Daniel Senn i Poio. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Lesespillet Poio har solgt for to millioner i Sverige i sommer — nå venter Danmark og Storbritannia

Benedicte Tandsæther-Andersen

Benedicte Tandsæther-Andersen

Journalist

Publisert 17. august 2018

10.000 svensker har kjøpt Poio-appen — og har planer om å lansere på tysk og spansk, når de danske og engelske utgavene er lansert.

Finansavisen skriver at Poio per i dag har 35.000 brukere i Norge, og har lært over 40.000 barn å lese. Samtidig skjer det en internasjonal skalering til flere land, med Schibsted på eiersiden — og et salgskontor er allerede etablert i Sverige.

— Vi har allerede lansert appen i norsk og svensk utgave. Vi jobber med utgaver på engelsk og dansk, og vi skal lansere dem neste år. Deretter er det opplagt at den vil komme også på tysk og spansk, sier gründer Daniel Senn til Finansavisen.

Poio lanserte lesespillet i Sverige i juni, og nådde 10.000 for kort tid siden. Nå ligger appen på topp i App Store  — både i Norge og Sverige. Blant annet har det hjulpet Poio å ha Schibsted med på eiersiden, da de fikk rabatt på markedsføringen gjort via bannerannonser på Aftonbladet.se, som er eid av nettopp Schibsted.

— Det er utrolig hyggelig å se at vi har samme apell i Sverige, og får så mange gode tilbakemeldinger fra foreldre som opplever læringslyst, sier Daniel Senn til Shifter.

Ved seneste emisjon våren 2018 ble selskapet priset til 32 millioner kroner, men for å vokse videre inn i store vestlige markeder, vil Poio trenge både nye partnere og mer kapital, forteller Senn til Finansavisen.