Teamet i Payr. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Payrs dramatiske døgn: Var to uker fra å gå tom for penger

Per-Ivar Nikolaisen

Per-Ivar Nikolaisen

Redaktør og gründer i Shifter

Publisert 29. mai 2018

Denne uka kunne gründer-ekteparet Espen og Åste Einn feire at Payr hadde fått DNB som investor. Men i fjor høst kjempet oppstartsselskapet for å overleve. 

Det har gått noen måneder siden den nervepirrende uka i september. Det bortimot verste som kunne skje en startup, hadde skjedd, og nervene var i helspenn. Payr-teamet hadde fått hakeslepp da den største investoren troppet opp på signeringsmøtet med en helt annen innstilling enn det som hadde vært til da i prosessen. Investoren hadde ifølge Payr lagt flere nye krav på bordet, og fortalt at pengene ikke ville komme med en gang, men bli syndikert over tid. Payr-gründerne så ingen annen løsning enn å vrake investoren som egentlig skulle tatt halve runden.

— Bunnen gikk ut av investeringen, og vi satt der med penger til to uker med lønn. Vi var virkelig nær å gå tom, forteller gründer Espen Einn, som har kona Åste Einn som medgründer i selskapet.

Fornøyd nå

Den kritiske situasjonen et halvt års tid tilbake fremstår ganske annerledes enn da det denne uka ble kjent at DNB Venture investerer seks millioner kroner i den profilerte fintech-startupen. I tillegg går diverse mindre investorer inn, og emisjonen ender på 11 millioner kroner.

Payr har som kjent utviklet en app for effektiv regningsbetaling, men skal nå også bli en markedsplass med en fullautomatisert AI-løsning som kjenner igjen betalingene i fakturaen og matcher disse med mer lønnsomme alternativer for forbrukerne.

Det er en meget fornøyd Payr-gründer som forteller om hvorfor DNB er en god investor for Oslo-selskapet. At DNB Venture tenker langsiktig, og de har også midlene og nettverket til å følge Payr fremover når den norske fintech-startupen går nordisk og etter hvert også europeisk.

— Jeg puster litt lettere denne gangen, i forhold til da ting havarerte i forrige runde, og vi måtte hacke det til. Denne gangen gikk jo ting på skinner, og runden ble til og med litt overtegnet. Det i seg selv er jo et symbol på at vi har kommet lenger, sier Einn.

Bare én løsning

På veien dit har det altså vært hårfint unna å gå helt galt. Payr hadde gjort grundige undersøkelser av investoren som skulle gå inn, så det kom litt som lyn fra klar himmel da alt brøt sammen. Tiden var for knapp til å gå til nye storinvestorer for å pitche. Blant mange mer eller mindre dårlige alternativer var det bare én ting å gjøre.

— Samme dag som vi skjønte at bunnen gikk ut av runden, skulle vi sende ut en brukerundersøkelse om appen. Vi la til et siste spørsmål, «Er du interessert i å investere i Payr?», forteller Einn.

50 brukere svarte ja på spørsmålet.

— Vi satt i «boiler room» og ringte rundt hver dag i en uke, og til slutt hadde vi klart å hente inn fem millioner kroner fra 35 investorer.

Litt som folkefinansiering

Underveis i alt stresset med å få pengene på plass, måtte de le litt av seg, og paradokset med at de som en ledende fintech-startup gjorde runden på gamlemåten.

— Vi «hustlet» hardt for å få noen til å putte inn 50.000 kroner. Det ble jo en slags manuell «crowdsourcing» av investorer.

Runden i fjor ble til slutt på totalt åtte millioner kroner.

— Men her var det kapitalen som ble viktigst, for det ble vel ikke akkurat «smarte penger» av en slik strategi?

— Det ble jo sykt mange små investorer, men samtidig var de alle kunder av Payr og våre ambassadører. Noen hadde veldig lite penger, og gikk inn med små summer — folk som likte produktet og var villig til å putte sparepengene sine i det.

Samtidig var det et knippe større investorer som Bjarne Melbye i 2M2D som gikk inn i runden.

— Mange av de små som kom inn, hadde mye faglig å bidra med. Det gir oss gode utsikter, mener Einn.

Det var ingenting å si på humøret til Payr-teamet, her representert med Christian Westerberg Thoresen og Yvonne Groven Edseth, under Slush-konferansen noen uker etter investordramaet. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Ikke i lomma på storbanken

— Dere er jo fornøyd nå, med DNB. Men det er jo ikke lenge siden dere bemerket at Vipps hadde «rappet» oransjefargen til Payr i sin nye logo, og at det måtte gå an å velge en annen farge. Dere får jo konkurrenten inn på eiersiden?

— Vi har diskutert dette mye internt, og gjort mye research i kapitalmarkedet. Potensielle partnere og leverandører er udelt positive. Får vi inn DNB som investorer, fremstår vi som mer proffe og mer attraktive. I startupmiljøet er det derimot større betenkeligheter og mer skepsis, sier Einn.

Han understreker at Payr og DNB allerede har samarbeidet, ved at banken er en av leverandørene av infrastruktur til tjenesten. Einn påpeker at Payr passer godt med noe av det DNB Venture har sagt at de gjerne ønsker å gå inn i — som betalingstjenester, sparing og investeringsråd.

— Vi skjønner og vet at noen vil tenke at nå er vi i lomma på en storbank. Men vi er opptatt av å ikke være det, og opplever det heller ikke slik.

— Så Vipps er fortsatt en konkurrent?

— Det er jo bare to betalingsapper i Norge, så sånn sett er de en konkurrent. De er jo også inne på regningsbetaling, men Vipps Faktura har jo ikke slått helt an. Den store forskjellen mellom oss og Vipps er dessuten markedsplassen, med pris- og produktsammenligning, og jeg kan ikke se at de kan komme med en slik tjeneste.

Tryggere nå

Einn mener at Vipps i hovedsak er laget for å bygge barrierer mot internasjonale aktører, ikke for å gi forbrukerne råd om å bytte fra DNB til en annen bank dersom det skulle lønne seg. Det har vært viktig for fintech-startupen at DNB går inn på samme vilkår som de andre, og at eierandelen ikke blir høyere enn ti prosent.

— Vi har også vært veldig tydelig på at Payr ikke er en bank, og at vi kan tenkes å gjøre ting som går på tvers av deres interesser, og det er de helt innforstått med, sier Einn.

DNB har ikke fått noen plass i styret, og har ifølge Einn heller ikke bedt om det.

— Det ville vært en typisk betingelse vi ikke ville gått med på, men de har ikke utfordret dette. I det hele tatt har prosessen med DNB Venture vært veldig ålreit.

— Så nå føler du deg tryggere sammenlignet med situasjonen i september?

— Jeg føler meg aldri trygg. Vi har valgt en strategi med korte runways. Vi henter penger ofte, for å få maks verdisetting og hindre utvanning. Det er en stressende prosess, men denne gangen var det lettere enn sist. Og jeg tror det vil bli enda lettere å hente penger neste gang, nå når DNB er inne.

For ordens skyld: Bjarne Melbye i 2M2D, som har investert i Payr, er også en av investorene i Shifter Media AS.

Hør også Shifters podcast med Espen Einn fra i fjor høst: