Fire selskaper står bak 101 av 140 nordiske bankapper
Hvor bra er egentlig norske, svenske og danske bank-apper, og hva er det som skiller dem fra hverandre? Svarene både overrasker og innfrir. Design-trendene tyder på at morgendagens apper kan bli ganske så like gårsdagens.
App-utforskere. Ivan Lé Hjelmeland, app-utvikler og UX/UI-designer i Shortcut (t.v.) og Marius Hauken, partner og UX-designer i StaccFoto: Jörgen Skjelsbæk
App-spesialistene Marius Hauken og Ivan Lé Hjelmeland, henholdsvis partner og UX-designer i bankteknologiselskapet
Stacc og app-utvikler og UX/UI-designer i designbyrået
Shortcut, har brukt høsten på et prosjekt litt utenom det vanlige.
De har kartlagt samtlige bank-apper i Norge, Sverige og
Danmark, og nylig var de på en liten turné i alle de tre landene for å
presentere funnene i rapporten «State of Scandinavian Banking Apps».
App-spesialistene Marius Hauken og Ivan Lé Hjelmeland, henholdsvis partner og UX-designer i bankteknologiselskapet
Stacc og app-utvikler og UX/UI-designer i designbyrået
Shortcut, har brukt høsten på et prosjekt litt utenom det vanlige.
Annonse
De har kartlagt samtlige bank-apper i Norge, Sverige og
Danmark, og nylig var de på en liten turné i alle de tre landene for å
presentere funnene i rapporten «State of Scandinavian Banking Apps».
Få gratis nyhetsbrev
Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.
Seks banker lar deg ikke bli kunde i appen
140 bank-apper ble identifisert og gransket, og en del funn
er helt klart av det mer overraskende slaget, særlig i lys av at stadig flere
banker går i retning av en «mobil først»-strategi i sin dagligbank-virksomhet.
Annonse
– I Norge er det faktisk fortsatt seks banker som
ikke lar deg bli kunde rett i appen. Fem av dem sluser deg over til nettbanken,
og i den sjette må du faktisk oppsøke et fysisk bankkontor for å kunne bli
kunde, forteller Marius Hauken.
Den sistnevnte banken som stikker seg ut, er Handelsbanken. Det noen uortodokse
valget ser dog ikke ut til å ha påvirket banken særlig mye. I høstens EPSI-undersøkelse
om kundetilfredshet var Handelsbanken faktisk nummer to etter Bulder på privatmarkedsiden.
Fem unngår boliglån i appen
Et annet faktum som overrasker Hauken, er at fem av de 16 norske bank-appene de gikk i dybden på, heller ikke tilbyr noen boliglånstjenester i appen. Bedre rente på boliglånet
pleier å være den fremste årsaken til at folk bytter bank, mens appen og hvilken
funksjonalitet den kan tilby er det som følger dernest, ifølge ham.
Interessant
nok er de tre største på boliglån i Norge, DNB, Nordea og Danske Bank med blant
dem som ikke har boliglån.
– Det er rart at noen av de største bankene i
Norge ikke tilbyr boliglånstjenester i appen. Det er jo der en stor del av
inntektene kommer fra, sier Hauken.
Annonse
Danmark har flest
Appene er fordelt mellom landene på en måte man heller ikke
helt venter seg. Danmark har flest med 73, så følger Norge med 48 og Sverige
med 19.
Annonse
Det betyr at det finnes en dansk bank-app per 113.000 innbygger.
Norge har en app for hver 148.000 nordmenn, mens det i Sverige går hele 758.000 personer
per bank-app.
Interessant nok er hele 72 prosent, eller 101 av de 140
appene såkalte «white label»-apper. Det vil si at en tredjepartsaktør lager en app
med tilnærmet lik funksjonalitet, og lar bankene pynte med eget design på
toppen.
Stor spredning. Bankmarkedene i Norge, Danmark og Sverige har få overlappende aktører. Derfor er blir det få gjengangere. Nordea er ikke helt overraskende eneste aktør som dukker opp i mer enn et land. Sparbanken Vest er vinneren i Norge med seire både på IOS og Android, men SBAB er i en klasse for seg på det svenske markedet. Tabellene er hentet fra rapporten «State of Scandinavian Banking Apps» laget av Stacc og Shortcut.Illustrasjon: Jörgen Skjelsbæk
Ikke helt uventet er «white label»-bruken mest utbredt i
Danmark og Norge. Det er fire selskaper som står bak: BEC, Bankdata, SDC og
Tietoevry.
De to sistnevnte står bak de norske «white label»-appene.
SDC har 27 banker på kundelisten, mens Tietoevry har 14, ifølge rapporten.
Egenutviklet er mest likt
Hauken og Hjelmeland konstaterer også at det finnes en sterk
korrelasjon mellom hvor godt likt en app er, og hvem som har laget den.
– Bank-apper har lavere score i app-butikkene enn
andre kategorier. Gjennomsnittscoren er faktisk så lav som 2,7. Om vi oversetter
det til en restaurant på Tripadvisor; hadde du gått dit og spist? spurte Hjelmeland
publikum under presentasjonen, før han gikk videre og forklarte hvorfor.
Svaret ligger nemlig i hvem som har laget den. «White label»-appene
har en snittrating på 2,3 mens de egenutviklede appene ligger på 4,5. De bankene som har ressurser til å utvikle
appene selv, kommer altså klart best ut.
– Det er egentlig ikke så rart. Har du råd til et
eget utviklingsteam, er sannsynligheten for at du interagerer med kundene mye
større. Unntaket er Tietoevry, som faktisk oppfordrer kundene til å sette karakter
på appene. Det er faktisk et veldig enkelt råd til å bedre på ratingen, sier
Hjelmeland.
Bommer i app-butikkene
– Hva er det som har overrasket mest i arbeidet med denne
rapporten?
– Det er nok hvor dårlige bankene er på å
markedsføre egen app i App Store og Google Play. Går du inn på nettbanken,
finnes det alltid en «Bli kunde»-knapp. Der er bankene flinke å vise frem sine
styrker og hvorfor nettopp den banken er best for deg. Den typen informasjon er
nesten fraværende når mobilappen skal markedsføres, sier Hjelmeland.
Han er også forbauset over hvor lite interessert bankene
synes å være i tilbakemeldingene de får via App Store og Google Pay.
– Det er veldig mange som gir tilbakemeldinger om
appen, banken og tjenestene, men det er akkurat som at de ikke eksisterer. Hadde
banken fått en e-post fra en kunde som kom med konstruktiv tilbakemelding, hadde
den blitt besvart.
Det gjelder også ting som ikke er direkte relatert til appen,
påpeker Hauken, og nevner Sbanken og det faktum at beskjeden om at kundene ville
miste Apple Pay førte til en «krakk» i kundetilfredshet.
Ser nesten helt like ut
Hauken har også latt seg fascinere av at appene ser så like
ut. Både i design og hvordan de blir presentert i app-butikkene. Og akkurat her
spiller det mindre rolle om appen er «fabrikklaget» eller egenutviklet. Det som vises i app-butikkene er stort sett en
samling skjermbilder som viser at navigasjonsmenyen er i bunn på siden og brukskontoen
på topp. Faktum er at 57 prosent av de norske appene bare viser skjermbilder.
– Legger du fire stykker ved siden av hverandre vil det
være vanskelig å se forskjellen. Men om vi tar en jente på 16 og en mann på 70,
har de ganske så sikkert ikke den samme hjemskjermen på telefonen, så hvorfor skal
det være slik i banken, sier Hauken og fortsetter:
– Jeg synes det er litt rart at bankene ikke bruker
den muligheten til å skille seg ut.
Bedriftsbank skiller seg ut
De to har imidlertid funnet ett unntak fra «regelen» om utstrakt
bruk av skjermbilder i App Store og Google Play. Sparebanken Vest Bedrift mener
de har turt å gå litt vekk fra den strikte skjermbilde-visningen og spille mer
på følelser.
Heller ikke hvordan man finner frem til riktig app i
butikkene imponerer noe særlig på Hauken og Hjelmeland. Cirka 40 prosent av de
norske appene dukker opp om man skriver mobilbank som søkeord.
– Vet du hvor mange som dukker opp om du skriver «boliglån»?
spør Hjelmeland retorisk, før han selv svarer:
– To. Bulder og Sparebank 1.
– Det er for dårlig, gitt at boliglån, så viktige
for bankene, stemmer Hauken i.
– Satt på spissen høres det ut som om dere egentlig ikke har
funnet noen skikkelig dårlige apper, bare dårlig markedsførte apper.
– Absolutt. Det er egentlig veldig lite som
trengs. Men det er fortsatt litt for mange aktører som ser på appen som «sidekicken»
til nettbanken, ikke omvendt, sier Hjelmeland.
– Jeg tror det er litt av det som har vært suksessen
til Bulder. De gjør faktisk noe annerledes, sier Hauken.
Her bør det
legges til at både Hauken og Hjelmeland har en fortid med Bulder. De var med i startfasen av Bulder-prosjektet og kjenner det veldig
godt.
– Hvordan ser
fremtiden ut? Vil bank-appene se omtrent like ut om fem år?
– Det
er ikke sikkert. Appene begynner å bli så fulle av funksjonalitet at det ikke holder
å ha fem «taber» i bunn, sier Hauken.
– Vi
hører rykter om at Musk vil gjøre Twitter til en finansiell superapp, omtrent
som dem som finnes i Asia. Det er klart det vil påvirke utseendet om vi får en rekke
store tech-aktører som tilbyr betaling, bank og mye annet.
I
bank-appenes spede begynnelse hadde de fleste av dem ikoner, slik man har app-ikoner
på telefonen i dag, for å vise frem funksjonaliteten. Det er et fenomen som ser ut
å kunne komme tilbake, mener de to app-etterforskerne.
– Vi
ser allerede at aktører som Curve og Revolut har begynt å presentere innholdet i
form av ikoner. Det er en trend som vil kunne spre seg også til norske apper,
sier Hauken.
Denne saken ble først publisert i vår søsterpublikasjon Bankshift.