Waymos selvkjørende biler kan snart bli et dagligdags syn på veiene. Foto: FCA
Nordmenn scorer dårligst på kunnskap om fremtidens biler
Kunnskapen om tilkoblede og selvkjørende biler ble kartlagt i en undersøkelse blant 14.000 europeere. Nær halvparten forsto ikke begrepene.
Tyskland, Frankrike og Italia havner øverst på listen over forståelse av overnevnte begreper, mens Norge, Danmark og Storbritannia blir hengende etter, ifølge Avis Budget Group som står bak undersøkelsen.
Studien av 14.000 voksne i 14 europeiske land viser også at en yngre aldersgruppe i mindre grad forstår definisjonen av selvstyrende kjøretøy.
– Det er tydelig at vi må fremheve innovasjonene og de teknologiske fremskrittene som har blitt gjort, sier Mark Servodidio, president i Avis Budget Group International.
I studien skulle respondentene velge riktig definisjon av begrepene «tilkoblet kjøretøy» og «selvstyrende kjøretøy».
54 prosent svarte riktig på førstnevnte, altså «en bil som er koblet til internett og kan snakke med andre enheter». 13 prosent mente det måtte være «et kjøretøy tilkoblet en strømforsyning for å lade batteriet», og syv prosent trodde det betydde «et kjøretøy fysisk knyttet til et annet».
17 prosent var imidlertid usikre eller helt uvitne.
Les også: Posten med Buddy Mobility-samarbeid: Utvikler verdens første selvkjørende brev- og pakkerobot
Selvstyrende kjøretøy
I en kartlegging av begrepet «selvstyrende kjøretøy», hadde 56 prosent rett med definisjonen «et kjøretøy som kjører seg selv». Nesten 17 prosent mente det var en bil styrt av kunstig intelligens. Og syv prosent trodde det var en bil som måtte parkeres på egen parkeringsplass eller unna trafikk.
Den laveste forståelsen for begrepet ble funnet i aldersgruppene 18 til 23 år og 24 til 36 år, sammenliknet med aldersgruppen over 66 år, «på tross av at det er større sannsynlighet for at de yngre vil foretrekke en autonom bil», skriver Avis Budget Group i pressemeldingen.
Studien avslørte videre at respondenter i Frankrike scoret best på forståelse av «tilkoblet bil», mens Norge havnet helt nederst.
På riktig definisjon av «selvkjørende bil» tronet Tyskland på topp, men også her fikk Norge lavest score, rett bak Nederland.
Les også: Norske transport-startups i kø om kundene: Nå vil «alle» kjøre deg hjem