Nils Petter Nordbø, gründer og daglig leder i bildelingstjenesten Hyre. Foto: Vilde Mebust Erichsen

Norske transport-startups i kø om kundene: Nå vil «alle» kjøre deg hjem

Publisert Sist oppdatert

– Det finnes ikke noe bedre sted å være akkurat nå, sier Hyre-gründer Nils Petter Nordbø om Norge og en pågående «transport-revolusjon». 

09:46: Nordbø plukker opp en SUV, bekrefter en timepris på 75 kroner.

– Å leie en Hyre-bil skal være like enkelt som å eie egen bil. Eller … det skal være enklere.

Transport-gründeren - tidligere konsulent i McKinsey, nå langs Operatunnelen i retning E18, vil overbevise undertegnede:

Hyre er ikke bare «nok en bildelingstjeneste».

– Markedet er relativt lite i dag, så skal du lykkes, må du også være en reell konkurrent til privatbilen.

Varebil til IKEA, SUV til fjells og EL i byen. Nordbø ramser opp typiske kombinasjoner, og forklarer det nylanserte konseptet - følgende oppsummert:

Alt foregår alt i en app: du åpner, lukker og starter bilen. Appen beregner også bompasseringer, kjørelengde og drivstoffbruk - alt ferdig kalkulert ved veis ende.

– Og som utleier stiller du bilen din til disposisjon - og that's it! Vi installerer en enhet i bilen som kobler den til internett, sier Nordbø.

Les også: Transportbransjens Netflix fikk 40.000 abonnenter på fire måneder – nå frir den finske startupen til Ruter og NSB

Smartere transport

Shifters uoffisielle opptelling - i samarbeid med MobilityLab, viser om lag 20 norske startups på feltet.

– Siden vi etablerte MobilityLab sammen med næringslivet for et lite år siden, har vi sett en sterk oppblomstring av spennende startups innen mobilitet, forteller Henrik Hatlebrekke i tech-laben om fremtidens transportløsning - i sakens sammenheng inkludert taxi, busser, biler, sykler … Alle med ett felles mål: å gjøre persontransport smartere.

– Å se at våre corporate partnere begynner å interagere og «pilotere» med startups som verken har ferdige produkter eller løsninger - det er utrolig kult. Vi tror Norge kan ha gode forutsetninger for å eksportere mange av disse løsningene, sier Hatlebrekke.

Norske fortrinn

Tilbake i en rundkjøring gjennom Skøyen. Nordbø lister opp et knippe fordeler med å utvikle mobilitetsløsninger nettopp her - «fremfor i Silicon Valley».

– Nordmenn er utrolig flinke på å adaptere teknologi. Vi har dessuten en offentlig IT-infrastruktur som bidrar til å underbygge tjenester, sier han.

– Og tenk! Én av fire nybiler som nå blir solgt i Norge, er full-elektrisk. På verdensbasis ligger tallet nærmere én prosent.

Les også: Slik ble den gamle bilfamilien grønne transportgründeres beste venn

Omfattende endring

Teamet på åtte - med blant andre Møller Mobility Group i ryggen, teller nå over 120 Hyre-biler, primært innenfor Ring 3 i Oslo. Målet er å bli verdensledende på bildeling - «spørsmålet er bare når».

– Folk snakker jo mye om innovasjon i Silicon Valley, men min påstand er at det ikke finnes noe bedre sted å være enn i Norge akkurat nå. Hele industrien gjennomgår en omfattende endring drevet av teknologiutvikling. Man man trenger også et marked som tar i bruk ny teknologi tidlig. Norge er et slikt marked, sier Nordbø.

Nils Petter Nordbø, gründer og daglig leder i bildelingstjenesten Hyre. Foto: Vilde Mebust Erichsen

12:19: Shifter takker for turen, Nordbø bekrefter en totalsum på 341 kroner, inkludert bompenger og bensin.

– Dagens persontransport har et sett utfordringer, men også like mange muligheter, sier han.

Hør også podcasten: NSB vil lage kollektivtransport som tar folk fra dør til dør

___________________________________________

Et utvalg norske Mobility as a Service (MaaS)-startups:

  • Prai: Taxi-booking-app
  • Mivai: Taxi-booking-app
  • SAFAR: Taxi-booking-app
  • Wattworld: E-sykler
  • SpareLabs: Organisering
  • Hyre: Bildelingstjeneste
  • Nabobil: Bildelingstjeneste
  • Oslo Bybil: Bildelingstjeneste
  • Sammevei: Bildelingstjeneste
  • Applied Automony: Automatiserte minibusser
  • ForusPRT: Automatiserte minibusser
  • CityQ: Elektrisk kjøretøy
  • Podbike: Elektrisk kjøretøy
  • FLAATE: Samkjøring
  • Buddy Mobility: MaaS
  • Selfdrive / Autobutler: Samkjøring
  • Urbansharing: Bysykler
  • Bilkollektivet: Samkjøring
  • Move About: MaaS

___________________________________________