Wiral henter 5.6 millioner kroner. Foto: Wiral

Tredoblet salgsinntektene og sikret nytt millionbeløp: Nå skyter Wiral fart mot USA

Vilde Mebust Erichsen

Vilde Mebust Erichsen

Journalist

Publisert 12. desember 2018

Wiral hentet 5,7 millioner kroner fra «folk flest», og med millioninntekter i potten, står nå USA-lansering for tur. 

Målet var å hente minimum 3,5 millioner kroner, men selskapet åpnet for utstedelse av flere aksjer da interessen for folkefinansieringskampanjen overgikk forventningene.

Nå er vekstkapitalen for neste år sikret, men like viktig har vi også fått med oss sinnsykt mange flinke folk på laget, sier medgründer og daglig leder Andrea Holvik Thorson.

Selskapet lukker nå runden med totalt 141 aksjekjøpere – og en snittinvestering på over 40.000 norske kroner.

– Det å gjøre våre ambassadører til investorer, og våre investorer til ambassadører er et veldig viktig steg for oss mot å bli et verdenskjent merkenavn, sier Holvik Thorson.

Les også: Wiral venter dommen: «Etter to år med blod, svette og tårer»

Tredoblet inntektene

Selskapet ble i høst håndplukket til å være først ut på den nylanserte crowdfunding-plattformen Around, en debut over all forventning, ifølge Camilla Andersson, daglig leder i Privanet Norge som i sin tur eier Around.

– At så mange har investert i Wiral viser interessen for å være med å støtte og eie vekstselskap, sier hun.

Wirals første produkt ble forhåndsolgt for 13 millioner norske kroner, et beløp som tilsvarte over 6000 produkter i 80 land. I november ble de første produktene sendt i posten, og i samme periode økte salgsinntektene med tregangen – og endte på nær 1,3 millioner norske kroner.

Nå er kabelkameraet straks på plass hos to av USA sine største kameraforhandlere B&H og Adorama, samt flere tyske butikker.

– Jeg kan med trygghet si at det blir et godt nytt år for Wiral, sier Holvik Thorson.