Rasmus Figenschou er direktør for "New Business" i DNB. Foto: Lucas Weldeghebriel

DNB slipper fortsatt ikke Apple Pay inn, men åpner for Google Pay: -- Ja, det må være vinn-vinn, og det er det ikke med Apple Pay.

Publisert Sist oppdatert

DNB-direktør Rasmus Figenschou, som leder enheten «New Business», mener det er få argumenter for å gjøre Apple Pay tilgjengelig for deres kunder. Men med PayPal, derimot, er det god stemning. Google har også et bra utgangspunkt for samarbeid.

Tirsdag morgen slapp DNB nyheten om de inngår et partnerskap med betalingsgiganten PayPal.

Konkret betyr dette at du som PayPal- og DNB-kunde, kan se din PayPal-balanse og siste transaksjoner inne på nettbanken til DNB. I tillegg vil dine betalingskort oppdateres automatisk når de utløper.

Selv om gevinsten av partnerskapet virker noe lav, så er det mest interessante her hva det sier om DNBs strategi.

Jobber med flere partnerskap

Rasmus Figenschou, direktør for "New Business" i DNB oppsummerer strategien i én setning.

-- Vi skal være din foretrukne inngang til hverdagsbanken og da må vi evne å putte inn andre partnere som løser problemer for kunden, sier han.

Han forteller videre at dette er det det første av flere partnerskap som er på trappene.

-- Vi jobber konkret med flere partnerskap som vi ikke kan offentliggjøre ennå. Mot storkunder, bedrift- og personmarked, sier han.

Med dette signaliserer DNB en åpen bank-strategi, som betyr at de vil inngå partnerskap for å fremstå som en mer relevant bank for sine kunder, ved å ikke bare tilby egne tjenester men også tjenester fra andre aktører dersom dette gjør kundeopplevelsen bedre. Men de slipper ikke inn hvemsomhelst i partnerskap.

Partnerskap, men ikke med Apple Pay

-- Hvorfor kan man ikke bruke Apple Pay med DNB-kort. Det må jo være et partnerskap som kunden ønsker?

-- Når vi vurderer de ulike partnerskapene, ser vi blant annet på hvor samstemte vi er med partneren i det vi forsøker å oppnå. Med PayPal er vi veldig samstemte. Vi fant ikke det samme med Apple Pay, sier han.

-- Hvorfor ikke? Det er vel kundens beste som teller, er det ikke?

-- Jo, men hvilket sett av kunder, sett opp mot hvilken kostnad og en vurdering i forhold til hvilke kunder som vil eller kan bruke det. Vi har statistikk på bruken av Apple Pay i andre land, og vi har ansett at det er en løsning vi ikke ønsker partnerskap med, sier Figenschou.

-- Hva er kortversjonen av den statistikken?

Banker med betalingsintegrasjoner

  • Nordea: Apple Pay, Google Pay, Fitbit Pay, Garmin Pay
  • Danske Bank: Garmin Pay, Google Pay, Fitbit Pay
  • DNB: Fitbit Pay, Garmin Pay, PayPal
  • Sparebanken Vest: Fitbit Pay, Garmin Pay
  • Sbanken: Apple Pay

-- Kortversjonen er at kun tre til fire prosent av de som har muligheten til å bruke Apple Pay tar det i bruk. Dessuten er det viktig å se på hvordan man samarbeider. Det er viktig hvor åpne partnerne er. Apple Pay stenger NFC (Vipps får ikke tilgang til å betale med NFC-chippen på telefonen, journ. anm.) og slipper ikke andre aktører inn, mens Google Pay har et åpent økosystem gir eksempel tilgang til hele android wearables universet. Apple Pay gir kun tilgang til Apple Watch, sier han.

LES OGSÅ: Vipps-bankenes "umulige" Apple-situasjon

Intensjon om partnerskap med Google

-- Betyr det at dere har en intensjon om samarbeid med Google Pay, men ikke en intensjon om samarbeid med Apple Pay?

-- Ja, det er korrekt. Men vi er samtidig åpne for samarbeid som er gunstig for kundene og for oss,  sier Figenschou.

-- Må det være vinn-vinn?

-- Ja, det må være vinn-vinn, og det er det ikke med Apple Pay. Det er det med PayPal, hvis vi ser på det økosystemet de har bygget opp og hvordan vi kan være med på det, sier Figenschou.

Han forteller at de på den ene siden må fokusere på hva som er best for kunden, mens på den andre fokusere på hva som best for DNB.

-- Eller så har man jo ikke en bærekraftig forretningsmodell. Vi kan ikke ha et ensidig fokus på kunden, og vi kan ikke ha et ensidig fokus på avkastning, sier han.

HØR PODCAST-INTERVJU MED VIPPS-SJEF RUNE GARBORG OM APPLE PAY FRA JUNI 2018.