Student-app ut av skolegården: Nå skal alle bli premiert for å ta en mobilpause
Knapt én stjerne i App Store-rating og flere tusen e-poster fra «frustrerte foreldre» i Storbritannia, ble vendepunktet for Hold-gründerne.
– I dag gjør vi Hold tilgjengelig for alle, sier Maths Mathisen, CEO i Hold.
Appen har hittil premiert dedikerte elever og studenter, men er nå tilgjengelig for alle som ønsker å ta en belønnet pause fra mobilen.
– Dette er første steg. Alle får tilgang, så skal vi lære av brukerne, og deretter skape et best mulig produkt for de ulike målgruppene, sier Mathisen - og eksemplifiserer de nye bruksområdene:
På jobb, på kino, i bilen og i sosiale settinger.
70.000 sinte e-poster
Etter en braksuksess i Norge, ble produktet lansert i Storbritannia tidligere i år. Med drahjelp fra en massiv internasjonal pressedekning, kunne Hold telle 25.000 brukere etter første dag på markedet - og etter fem dager: 75.000.
– Det var helt overveldende. Wow, tenkte vi.
Men så kom det britiske folkets dom: «Awful», «rubbish», 1.3 stjerner i App Store - og 70.000 sinte e-poster.
– Vi forsto raskt at dette var folk som ikke fikk tilgang. Over 50 prosent av dem som kom til oss, var ikke studenter, men heller mange foreldre som mente barna deres kunne hatt bruk for appen, sier Mathisen.
Dytte i riktig retning
På partner-listen står nå Narvesen, Coca Cola, Just Eat, Microsoft, Disney og Unicef - blant flere. Nylig gikk også Kahoot-gründer Johan Brand og den britiske PHD-media-gründeren Jonathan Durden - inn som investorer og i styret.
I selskapet jobber nå én person fra London, og de ytterligere fem på et kontor i Oslo.
– Vi hadde et litt begrenset marked når vi kun rettet oss mot studenter, men nå skaper vi helt nye muligheter, sier Mathisen - og viser til en undersøkelse der 47 prosent ønsket å redusere mobilbruken, men kun 12 prosent lyktes:
– Folk trenger litt hjelp, og da kan vi bruke eksterne intensiver for å dytte folk i riktig retning, sier Mathisen.
Les også: Sikrer innovasjon med «landets beste» studenter i panelet