Steffen Svartberg Kristiansen har tidligere bygd opp Widespace, ledet Adform Norge - og var inntil nylig nordisk sjef i Telenor-eide Tapad. Nå skyter Cavai fart utenlands. Foto: Tapad

Tapad-sjef går fra adtech til egen adbot: – Tiden er inne for å utfordre de «samme gamle»

Vilde Mebust Erichsen

Vilde Mebust Erichsen

Journalist

Publisert 3. april 2018

Steffen Svartberg Kristiansen forlater Tapad til fordel for et eget annonse-selskap fri for personlig data. 

– Facebook-skandalen er med andre ord en veldig god timing med tanke på vår lansering, sier gründeren.

Han har tidligere bygd opp Widespace, ledet Adform Norge – og var inntil nylig nordisk sjef i Telenor-eide Tapad.

Nå skal Svartberg Kristiansen bruke kunstig intelligens i kampen om annonsene.

– Fokuset å skape digitale reklameprodukter som gir markedet nye måter å kommunisere med forbrukerne på. Og ved å skape et nytt datasett får vi også en helt annen type innsikt enn det som er tilgjengelig per dags dato.

Les også: Telenor kjøpte Tapad for tre milliarder kroner i 2016 – nå er selskapet kun verdt 400 millioner

– Enorme muligheter

Adbotic skal bruke bilde- og tekstgjenkjenning for å skape kontekstuelt relevante annonser. Kommunikasjonen skal skje på forbrukernes premisser – uten å kreve personlig data i retur.

– Vårt første produkt er en «annonse-chatbot». Den skal vi implementere på tvers av en rekke kjente publisister som ikke tar forbruker ut av innholdet de primært ønsker å konsumere, forklarer Svartberg Kristiansen.

Han ser også GDPR som et mulighetsrom:

– Det åpner opp for en rekke muligheter for de som ikke står fast med en utdatert forretningsmodell knyttet til personlig data.

Lansering skal etter planen skje i løpet av de neste månedene.

– Vi er nå i dialog med en rekke investeringsmiljøer for å kunne skalere både produkt og vår kommersielle satsning i store markeder så raskt som mulig, sier Svartberg Kristiansen.

Les også: Sorry fra Zuckerberg: Beklager personvern-skandale i helsides annonser

«First mover»

Adbotic har som ambisjon å være profitable innen tre år «med en solid global posisjon innenfor kreativ bruk av kunstig intelligens i media- og reklamemarkedet på tvers av Norden og i UK».

– Jeg har vært utrolig heldig som har fått jobbe og ikke minst lære i store globale adtech-selskaper som tør å utfordre gigantene i Silicon Valley, men tiden er inne for å teste egne teorier og utfordre de «samme gamle», sier gründeren – som snart teller ti personer inn i selskapet, på tvers av Norden og i London.

– Teamet har lang erfaring fra det internasjonale mediemarkedet, og vi ønsker å kapitalisere på å være «first mover» i et marked som er i stadig endring, sier Svartberg Kristiansen.

Les også: Facebook og Google kan nå ny annonserekord i Norge

Bransje: 

Har du byttet jobb?

Shifter publiserer jobbskifter for folk som jobber i teknologibaserte oppstartsselskaper, samt de som jobber med teknologiutvikling, innovasjon og forretningsutvikling i etablerte selskaper og virksomheter. Hvis du ikke faller inn under en av disse kategoriene, vil ikke jobbyttet bli publisert.

Del det på Shifter

Meld deg på Shifters nyhetsbrev

Hold deg oppdatert på det viktigste som skjer innen startups, innovasjon og teknologi. Motta nyheter, reportasjer, innsikt og eksklusivt materiale rett i innboksen.