Odd Skarheim i Attensi. Foto: Benedicte Tandsæther-Andersen

Suksessgründerens tre grep for å lykkes, og én viktig ting å huske når du ikke lykkes

Benedicte Tandsæther-Andersen

Benedicte Tandsæther-Andersen

Journalist

Publisert 20. august 2018

Mannen bak et av landets ledende oppstartsselskaper har gjort feil nå og da, men Attensi-gründer Odd Skarheim har en oppskrift for å få det til. 

I løpet av de to tiårene som har gått siden Odd Skarheim sluttet i fast jobb i det etablerte næringslivet og gikk «all in» i startups, har han blant annet bygget opp det fremgangsrike læringsselskapet Attensi. Han har solgt seg delvis ut, men er fortsatt styreleder.

I sommer har han imidlertid fått stor oppmerksomhet i flere medier rundt hans nye hjertebarn — «Be Your Best», et læringsspill som hjelper fotballspillere å ta de rette avgjørelsene i pressede situasjoner. Samtidig er det ikke slik at den erfarne gründeren er trygg i alle avgjørelser, selv etter 20 år i bransjen.

— Jeg har gjort mange, mange feil gjennom årene, og jeg fortsetter å gjøre dem. Jeg lærer på veien, og det er mange mindre feil. Å feile er en bra ting, men vi må sørge for å holde dem små og bli raskt ferdig med dem. Da kan vi starte på nytt igjen uten å miste så mye fart. Dessuten burde ikke risikoen være for høy. Hver gang jeg starter en startup, har jeg glemt hvor vanskelig det var sist gang, sa Skarheim til intervjuer Christine Corkery Steinsholt under The Creators Shift tidligere denne uken.

Ansetter de som er bedre enn ham

Skarheim forteller fra scenen at han bevisst har gått inn for å ansette de som er bedre enn ham, fordi målet er å gjøre selskapet til et «powerhouse».

— Når jeg har en ny startup, er det jeg som gjør salgene. Jeg vil bevise at jeg kan få det til, men så fort jeg har funnet en salgsperson, er arbeidsoppgavene overlatt til ham eller henne. Det samme gjelder det å finne en daglig leder, jeg ønsker å finne en som er bedre enn meg, sier Skarheim.

Han erkjenner at det ikke har blitt lettere å starte opp et selskap. Ikke minst er det en utfordring å rekruttere riktig.

— Det er vanskelig å finne gode daglige ledere. Jeg er ekstremt fokusert på det, fordi det er de som ansetter folk, som igjen skaper et selskap i verdensklasse.

På The Creators Shift 14. august ble Attensi-gründer Odd Skarheim intervjuet av Christine Corkery Steinsholt. Foto: Benedicte Tandsæther-Andersen

— Du vil få døra i ansiktet hele dagen

Man vet heller ikke om startupen er på «rett spor» før man har fått kunder som har vist vilje til å kjøpe produktet.

— Hvordan vet vi hvilken pris vi skal sette på det vi utvikler? Vel, det vet vi ikke. Du må finne ut hva som er verdien for en kunde — hva er de villige til å betale? Du må i tillegg ha en dialog med kundene for å være sikker på at de vil ha produktet, før du setter en pris. Og så må du jobbe for å ikke miste kundene på veien, sier Skarheim.

Noen hevder at det er visse personlighetstyper — særlig de ekstroverte — som tiltrekkes av gründertilværelsen, men Skarheim tror både ekstroverte og introverte kan tilføre mye bra, både innen utvikling og salg.

— Det er ulike tilnærminger til salg. Du kan være ekstrovert — den klassiske selgeren mange forestiller seg. Den typen som er frittalende og utadvendt, men du kan også være en introvert. Du kan gjøre gode salgsprosjekter som introvert, spesielt innen «B to B»-sektoren. Uansett må du aldri gi opp. Du vil få døra i ansiktet hele dagen. Det er absolutt dette det handler om i salgsverdenen, sier Skarheim.

Må jobbe hardt

Diskusjonen om gründere kan få til en hverdag der de både skaper selskaper og følger opp barn, har gått høyt her i Shifter den siste tiden. Et av punktene der det er størst uenighet, er om det går an å ha normert arbeidstid, 37,5-timersuker.

— Jeg kan bare snakke for meg selv i denne situasjonen. Det er utrolig vanskelig å lykkes uten å jobbe veldig, veldig hardt. Den måten jeg inspirerer meg selv til å fortsette er «OK, nå skal jeg jobbe med dette dag og natt i to år», og når de to årene har gått, så gjør jeg det et år til. Det er veldig vanskelig å finne den rette balansen, men jeg har barn, og jeg jobber mindre nå enn jeg gjorde før, sier Skarheim.

Mange gründere føler på at de ikke utnytter potensialet i hver arbeidsdag hvis de ikke er tilgjengelig på telefonen i noen timer der de for eksempel er sammen med familien.

— Jeg tror det er nødvendig å jobbe mye for å få startupen til å fungere, men du kan jobbe smartere — og likevel lykkes. Enhver dag uten en klientkontrakt er en dårlig dag, så jeg kan ikke bare logge av.

Det var god stemning på taket hos Mesh da The Creators Shift ble arrangert. Foto: Benedicte Tandsæther-Andersen

— Hvis du ikke lykkes, legg ned selskapet

Samtidig er ikke livet bare jobb, ei heller for Skarheim. Som flere andre gründere har han vært nær ved å bli utbrent. Han mener det er viktig å ta seg nok fri for å unngå en slik situasjon — som kan være ødeleggende for både gründeren og selskapet.

— Jeg jobbet mindre i en periode. Etterhvert var jeg klar for å fortsette igjen. Dette opplevde jeg faktisk før jeg ble gründer. Som grunnlegger mener jeg at jeg kan planlegge tiden min bedre. Jeg har noen «oppskrifter» for å finne de rette folkene til selskapene, slik at vi kan dele på ansvaret, sier Skarheim.

På eventet på takterrassen til Mesh ble han også spurt om han ville gründet et selskap hvis han ikke kunne jobbet mer enn seks timer per dag.

— Vel, det kommer an på hvilken startup jeg hadde ønsket å starte. Hvis selskapet skulle tatt for seg en industri som ikke finnes allerede, da ville jeg ikke gjort det med kun seks timer til rådighet per dag. Samtidig handler dette også om balanse — vil du virkelig gjøre dette? Det er også viktig å «kill your darlings». Hvis du ikke lykkes: Legg ned selskapet, eller selg det. Det er jo ikke noe problem, du kan alltids få jobb i det etablerte næringslivet. Vi burde ikke være så redde for å legge ned når ting ikke fungerer slik vi vil.