Tier (t.h.) er et av mange sparkesykkelkonsepter som etablerer seg i Oslo. Nå kommer konkurrenten RiesenRad.nu til Norge, men satser utenbys.

Ruller ut elsparkesykler på Hardangervidda: «Fjellet er for alle -- også de late»

Publisert Sist oppdatert

(NB: Dette er årets aprilsnarr fra oss i Shifter!)

Tyske «RiesenRad.nu» setter ut 150 elektriske sparkesykler med kraftige dekk langs turstiene på fjellet.

Shifter skrev nylig om den gryende sparkesykkel-krigen i Oslo, der hele 11 selskaper nå etablerer seg i hovedstaden i løpet av vårparten. Nå tar gründer Ernst Müller fra Köln konseptet til nye høyder, nærmere bestemt Hardangervidda i Norge.

-- Opplegget blir det samme. Du kan plukke opp og sette fra deg sykkelen hvor som helst. Perfekt for de som overvurderer egne krefter når de går hytte til hytte, sier Müller.

Fjellet for alle

"RiesenRad.nu" er backet av flere kjente europeiske venture-fond, og har i all hemmelighet hentet et tosifret millionbeløp i euro til satsingen som nå verdenslanseres i Norge.

-- Vi opplevde at markedet for elektriske sparkesykler var veldig trangt i byene, og så derfor etter nye muligheter. Hva er da bedre enn å tilby det i situasjoner der folk virkelig trenger det. Fjellet skal være for alle, også de late, sier Müller som har flere vellykkede transportsatsinger bak seg fra Tyskland.

Selve ladingen vil skje i form av autonome droner, som henter ut syklene når de går tom for strøm eller trenger vedlikehold. I piloten vil syklene ha ladestasjon på Geilo, der de vil gå i skytteltrafikk frem og tilbake til vidda.

Norge er perfekt

Det er ingen tilfeldighet at Müller velger seg Norge og Hardangervidda når «RiesenRad.nu» lanseres denne sommeren.

-- Allemannsretten gjør det lettere å få til dette i Norge enn for eksempel i Alpene. Dessuten er det fint å få testet syklene i noe snillere terreng nå i starten, før vi satser der det er brattere. Målet på sikt er at syklene skal bli å finne i ethvert populært fjellområde verden over, sier den friluftsglade tyskeren.

Samtidig avslører han at han har en spesiell forkjærlighet for det norske. Fra han var tre til 19 år tilbragte han nemlig sommeren i bobil sammen med foreldrene langs norske veier - med hyppige stopp for å ta en tur i fjellheimen. Han ser på seg selv som en Norgesvenn, iallfall de gangene været er godt.

-- Mamma og pappa var aldri noe særlige til kartlesere, så det ble mange altfor lange turer, gjerne i regn og vind. Du kan si at jeg har et «elskhat"-forhold til dette landet. Så med «RiesenRad» føler jeg at jeg nå har funnet det store «why»-et i livet mitt.

Klima-konsept

Etter det Shifter kjenner til, skal Miljødirektoratet ha protestert ganske kraftig på planene. Direktoratet for samfunnsikkerhet og beredskap skal imidlertid ha trumfet "RiesenRad.nu" gjennom overfor regjeringen, ved å argumentere for at syklene kan fungere som en ekstra trygghet for turistene når det blåser opp på fjellet. Særlig etter den dramatiske hendelsen med cruiseskipet Viking Sky skal myndighetene ha hatt behov for å tenke nytt i beredskapsarbeidet, både til vanns og til lands.

I Oslo har man fryktet at inntoget av sparkesykler skal forsøple bybildet. Selv er ikke Müller redd for reaksjonene fra miljøbevegelsen, når han nå tar konseptet til fjells.

-- Dersom vi skal få til det grønne skiftet, må alle vi som er opptatt av en fossilfri transportsektor til det beste for klodens klima, støtte hverandre. Da kan ikke folk stikke kjepper i hjulene på vårt konsept, bare fordi vi sparker det i gang i forholdsvis urørt natur.