Spiff drar inn millioner på folkeinvestering: Går for norgesrekord i antall investorer
På bare to dager har spare−appen Spiff fått inn over to millioner på crowdfunding. Gründer Carl Nicolai Wessmann er forberedt på å håndtere hundrevis av investorer.
− Dette er gøy! konstaterer en energisk fintech-gründer, to dager inn i Spiffs folkeinvesteringskampanje.
De har i løpet av denne korte tiden fått inn over 180 nye investorer og nådde 70 prosent av målet sitt på tre millioner på bare 24 timer. Kampanjen skal i utgangspunktet være ferdig 12. april.
− Nå er målet å sette norgesrekord i antall folkeinvestorer, sier Carl-Nicolai Wessmann.
Potensielt massiv investorgruppe
Selskapet har fått godkjennelse fra styret om å hente inn mellom tre til syv millioner kroner i emisjon fra kampanjen. Det kan potensielt bety ganske mange investorer, når minstebeløpet er 1000 kroner.
− En av tingene vi hørte fra noen "venture capital"-investorer i forkant var «dere har jo altfor mange investorer, vil dere dette?», men de har jo ikke skjønt hvilken kraft en slik gruppe investorer har, og hvilken anerkjennelse det er. Vi prøver å speile samfunnet vi lever i med de vi har med oss, og da blir det mange unge investorer som har troen.
Og gründeren er ikke redd for at det skal bli for enormt mange stemmeberettigede på neste generalforsamling, og for mye papirarbeid av å øke investormassen så drastisk.
− Vi ønsker alle velkommen inn. Vi ønsker å bygge et skikkelig brukerdrevet community, og vil at alle skal få sine meninger hørt, forteller han.
Tett oppfølging
Han legger til at de har brukertestet prosjektet, og også kommer til å følge opp investorene tett, og informere dem godt om det som skjer.
− Det er viktig for oss at alle vet hva de går inn i, selv om de er unge og kanskje helt nye for investeringer. Derfor vil vi komme med regelmessige oppdateringer og arenaer for involvering av investorene, hvor vi gjør medeierne kjent med selskapet og hvor de får vite hvor veien går videre, forklarer han, og legger til at det kompetansetunge styret i Spiff er en viktig hjelper.
− Men vil det ikke bli veldig mange transaksjoner med så mange investorer som skal innbetale samtidig?
− Vi har hatt mer en 40 000 transaksjoner i Spiff-appen. Penger, det kan vi.
Lavt minstebeløp
I februar satte teamet seg ned da de skulle hente inn ny kapital, og bestemte seg for å gi en folkeinvesteringskampanje et forsøk.
− Vanligvis ser vi at selskaper setter minstebeløpet til 10 000 eller mer. Men etter å ha brukertestet dette, ble vi enige om å sette summen til 1000 kroner. For mange unge er dette en betydelig sum. I tillegg gjør det oss tilgjengelig for de som kjenner og bruker spareappen vår allerede og kanskje ikke har investert før, men som har tro på oss, forteller Wessmann.
Da de bestemte seg for å gå for kampanjen, kom også spørsmålet om hvilken plattform de skulle velge.
− Vi liker jo å gjøre ting selv, så vi ble fort enige om at her var det best å lage en egen løsning helt fra bunnen av og bruke det, forteller han.
Lysere vår
En av de som denne uken gikk inn som investor er No Isolation−gründer Karen Dolva, som kunne fortelle på Facebook at hun hadde investert sparepengene i kampanjen allerede på kampanjens første dag.
− Hun er en av de råeste gründerne vi har her i landet, og at hun har tro på oss, betyr veldig mye, forteller Wessmann.
Spiff lanserte spare−appen i juni i fjor, og har på under et år fått 12 000 brukere. De satser på å bli den ledende spareappen i Norge og sikter seg også mot utlandet.
− Og det er viktig for oss å nå kunne vise at vi har bygget en plattform som skalerer.
Tøffe tak
I fjor sommer så det forøvrig mørkt ut for startupen, da kassen var tom. Da ble selskapet heldigvis reddet i 12. time da de klarte å samle inn 3,4 millioner fra eksisterende og nye investorer i en emisjon.
Men nå kan det se ut som en lysere vår for fintech−selskapet.
− Nå skal vi videreutvikle appen, og bruke penger på lønn til de ansatte. I tillegg skal vi ta inn mer vekstkapital i siste halvdel av 2019.
− Ingenting skal stoppe Spiff−toget, fastslår han.