Christian Horn-Hanssen i Schibsted Growth. Foto: Schibsted.

Schibsted satser én million på forsikringsstartup med verken kunder eller partner

Vilde Mebust Erichsen

Vilde Mebust Erichsen

Journalist

Publisert 16. oktober 2018

Mediekonsernet setter sin lit til Tillit Forsikring: – Vår erfaring er at teamet spiller den viktigste rollen, sier investeringssjefen. 

Teamet på tre – inkludert daglig leder Erik Skaar (26), er i dag en del av gründerkollektivet The Factory. De planlegger å være operative med sin forsikringsapp først ved påsketider neste år, skriver Finansavisen.

Startupen var tidligere i år gjennom akseleratorprogrammet DNB NXT – med ideen om dynamiske priser, som juster seg fra måned til måned, basert på faktiske skader.

Nylig hentet de 600.000 kroner fra Innovasjon Norge, men har per i dag verken inntekter, kunder, egne kontorer eller en finansiell og nødvendig for­sikringspartner, ifølge Finansavisen.

– Vi investerer i Tillit Forsikring fordi de er et sterkt team som ønsker å skape en transparent, heldigital forsikringsløsning, sier investeringssjef i Schibsted Growth, Christian Horn Hanssen.

På Finansavisens spørsmål om hvordan han forsvarer å satse én million kroner på en powerpoint og en uferdig app, svarer han følgende:

– Produktet vil uansett utvikle seg over tid, så vår erfaring er at teamet spiller den viktigste rollen. Gründerne ga et veldig godt inntrykk, de tenker riktig rundt produkt og brukerforståelse, og de forstår utfordringene bransjen står overfor.

Les også: Slik overvant Tribe motstanden fra forsikringsgigantene