for verdiutvikling, og det føler jeg vi har gjort gjennom 2019, sier han, og trekker igjen frem samarbeidet med Idemia som særlig viktig.

Han innrømmer likevel at aksjestupet ikke går ubemerket hen.

– Aksjekursen bestemmes til enhver tid av markedet og blir påvirket av mange forhold. Men det er selvsagt trist for alle å se at kursen faller, sier Løvestam, som selv er aksjonær i selskapet.

– Hvordan påvirkes driften av den negative utviklingen?

– Man må tilpasse seg utviklingen og forventningene. Vi fokuserer en større andel av ressursene på den disruptive teknologien som vi nå samarbeider med Idemia om. Vi tror at den teknologien er en game changer og en katalysator for virkelig take off i markedet.

Stø kurs

Fremover blir utvidelsen av kundebasen et "strategisk viktig løp", bekrefter Løvestam. Han avviser samtidig at de har inngått eksklusivitetsavtaler i noen markeder. Selskapet er derfor på utkikk etter flere samarbeidspartnere i regionene de allerede befinner seg i.

De største utfordringene i tiden fremover blir ifølge Løvestam å holde stø kurs "med lavere kostnadsforbruk i påvente av market take off". Han vil likevel ikke tidfeste milepæler som sertifisering og kommersialisering.

– Erfaringen har vist at det er vanskelig å forutse når dette skjer. Dette er en gigantisk global bransje som ofte har vist seg å være konservativ. Et eksempel er introduksjonen av kontaktløs betaling for 10-12 år siden. Det tok lang tid før det kom, men etterhvert tok det helt av. Industrikjennere sier til meg at det man ser nå på biometriske kort er nøyaktig det man så den gang, sier Løvestam, og legger til:

– Markedet for biometriske kort har blitt bekreftet gang på gang gjennom 2019. Først og fremst gjennom betydelige og dedikerte investeringer av aktører fra hele kjeden. Spørsmålet er 'når', ikke 'om', sier han bestemt.

Nye vertikaler

Nylig rapporterte Nets og Vipps om en markant endring i betalingsvanene til nordmenn. Andelen betalinger som gjøres kontaktløs vokser voldsomt.

Selv om flere store aktører, deriblant Google og Apple, har lansert sine egne betalingsløsninger med mobiler og klokker her til lands i løpet av året, drives utviklingen frem av kortbetaling. Tilsvarende tall finner man i mange andre markeder. Både Apple og Google har omsider også lansert sine egne betalingskort.

– Vi tror alle disse metodene vil leve side om side. Mobilbetaling har vist seg å vokse sakte, hvis du ser bort fra Kina. Betalingskort har gang på gang vist seg å være den prefererte betalingsmetoden, og alle prognoser viser volumvekst for kort det neste tiåret, sier Løvestam, og legger til:

– En rekke aktører innenfor mobilbetaling lanserer nå egne kort. Det gjelder ikke bare Apple, Google og Ebay. Også aktører som Uber lanserer egne kort. Dessuten har vi har fått henvendelser fra consumer-to-consumer-apper om muligheten for å utvikle og komplementere deres tjenester med betalingskort.

Når det er sagt, kommer Zwipe også til å bevege seg inn på teknologikjempenes terretorium, avslører Løvestam. En av de viktigste avtalene de har inngått i år, foruten Idemia, er med G+D, som produserer betalingskort og spesialiserer seg på sikker, digital betaling.

– Vi har blitt valgt til å utvikle og designe wearables for dem, nærmere bestemt et armbånd til kontaktløs betaling med biometri. Denne skal ut i pilot med en ledende europeisk bank neste år, forteller Løvestam, men kan ikke avsløre hvilken.

En annen mulighet er samarbeid med de stadig flere utfordrerbankene, som Revolut, N26 og Monzo.

– Det er absolutt en mulighet vi holder åpen, slår han fast, og forteller at selskapet allerede har et samarbeid med Tag Systems, som leverer kort til flere slike aktører.