Spare Labs landet storavtale med Mitsubishi i Japan: Nå henter de 38 millioner kroner
Det norsk-kanadiske selskapet henter 6 millioner kanadiske dollar, i en runde ledet av Mitsubishi Corporation, Japans største tradingselskap.
– Vår visjon har alltid vært å akselere det globale skiftet til effektiv og autonom transport. Med kunder fordelt på tre kontinenter, mener jeg vi er godt på vei, sier Kristoffer Vik Hansen, stasjonert i Canada, opprinnelig fra Randaberg i Rogaland.
Han er gründer og sjef i det fire år gamle teknologiselskapet Spare Labs. De er totalt elleve ansatte, fortelt på kontorer i Vancouver, Japan og på StartupLab i Oslo.
De nye millionene er ifølge Vik Hansen øremerket ekspansjon. Spare Labs skal bygge ut teknologiplattformen samt teamet.
Innen året er planen å bli 30, opplyser Stener Risa Hansen, selskapets Head of European Growth.
– Fianseringen vil i stor grad bli brukt til ekspandere teamet med ingeniører, på salg og støttefunksjoner, sier han, og legger til:
– Vi ønsker å kunne tilby den samme kvaliteten til våre nye kunder på tvers av kontinenter. Grunnet ulike tidssoner har dette vært en utfordring, men ved hjelp av denne finansieringen kan vi nå etablere baser i flere land, og ikke minst bli enda bedre enn det vi allerede er, sier Risa Hansen.
Kunder på tre kontinenter
Kundene strekker seg allerede fra transportselskaper som Dallas Area Rapid Transit i Texas og Nishitetsu i Japan - til Kolumbus i Rogaland.
Sistnevnte lanserte i fjor en rutebuss-tilbud med Spare Labs' teknologi lagt til grunn. Tjenesten "HentMeg" skaper bussruter i sanntid, basert på passasjerens behov.
I løpet av 2019 utvides tjenesten til tre nye fylker, parallelt med øvrige prosjekter som allerede pågår i Norge. Disse inkluderer blant annet autonome busser, simulering av ulike urbane områder samt å måle effekten av et on demand-system mot et tradisjonelt rutesystem.
– Grunnet geografiske utfordringer er Norge et krevende land å lansere on demand-tjenester i. Det er derfor vi ønsker å bruke Norge for å optimalisere vår teknologi-kapabilitet og ikke minst ytelse, sier Vik Hansen.
Samarbeider om ny busstjeneste i Japan
Mistubishi og Spare Labs har i tillegg til investeringen inngått et samarbeid om lanseringen av den første kommersielle on demand-busstjenesten i den japanske byen Fukuoa.
– Vi valgte Spare som vår teknologipartner på bakgrunn av deres visjon innen mobilitet, deres overlegne teknologi og evnen til å møte de strenge kravene for implementering av et nytt offentlig transportsystem i Japan, sier Shigeru Wakabayashi, Senior Vice President i Mitsubishi Corporation, i en pressemelding.
Han legger til:
– Gjennom vårt parnterskap har vi stor tro på at Spare og Mitsubishi er godt posisjonert for den eksplosive etterspørselen av mobilitetstjenester som utgjør positive tilskudd til samfunnet.
– Stor styrke
Spare Labs er ifølge egen beskrivelse "verdensledende innen on demand-transport".
– Hvordan måler dere det?
– Spare Engine, vår underliggende rutegenereringsmotor til Spare Platform, er verdensledende basert på antall passasjerer vi klarer å få inn i løpet av en time, og ikke minst dens evne til å skape nye ruter i sanntid, sier Risa Hansen.
– I tillegg til dette gjør Spare Platform det enkelt for hvem som helst å lage hele on demand-nettverk på få sekunder, noe som har vært en stor styrke for oss frem til nå, og det vil fortsette å være fremover.