Spiff reddet fra avgrunnen: Henter nye millioner
Da kassa var tom i juli, gjorde gründer Carl-Nicolai Wessmann noen ekstraordinære grep.
Mens feriepengene rant inn hos folk flest, var kassa til Spiff bunnskrapt ved inngangen til sommeren. Den profilerte spareappen var rett og slett tom for penger, og hadde ikke lenger råd til å betale ut lønninger til de ansatte. Selv om lanseringen på forsommeren hadde gått godt, og brukerne strømmet til, hadde det nemlig tatt lenger tid enn planlagt å få inn de industrielle investorene slik Carl-Nicolai Wessmann og teamet hadde tenkt.
-- Det var et gap mellom å lande litt større prosesser og det kortsiktige likviditetsbehovet. I juli var vi tom for penger, forteller Wessmann.
Det er en lykkelig fintech-gründer som møter Shifter på «Låven» ved Frognerparken, etter at krisen nå har løst seg i 12 time. Det ble denne uken klart at Spiff har klart å samle inn 3,4 millioner fra eksisterende og nye investorer i en emisjon.
Tøffe tak
Investeringen skjer etter en ikke rent lite dramatisk snuoperasjon. Sammen med styreleder Cathrine Lofterød Fegth la Spiff en klar slagplan for hvordan det ville være mulig å kutte kostnader uten å stoppe fremdrift og vekst i den unge oppstartsbedriften. Wessmann var klinkeklar på at de måtte bevare teamet.
-- Det var viktig å kommunisere overfor investorene at det ikke bare var å permittere og «løpe» videre, og tenke at alt løser seg, sier gründeren.
Samtidig som Spiff hadde 40 prosent vekst på «alle parametre», begynte de vanskelige samtalene med teamet. Wessmann klarte det som høres ut som et kunststykke for en utenforstående -- at alle gikk med på å gå på redusert eller ingen lønn i en midlertidig periode.
-- For hver krone vi tar inn, gir det oss mer arbeidsro, sier Wessmann.
Riktignok fikk en av utviklerne «et jobbtilbud han ikke kunne takke nei til» i løpet av sommeren, ellers har Spiff klart å beholde det tekniske teamet.
-- Vi viste investorene at vi kunne ta tøffe avgjørelser. Vi halverte «burnrate», uten å stopp fremdrift.
Gamle og nye investorer
Nå gir Spiff «full gass» videre inn i høsten, mens de jobber videre med å lande de industrielle investorene, i de kommende prosessene med serie-A funding. Wessmann understreker at partnerne BN Bank og Nordea har vært viktige under krisen.
-- Hele veien har de vist at de står trygt i samarbeidet, og ga oss tillit og arbeidsro til å gjennomføre dette. Når de er med oss både gjennom bunner og topper, blir det en litt annen diskusjon med investorer.
Wessmann investerer selv flere hundre tusen i Spiff, samtidig som han fortsetter «uten lønn». Styreleder Cathrine Lofterød Fegth går også inn med nye penger. Eksisterende investorer som Masmovil-gründer Christian Solli Nyborg og tidligere Schibsted-direktør Sverre Munck beskrives som «veldig viktige samtalepartnere», som også har gått inn med betydelige summer. I tillegg er det et knippe nye investorer som foreløpig ønsker å holde en lav profil.
-- Det er viktig for oss at folk som har bygget selskaper før, og nå har sett jobben vi gjør, går inn med penger, sier Wessmann.
Også et par klassekamerater av ham fra tiden på Harvard har fulgt opp sine investeringer, når de har sett brukerveksten.
-- Vi har den «hockeystick»-veksten som vi har snakket om at vi skulle ha. Nå skal vi holde et klokkerent fokus fremover, fastslår han.
"Dønn ærlig"
-- Det kunne jo fort blitt litt sur stemning av at de ansatte ikke får lønn. Hvordan går man egentlig frem for å få til noe slikt?
-- Man må være dønn ærlig, ikke pakke det inn. Vi hadde en-til-en-samtaler der vi ikke la lokk på noe eller sminket sannheten. Det var motiverende at teamet både ville og kunne satse, og var villig til å strekke seg langt.
Wessmann viser til at de ansatte har medeierskap i selskapet, og alle får investoroppdateringer på lik linje med investorene.
-- Det viktigste for oss var at hver ansatt hadde et valg, med flere alternativer. Vi la opp til en frivillig ordning. Det var noen tøffe uker, men nå ser vi fremover.
Han viser til at flere av de ansatte i Spiff er småbarnsforeldre eller unge i etableringsfase, og at det ikke er noen lett avgjørelse å gå uten eller med liten lønn.
-- De er helt rå. Vi er ikke en gjeng 22-åringer som bare kan kjøre på og jobbe døgnet rundt fordi vi vil det, sier Wessmann.
Digger dette
Han og Steve Mellbye-Stølen startet selskapet for om lag tre år siden. Men det var først i begynnelsen av juni at den sosial spare-appen ble lansert. Gjennom de siste årene har de blant annet fått med seg Sverre Munck, Trond Riiber-Knudsen, Silvija Seres og Sigrid Bonde Tusvik på investorsiden.
-- Mange har ventet lenge når dere nå endelig lanserte. Det at dere nå gikk tom for penger, har det også noe å gjøre med at det har tatt lenger tid enn planlagt?
-- Det tror jeg nok. Å bygge en merkevare innen finansiell teknologi krever både kapital og lange prosesser.
-- Dette må jo ha vært utrolig tøft. Har du virkelig aldri tenkt at du ikke orker dette?
-- Ikke orker? Nei, jeg digger dette! For noen år siden klaget jeg litt til min kone om at jeg savnet utfordringer. Nå blir jeg utfordret på alt jeg har lært i skole og praksis hele tiden. Jeg synes det er kjempemoro. Det er klart det er vanskelig å finne en balanse i livet som pappa og gründer. Startup-livet er ikke for alle, men det er for meg. Jeg er «all in», sier Wessmann, som selv har to små barn.
-- Men får du også et kick av å balansere på stupet?
-- Folk har sine personlige forhold til risiko, og alt er relativt. Dette er høy risiko både i innsats og kapital. Men vi har stor frihet i hvordan vi bygger produktet og selskapet, og det er veldig moro. Vi brøyter vei og får det til i en bransje som har vært en av de minst innovative av alle bransjer. Til og med oljebransjen har bevegd seg raskere enn bankene. Det går som en kule med oss nå, og det gir en kjempemotivasjon til å vokse videre.
Tallenes tale
Spiff har over 40 prosent vekst i uken over de første syv ukene på antall brukere, penger spart, regelmessig sparing, og vekst i vennesparing. All vekst er organisk.
Ifølge selskapet er det 4500 brukere og mange som sparer regelmessig. Spiff-brukerne har allerede spart 2,5 millioner kroner, og satt opp fremtidig sparing for over 15 millioner kroner i appen i løpet av de første syv ukene. Fokus: Vekst og Android.