Eric Ries, forfatter av The Lean Startup og The Startup Way. Foto: JD Lasica /Flickr.

Podcast: «Lean Startup»-forfatter Eric Ries’ råd til etablerte selskaper som ønsker å overleve

Lucas Weldeghebriel

Lucas Weldeghebriel

Journalist og gründer i Shifter

Publisert 29. mars 2018

En av verdens fremste innovasjonseksperter mener at selskaper som vil overleve, må gjennom en radikal transformasjon som gjør organisasjonen i stand til å levere kontinuerlig innovasjon.

–Vi vet sikkert helt sikkert at vi må finne opp nye ideer, så hva er planen? Planen kan ikke være å finne opp ideene i forkant. Fordi vi vet ikke hvordan denne nye verden vil se ut. Derfor må vi bygge systemer som er fleksible, hvor vi kan eksperimentere med nye ideer for å finne den beste, sier  NY Times- bestseller-forfatter Eric Ries i denne episoden av Shifters podcast.

Shifter møtte ham under konferansen «Nordic Business Forum» i Oslo i januar.

Dersom et lokalt taxiselskap tilfeldigvis hadde funnet opp Uber, hva ville de gjort med det, spør Ries.

–Mest sannsynlig ville ikke organisasjonen vært i stand til å utvikle ideen, som nå er et selskap som er verdt flere titalls milliarder dollar, sier Ries.

Ries, som tidligere har tidligere skrevet boken «The Lean Startup», lanserte i høst boken “The Startup Way: How Modern Companies Use Entrepreneurial Management to Transform Culture and Drive Long-Term Growth”, som handler nettopp om hvordan etablerte selskaper skal klare overgangen til en digital innovasjonsøkonomi.

Det krever en total transformasjon av måten bedrifter er organisert på og blir drevet på i dag.

Noen av temaene vi er innom i podcasten:

  • Hvordan skape en organisasjon som leverer «continuous innovation»?
  • Hvordan skape en organisasjon som klarer å utvikle, men også la nye forretningsområder vokse?
  • På hvilket tidspunkt innovatører bør vurdere å slutte i jobben sin

For deg som er interessert i dette temaet, sjekk også ut episoden med Alexander Osterwalder. Disse to episodene vil gi deg en god innføring i hvordan etablerte selskaper bør drive innovasjon i 21. århundre.