Remarkable er i dag over hundre ansatte. Gründer og administrerende direktør Magnus Haug Wanberg i front. Foto: Vilde Mebust Erichsen

Slik hentet Remarkable 135 millioner kroner: "Får du til dette, kan dere begynne å diskutere finansiering"

Publisert Sist oppdatert

Remarkable fortsetter veksten, nå med Spark Capital i ryggen. Slik landet de omsider en avtale med VC-giganten. 

Før Magnus Haug Wanberg debuterte som gründer for seks år siden, trodde han en investeringsrunde forløp seg omtrent slik:

Gjennomføre ett bra møte, toppen to, motta penger.

Men det tar lang tid å bygge en gjensidig tillit, har Haug Wanberg erfart. For to år siden startet dialogen med det amerikanske investeringsselskapet Spark Capital. Først nå er 15 millioner dollar, tilsvarende 135 millioner kroner, lagt på bordet i en rettet emisjon.

Selskapet prises nå til en milliard.

– Det er kjempekult, og det gir oss en krigskasse vi kan bruke på mye spennende fremover, sier Haug Wanberg og forteller om planlagt vekst i produkt, salg og organisasjon.

Parallelt med investeringsprosessen, har selskapet vokst fra å være en håndfull ansatte på StartupLab til nær 100 (se den elleville utviklingen i en bildeserie lenger ned). I dag rommer teamet hele Amund Ringnes' ærverdige bryggerimesterbolig samt tilhørende stallbygg på Gründerløkka i Oslo.

Tidligere i år bikket også selskapet - som utelukkende selger sitt digitale skrivebrett fra egen hjemmeside, en halv milliard kroner i omsetning.

Målet er å være 200 ansatte, også på bakken i Asia og USA, ved utgangen av 2021.

– Så nå er det ordentlig alvor?

– Det har det vært helt fra starten. Vi har satset tungt, vært disiplinerte og strukturerte. Vi har ennå ikke gått i pluss, men det er en del av strategien vår. Vi skal fortsette og ansette flinke folk, cirka én i uka, de neste to årene.

Les også: Rett og slett reMarkable: Solgte «papirnettbrett» for 1,5 millioner kroner på 24 timer!

  • reMarkable utvikler og selger reMarkable, et skrivebrett for notater, lesing og gjennomgang av dokumenter.
  • Spark Capital er et investeringsselskap som satser på selskaper som definerer nye kategorier. Deres to nyeste fond inkluderer et tidligfase-fond på 400 millioner dollar og et venture-fond på 600 millioner dollar.

"Følelsen av å være på innsiden"

Spark Capital forvalter 30 milliarder kroner og holder til i San Fransisco, New York og Boston. Det ledende investeringsselskapet har tidligere gått tungt inn i teknologiselskaper som Twitter, Oculus, Warby Parker og Slack.

Da de tok kontakt med Remarkable, hadde ledergruppa allerede kjøpt inn og tatt i bruk skrivebrettet som skal gjenskape "papirfølelsen" digitalt.

Det globale markedet har ifølge Remarkable en størrelse på cirka 10 milliarder dollar, og det norske selskapet som forhåndssolgte produktet for 100 millioner kroner i 2017, leder an.

Les også: ReMarkables protest mot tech-gigantene tar av på nett: «Ikke ment å være et salgsstunt»

– Vi har vært i diskusjoner med mange investorer de siste årene. Men Spark skilte seg ut, og gjennom de to siste årene, har de vist oss at de både deler vår visjon og kultur, sier Haug Wanberg.

– Så hva gjør man, når man bygger en relasjon?

– Holder kontakten, drar på besøk og tar imot besøk. Oppdaterer dem om spennende nye ting, gjerne litt i forkant av en offentliggjøring, slik at de får følelsen av å være på innsiden, sier Haug Wangberg.

Men i all hovedsak, er det én ting de opptatt av, forteller han, fra dag null:

At du setter deg mål og faktisk leverer på dem. På den måten bygger dere en "track record" sammen, halvår for halvår. Får du det til det, kan dere begynne å diskutere finansiering, sier han.

Les også: StartupLab lanserer nytt storfond på 100 millioner: Ledende gründere og én alpinstjerne er med

Fritid og beskyttelse

Haug Wanberg hevder avtalen som inkluderer preferanseaksjer, leverte på tre av tre kritiske punkter: partner, penger og avtale.

– Det finnes penger du ikke har lyst på, penger i bra størrelse, men avtaleverket kan være pill råttent og gi investoren en disproporsjonal mengde kontroll, sier han.  

– Og i deres tilfelle? 

– Så var vi veldig fornøyde. Det var viktig for oss å beholde kontrollen. De er "hands off" og gir oss mye frihet, samtidig som de får den beskyttelsen de krever som en industriell investor, sier Haug Wanberg.

Kevin Thau, partner i Spark Capital, legger vekt på både produkt og team i en vurdering av selskapet:

– Vi samarbeider med eksepsjonelle gründere som tør å være først og som lager spennende produkter. Remarkable har satt sammen et utrolig team og har klart å skape et populært produkt med et dedikert formål. De har skapt en unik teknologi fra grunnen av, som allerede har ført til en stor entusiasme hos mange, sier Thau, som også får plass i Remarkable-styret.

Føle og kjenne produktet

Haug Wanberg forteller videre at Spark Capital blir en viktig sparringspartner i forkant av en ytterligere internasjonal satsing. Selskapet har også et uttalt mål om å få hylleplass i fysiske butikker i løpet av to år.

– Det er ikke lett å selge et produkt som lover deg at det føles ut som papir, over nett. Det blir litt som å selge parfyme på nett. Vi lover deg at den lukter godt, du må bare stole på oss, sier han og legger til:

– I butikk kan folk prøve produktet, føle og kjenne på det, før de velger å kjøpe.

– Hvorfor har dere ikke gått den veien tidligere? 

– Det har handlet om fokus, og fokuset vårt har så langt ligget på nettsiden. Dessuten krever det at du har et eget team som kun jobber med butikksalg, sier Haug Wanberg.

Nå står imidlertid butikksalg høyt på prioriteringslista.

– Men det blir ikke enkelt. Går du inn i hvilken som helst butikk, er det en beinhard kamp om de gode plassene. På nett har du et utømmelig lager, men i butikk kjemper du mot profesjonelle salgsapparater med tusenvis av mennesker. Kommer du inn med et lite team, blir det tøft, sier Haug Wanberg.

– Men vi har veldig stor tro på at vi skal greie det.  

Løpende merverdi

Foruten å sikre fysiske salg av skrivebrettet, jobber over halvparten av selskapet i et jevnt maskineri med produktutvikling. Omtrent hver sjette til åttende uke, slippes det en ny software-oppdatering, forteller Haug Wanberg og understreker "det kule med å gi eksisterende kunder løpende merverdi":

De som kjøpte produktet i 2017, holder et helt annet produkt i hendene i dag.

– Vi gjør forbedringer og legger til nye funksjonaliteter hele veien. Det er utrolig mye spennende som har skjedd og fremdeles skjer, men alt dreier seg om å bygge funksjonaliteter som støtter og forsterker en digital skriveopplevelsen, sier Haug Wanberg. 

– Å lage en god digital skriveopplevelse er hellig for oss, og det skal være kjernefokuset vårt i lang tid. 

– Hva kan gå galt nå? 

– Alt. Fremdeles.

– Høyere risiko nå? 

Magnus Haug Wanberg i reMarkable da han flyttet inn på StartupLab i 2014. Foto: StartupLab.

– Nei, tvert imot. Spark har tatt vekk mye av risikoen. Nå har vi fått inn en partner som støtter oss. Går det dårlig med oss, går det dårlig med deres investering også. Så de kommer til å løfte oss opp, sier Haug Wanberg og legger til:

Teamet i reMarkable i november 2016. Nå er de over 80 ansatte. Foran fra venstre: VP Communication Henrik Gustav Faller, gründer og CEO Magnus Haug Wanberg, CMO Magnus Heimsjø. Bak fra venstre: VP Marketing Sigurd Gran-Jansen, CDO Mats Herding Solberg, VP Tech Øyvind Skaar , CTO Martin Sandsmark. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

– Det handler i all hovedsak fremdeles om å forstå kunden og levere raskere verdi enn alle andre. Det gjelder uansett om du er en liten startup eller begynner å bli en stor bedrift.

ReMarkable-teamet i 2017. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Les også: Historien bak et oppsiktsvekkende bytte: Suksess-gründeren som spurte om å få jobbe i Remarkable

Remarkable er i dag over hundre ansatte. Foto: Vilde Mebust Erichsen

Se Remarkable-utviklingen i bilder: