Kimberly Larsen kunne ingenting om «tech». Måtte ringe en venn, «google» UI og UX. To år senere har teamet på én blitt 19 ganger større. Og dét fordi hun bare måtte.
Alle sa det var vanskelig, skikkelig vanskelig.
– Men hvor vanskelig kunne det være, liksom?
Og så var det mye verre.
For Kimberly Larsen var «picky» i møte med potensielle investorer i fjor, «selv om vi kanskje ikke var i en posisjon til å være det».
– Vi har jo et veldig tydelig mål, et endemål som kanskje krever en litt lenger vei å gå, sier hun.
– Og da er vi nødt til å gjøre noe. Kanskje ta noen «risky» valg, «walk you own talk».
Plattformen kobler frilansere med produksjonsselskaper. To år gamle timetoRIOT skal fortsatt endre en hel industri. Ta livet av romantiserte myter om «the starving artist», endre inngrodde vaner, hos både produsent og utøver - i film-, tv- og underholdningsbransjen.
– Da er det viktig for oss å ha med folk som virkelig tror på det vi gjør, både fra business-verden, men også fra den kreative næringen, sier Larsen - og definerer overnevnte bruk av «risky» i sakens sammenheng:
– Vi tar for eksempel ikke betalt av frilansere på plattformen, kun av selskapene. Det er en langsiktig investering av tjenesten, men jeg blir ofte nødt til å forsvare valget rent økonomisk, sier hun - som veier lojalitet overfor dagens 17.000 brukerne tyngst.
Sterk vekst
I år har selskapet sett en brukervekst på 120 prosent fra fjoråret. 26 prosent av medlemmene er i UK, hvor teamet oppnådde samme resultat på tre måneder, tilsvarende ett år i Norge.
– Det er veldig mye usikkerhet som frilanser, du kan gå fra et stort globalt filmprosjekt til å være arbeidsledig resten av året. Det har vært en bransje der det veldig lett å unytte folk, men det trenger jo ikke å være sånn, sier Larsen.
Å hente penger ga resultater. Teamet samlet 4,5 millioner kroner fra eksterne investorer, og 2,5 millioner kroner hos Innovasjon Norge.
timetoRIOT har dessuten vokst fra å være tre personer i fjor, til nå elleve på fulltid - og åtte på deltid, inkludert tre praktikanter, silt ut blant 115 søkere.
– Vi har aldri konsumert og produsert mer innhold enn vi gjør i dag. Du kan ikke drive en baker på hjørnet engang, uten å være helt avhengig av visuelt innhold.
– Men vi har ikke klart å oppdatere måten vi kjøper og selger de tjenestene på, sier Larsen.
– Helt absurd
På veien har hun også fått en og annen ubehagelig overraskelse. For ett år siden ble gründeren tipset om en Facebook-gruppe. Flere mente timetoRIOT måtte være en «scam», «too good to be true».
«De må ha et monopol.»
«Hei, jeg heter Kimberly, det er jeg som har startet dette. Jeg har selv jobbet i bransjen, og syns ikke det er en fin måte ting gjøres på i dag. Det trenger ikke koster noen noe mer å skape en mer transparent og rettferdig industri.»
Først da rant det inn med «likes».
– Men det var helt absurd. Her har jeg ofret hele livet mitt, alt jeg eier og har for å gjøre noe godt, også blir det laget en lang tråd om at «det ikke kan være sant». Det var veldig overraskende, sier Larsen.
Alt har egentlig overrasket gründeren. Hun kunne jo ingenting om «tech», måtte tidlig «google» UI og UX. I Shifters podcast har hun også fortalt om de 300.000 kronene hun sløste vekk, da hun ikke fikk til den ønskede løsningen med de første utviklerne hun brukte.
– Men jeg kunne bare ikke la være å prøve. Jeg klarte ikke slå meg til ro med at «det bare var sånn», at du tok en utdannelse til flere hundre tusen kroner, men måtte jobbe gratis etterpå.
Lanserer app til høsten
Nå skimter den tidligere film-studenten og skuespilleren, en positiv endring.
– Vi ser blant annet en fin trend i at folk ønsker å kreditere alle som gjør et arbeid for deg. For første gang kan en produksjonsassistent, som tidligere ikke har lastet opp erfaringen sin, fordi han eller hun ikke følte et eierskap, nå tagge seg inn på de prosjektene man har jobbet på, og plutselig har også de en visuell CV.
– Det har vi bidratt med, sier hun.
– Og hvor langt på vei mot et endelig mål er dere nå?
– Det har tatt oss to år bare å komme til 17.000 brukere. Eller bare to år å få 17.000 brukere ... Det kommer an på hvordan du ser det, men målet nå er å doble antall brukere i løpet av året. Jeg tror det er realistisk.
timetoRIOT har også utviklet en «location»-basert app som viser hvilke frilansere som befinner seg innen en viss radius, lanseringsklar til høsten.
Appen inneholder også et «sign-up-game» som skal gjøre det enkelt og gøy å legge inn nødvendig data for å oppnå en perfekt «match» mellom utøver og arbeidsgiver.
Parallelt jobber også teamet mot lansering i Sør Afrika.
– Men altså, vi er jo «dritkort» på vei, sånn egentlig. Vi har jo en globalt ambisjon. Og helst skal alt skje nå.
Hør også Podcasten om Kimberly Larsen: Rusmisbruker da hun var 12, TV-stjerne da hun var 18, og gründer når hun er 36