– Det er utrolig gøy å endelig kunne lansere vår delingsplattform for mikrotransport i en så fremtidsrettet og bærekraftig by som Oslo, sier Toby Sun, en av grunnleggere i Lime i en pressemelding om lanseringen.
Annonse
Lime startet allerede for noen uker siden å annonsere etter såkalte "juicers" i Oslo. "Juicers" eller "hunters" som de andre selskapene kaller det, henter inn batteri-tomme sparkesykler for så å lade dem og sette dem ut.
Lime ble startet i 2017, som det aller første el-sparkesykkel-deling-selskapet og opererer nå på flere kontinenter og i over 150 byer og universitet-campus.
Selskapet har over 10 millioner brukere på verdensbasis. De er også det selskapet med dypest lommer, og har hentet over en milliard dollar i kapital. I forrige emisjonsrunde ble det to år gamle selskapet verdsatt til astronomiske 2,4 milliarder dollar.
De siste månedene har antall ulykker på el-sparkesykler økt kraftig i Oslo. Skadelegevakten meldte i mai at antallet skader var i gjennomsnitt en om dagen. I juni økte tallet til fire om dagen. Sun forteller at sikkerhet er øverste prioritet for selskapet.
– Vi vil bidra til økt bevissthet rundt trygg bruk og riktig parkering av el-sparkesykler. Vi har gjennomført egne arrangementer i flere byer der vi deler ut gratis hjelmer og lærer opp brukerne i trygg kjøring, sier Sun.
Annonse
Etter over 100 lanseringer rundt om i verdens byer mener Lime de opparbeidet seg mye erfaring med sikker kjøring. Selskapet har også opprettet et eget sikkerhetsteam for å fremme ansvarlig kjøring og bidra til å løse sikkerhetsutfordringer.
Diskusjonen rundt regelverket på el-sparkesykler har vært et stort tema denne våren i Oslo. Bymiljøetaten og MDG ønsker seg politisk handlingsrom lokalt, mens regjeringen har gitt frislipp. Lime sier de ønsker strengere regulering velkommen.
Annonse
– Vi støtter all regulering som gjør det tryggere å kjøre el-sparkesykkel. Vi deler mange av de samme målene som lokale myndigheter, og vi har mye erfaring som vi tror vil være nyttig for norske politikere, sier Sun.
I Stockholm har Lime samarbeidet med myndighetene om å utvikle retningslinjer for trygg bruk og riktig parkering og ønsker det samme når de nå lanserer i Oslo.
LIME
Startet i 2017 i San Fransisco av Adan Zhang, Brad Bao, Charlie Gao og Toby Sun
Har hentet over en milliard dollar i kapital
Verdsatt til 2 milliarder dollar
Det første El−sparkesykkel-deling-selskapet på markedet
Har sparkesykler i over 150 byer
Tilbyr el-sparkesykler, el-sykler og biler.
– Vi ønsker å videreutvikle Oslos bilfrie sentrum. Bransjen og myndighetene må samarbeide om å bygge en kultur for smart mikrotransport som er trygg både for kjørere av el-sparkesykler og andre trafikanter, sier Sun.
Lime er et av selskapene som har møtt kritikk for kort levetid på sparkesyklene. De har møtt kritikken med videreutvikling har hardwaren og lanserte tidligere i år sin 3. generasjon el-sparkesykler. Selskapet har i tillegg til sparkesykler også sykler og biler til utleie.
Elsket og hatet
Lime og den amerikanske konkurrenten Bird har i flere byer. Begge selskapene startet opp i San Fransisco, men ingen av dem har for tiden lisens til å operere der. Byen satte en stopper for trenden i fjor hvor alle selskapene ble kastet ut av byen, men kunne få lisens for til sammen 500 sparkesykler. Lisensen ble gitt til to små selskaper, mens gigantene Lime og Bird ikke fikk komme tilbake. I ettertid har Bird kjøpt et av selskapene som har lisens til å operere i byen.
Også i andre amerikanske og europeiske byer har Lime møtt både motstand og glede. I flere byer har selskapet blitt kastet ut, enten sammen med konkurrenter eller alene. Til tross for dette er det amerikanske selskapet operative i over 150 byer, både i USA, Sør og mellom-Amerika, Australia og Europa.
I tillegg til lanseringen i Oslo, satser også Lime for tiden stort i Sør-Amerika, og vil iløpet av juli komme til byer i både Brasil, Argentina og Peru.
Les mer om Shifters dekning av el-sparkesykler her.