Sobo Community blir Parampara: Per Kristian Bjørke er ny CMO
Per Kristian Bjørke har fått hovedansvaret for all markedsføring, samt deler av den operasjonelle driften, i selskapet som skal bli en global markedsplass for vintage og secondhand-klær fra hele verden.
Bjørke har noen års fartstid innen retail i Norge og utlandet, og har jobbet med utvikling av sortiment, konsept, markedsføring og strategier for IKEA og Coop Norge Handel. De siste årene har arbeidsoppgavene vært mest rettet mot digitalisering, som CDO for Europris.
Bjørke har også toårig erfaring fra New York, i forbindelse med at han jobbet for mindre nisje-selskaper, og bidro til utviklingen av deres digitale tilstedeværelse. Den nye stillingen som CMO/COO i Parampara forklarer Bjørke med at man i en startup må gjøre litt av alt.
-- Parampara er en helt ny global markedsplass hvor man kan shoppe håndplukket vintage og secondhand-klær fra hele verden. Vi samler både fysiske butikker fra verden byer og digitale nettsider, på én og samme plattform. Se for deg hva booking.com er for hotell-booking, det er det vi skal lage med Parampara.co, forteller Bjørke.
Han får hovedansvaret for all markedsføring, samt deler av den operasjonelle driften sammen med Parampara-gründer Anjali Bhatnagar. Shifter har også tidligere skrevet om selskapet, som da het Sobo Community. Bjørke og Bhatnagar skal sammen ha ansvar for supply-strategien og deler av den teknologiske utviklingen fremover.
-- 60 prosent av klærne brukes ikke
Han forteller at han alltid har hatt et ønske om å starte noe eget, og at det også var andre ting som klaffet da han så stillingen utlyst.
-- Det å starte noe eget får jeg jo får muligheten til nå, som partner i selskapet. Dessuten er dette med gjenbruk og bærekraft viktige verdier for meg. At det i tillegg handler om klær og fashion var nesten for godt til å være sant, da det er en annen interesse jeg har, sier Bjørke.
Blant produktene som ligger for salg på Parampara, er det både relativt nye (men brukte) og vintage moteklær. Målet er å få flere til å se verdien i å handle gjenbruk, fordi en genser fra Nike eller kjole fra Dior ikke blir dårligere av at noen har brukt den før. Selskapet mener vintage fashion innbyr til en mer personlig stil -- fordi det kan være vanskelig å finne to like av det samme plagget.
Bjørke ser frem til å bli en del av en arbeidsplass som skal endre verden, ett skritt av gangen.
-- Det er skremmende hvor mye klesbransjen bidrar til verdens forurensning. Vi ønsker jo ikke kun å snakke om alt det negative, men heller fokusere på verdien for hver enkelt i å handle brukt og bidra til å forlenge levetiden på hvert plagg. 60 prosent av klærne der ute brukes ikke i dag, så det er nok å ta av. Vi ønsker dessuten å kle folk i kule klær tilpasset deres egen stil, forteller Bjørke.