Dyrekassen-gründer Roger Holthe Olsen (t.h.) tror Zalando og PostNord er på rett spor med sin "folkedistribusjon". Foto: Presse

Post i butikk-kapasiteten sprenges: Nå vil Zalando sende pakkene dine til naboen

Magnus Peter Harnes

Magnus Peter Harnes

Journalist.

Publisert 4. juli 2019

Zalando og PostNord tester nye distribusjonsløsninger i Danmark. – Et utrolig spennende grep, sier Dyrekassen-gründer.

Mens vi shopper stadig mer på nett, nærmer de mest populære systemene for levering av pakker i Norden seg bristepunktet.

Særlig rundt handelshøytidene, som Black Friday og jul, flyter det over med pakker i post i butikk.

– Når vi legger den nordiske veksten som e-handel i dag opplever på toppen av eksisterende volumer i post-i-butikk, lager det en kjempeutfordring for både norske og utenlandske nettbutikker, sier gründer og daglig leder i Dyrekassen, Roger Holthe Olsen.

Holthe Olsen har tidligere tatt til orde for at norske og skandinaviske netthandels-aktører bør slå sammen kreftene for å holde «udyrene fra utlandet» unna.

Det gjelder ikke minst logistikk og distribusjon. Han viser særlig til at Amazon gir opptil 10.000 dollar og tre måneders lønn til ansatte som vil starte eget logistikkselskap.

– De vi kjemper mot har ingen rammer for hva de tenker er mulig. De lager løsninger som ikke finnes fra før. Når en aktør leverer over kundens forventninger, blir det raskt den nye standarden for kundene. Ligger man da for langt bak trendene, risikerer man å miste markedsandeler i høyt tempo. Det er i ferd med å skje innen retail i Norge, der tiden har stått stille lenge og det skjer lite som forbedrer kjøpsopplevelsen for sluttkundene, sier Holthe Olsen.

Delingsdistribusjon

Dyrekassen-gründeren er mener derfor det nye initiativet fra Zalando er godt.

I samarbeid med PostNord skal de i sommer teste en ordning med 50 private hente- og leveringspunkter. Løsningen baserer seg på at privatpersoner tar imot pakker som distribueres av PostNord, og fungerer som utleveringspunkt for folk i nærheten. De skal også håndtere returer.

Målgruppen er «folk som bruker mye tid hjemme», skriver Zalando i en uttalelse. Eksempler er hjemmeværende foreldre, selvstendig næringsdrivende, entreprenører eller pensjonister.

«Kunder vil dra fordel av forenklet henting og retur ved økt nærhet til servicepunktet, som typisk vil ligge i kundens nabolag,» heter det i uttalelsen. Der opplyses det også at åpningstidene til de private «hentestasjonene» skal være fra klokken 16 til 20.

Privatpersonene som melder seg, skal etter planen kompenseres med 6 danske kroner per behandlede pakke.

– Normalt vil det bli anslagsvis 700 DKK, eller 94 EUR, per måned, opplyser Norden-sjef i Zalando, David Hejgaard, til Shifter.

De første testområdene ligger i København og Aarhus i Danmark. Dersom piloten blir en suksess, er Norge et aktuelt marked for denne type løsninger, bekrefter han.

– Vi skal evaluere de første resultatene senere denne sommeren, og vil legge dette til grunn for om vi vil prøve tjenesten i Norge eller andre markeder senere, sier Hejgaard.

Zalando regner også med at løsningen vil gi miljømessige gevinster, ettersom «bestillinger vil samles til færre adresser, og det vil dermed bli færre og mer effektive leveringsruter».

Norden-sjef i Zalando, David Hejgaard. Foto: Presse

Nærmere forbrukeren

– Dette er et utrolig spennende grep. Ikke alle bor tett på post i butikk, mens dette kan være naboen din du henter pakken fra. Det tar nettbutikken nærmere forbrukeren, og reduserer terskelen for å bestille noe fordi produktet kanskje må returneres. Det er lettere å levere en retur til naboens garasje enn å finne et returpunkt i butikk, sier Holthe Olsen, og legger til:

– Det er også et klart signal fra Zalando, som jeg antar er blant de største aktørene på post-i-butikk i dag, om at vi nærmer oss smertegrensen for hva post-i-butikk klarer å håndtere av videre e-handelsvekst i Norge og Norden.

Fremover bør det jobbes mer med å finne bedre løsninger for levering helt hjem, mener han.

Posten er blant aktørene som jobber med ulike systemer for dette. De har blant annet lansert en R2D2-esque leveringsrobot som for tiden leverer pakker og brev til kongsbergensere. De har også ulike løsninger med digitale låser, som tillater postbud å plassere pakker innenfør døren. Dessuten bygges det stadig ut nye postautomater, for eksempel i borettslag.

Daværende Samferdselsminister Ketil Solvik Olsen fikk det første brevet fra Postens Brev og pakke-robot da den ble lansert i fjor. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

– Det er mange ulike løsninger som testes. Valgfrihet og et bredt tjenestetilbud er viktig. Andre jobber med sine løsninger, så får vi se hva som best treffer kundenes behov, sier kommunikasjonsdirektør Elisabeth Gjølme i Posten.

Generelt mener hun kapasiteten til Posten er «godt dimensjonert for dagens volum», men vedgår at det er utfordrende med kapasiteten rundt for eksempel juletider.

– Så ser vi at netthandelen øker. For oss betyr det grovt sett 15 prosent vekst i året. Dermed er det nødvendig å utvide kapasiteten og tilby nye løsninger, sier hun.

Rastløse pensjonister

Og nye løsninger er vel og bra, mener Holthe Olsen, men påpeker at mye av det som har blitt lansert de seneste årene dreier seg om ny maskinvare, og er følgelig svært dyrt.

– Det er lett å snakke om droner, selvkjørende biler, og digitale låser. Men det er mange enkle løsninger som bør bygges ut først, som for eksempel å få tilstrekkelig med volumer inn i dagens hjemleveringsrigg. Allerede i dag kan man levere helt hjem til kundene enten de er hjemme eller ikke. Logistikk blir ofte et komplekst felt, fordi det er mer spennende å snakke om droner enn å snakke om hvilke pakkevolumer som kreves for å skape en konkurransedyktig hjemleveringsløsning. Når grunnriggen er på plass kan man snakke om hvordan ny teknologi og ny maskinvare kan ta logistikken til neste nivå, sier han, og fortsetter:

– Realiteten er at det finnes haugevis med eksempelvis studenter og pensjonister som kan drive «hentestasjoner». Det er et enkelt grep, sannsynligvis med lav kostnad, og man kan få skala på det kjapt, sier han.

Holthe Olsen drar paralleller til sykkelbud-tjenesten Foodora.

– Det er syklister på gamle sykler med enkle ryggsekker, og et teknologilag på toppen, som gjør kundeopplevelsen svært god. Restaurantene fantes fra før, det gjorde syklene også. Gjør det enkelt, slik at kundene forstår verdien av tjenesten så raskt som mulig. Det gir gode muligheter for stor markedsadapsjon og volumvekst.

– Kunne dere vært prøvekanin i Norge for en Zalando-løsning i Norge?

– Absolutt.

Bransje: 

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Hold deg oppdatert på det viktigste som skjer innen startups, innovasjon og teknologi. Motta nyheter, reportasjer, innsikt og eksklusivt materiale rett i innboksen.