FINTECH
Xeneta-investor med nytt milliard-fond
Skal investere 115 millioner euro i europeiske B2B-startups.
En arm i den gamle rederfamilien Smedvig fra Stavanger har gradvis flyttet til London.
Det gjelder også Smedvig Ventures som nå har lukket et nytt fond på 115 millioner euro, tilsvarende 1,3 milliarder kroner.
Fondet rettes mot B2B-startups i Storbritannia, Norden og Benelux-landene.
Til tross for at dette er familiekontorets første spesifikke venturefond, har investeringsarmen Smedvig Capital vært en aktiv aktør i venturekapitalmarkedet siden sent 90-tallet, opprinnelig som en private equity og fondsinvestor.
I løpet av de siste to årene har firmaet plassert 50 millioner euro i startups, inkludert deltakelse i en 15 millioner euro Serie A-runde for Lunio, en plattform for forebygging av svindel i online annonsering, og to 30 millioner dollar Serie B-runder for henholdsvis den svenske kundestøtteplattformen Mavenoid og den rumenske chatbot-produsenten Druid.
I Norge har Smedvig Venture investert i shipping-data-selskapet Xeneta.
Smedvigs nyeste fond sikter mot å investere i tre til fire startups årlig, noe som tilsvarer investeringshastigheten de siste to årene, ifølge partner Jonathan Lerner som uttaler seg til Sifted.
Fondet vil fokusere på B2B-programvarestartups innen alle sektorer, med et særlig øye for infrastrukturprogramvare, dataplattformer og verktøy, startups som bruker AI-modeller for å skape applikasjoner for forretningsløsninger – kalt anvendt AI – samt teknologiaktiverte tjenester.
Lerner påpeker at det faktisk ikke finnes så mange fremragende B2B-selskaper, hovedsakelig fordi det er så utfordrende å identifisere et reelt markedsbehov i et stort nok marked innen B2B-programvare.
Han legger til at det å bygge et selskap som er attraktivt for venturekapitalister er enda vanskeligere, ettersom det forventes så mye med så begrensede ressurser før et selskap oppnår virkelig sterke Serie A-metrics.
Smedvig vil gå inn med mellom 4 og 8 millioner euro, og lede eller co-lede runder i startups som har funnet markedet sitt og skal skalere. Ifølge Lerner vil det si at selskapene har minst 7 millioner i årlige gjentakende inntekter (ARR) og omtrent 10 kunder.
Mellom 30-40 prosent av fondet vil være reservert for oppfølging.