Teknisk leder Øivind Aabye under produksjon i Kina. Nå er kabelkameraene på vei hjem til de første kundene, og teamet venter spent på «dommen». Foto: Wiral

Wiral venter dommen: «Etter to år med blod, svette og tårer»

Vilde Mebust Erichsen

Vilde Mebust Erichsen

Journalist

Publisert 8. november 2018

Kabelkameraene-gründerne har sendt avgårde sitt første parti, og allerede på nyåret lanserer Wiral nye produkter, nå for «hvermannsen». 

For to år siden løp de rundt med 3D-printede prototyper lappet sammen med «duck tape» – som uten unntak ble stoppet i sikkerhetskontrollen.

Så ble Wiral «nedrent» under fjorårets crowfunding-kampanje, nådde målet om 30.000 dollar på fire minutter – og forhåndssolgte produktet for totalt 13 millioner kroner.

Nå er de første kabelkameraene av 6000, sendt ut – «etter to år med blod, svette og tårer».

– Man kan ikke være helt klok hvis man tar på seg å lage et produkt bestående av over 250 deler uten å ha gjort det før, Wiral-sjef Andrea Holvik Thorson.

For veien mot et ferdigstilt kamerasystem på line, har vært lang, ifølge medgründeren.

Les også: Svensker kjøper norske «gründerhjelpere»

Nye kameraprodukter

– Hvis folk visste hvor vanskelig hardware er, tror jeg de færreste ville begitt seg ut på det, sier hun – i påvente av kundenes dom.

Likevel er teamet allerede godt i gang med nye produkter, lanseringsklare på nyåret.

– Vi kan ikke avsløre hva de nye konseptene går ut på helt konkret, men vi ønsker å fortsette og utvikle produkter for den nye generasjonen av filmskapere, og ikke begrense oss til kabelkameraer, sier markedsføringssjef Emilie Aabakken, også blant Wirals medgründere.

– Et bredere marked gir vel også tøffere konkurranse? 

– Vi valgte å begynne med et mer nisjeprodukt for å etablere et brand, og tanken er at det vil gi oss et konkurransefortrinn om mer kjøtt på benet når vi beveger oss inn på et bredere marked med mer konkurranse, sier Aabakken – og viser til selskapets «Wiral Community».

– Vi har valgt å fokusere på «co-creation» og ønsker at vår kjernekunde skal ta en stor del av vår videre produktutvikling. Ti prosent av kundene våre er allerede med i «Wiral Community» hvor det diskuteres kreative måter å bruke nåværende produkt, i tillegg til ideer til nye produkter, sier hun – og understreker:

– Det vi utvikler skal kunne gjøre det mulig for hvermannsen og lage kul film, uten erfaring og kunnskap.

Les også: Wiral vant i Norwegian Startup Awards: Se alle vinnerne her

Ny crowdfunding-kampanje

Selskapet ble i høst også håndplukket til å være første debutant på den nylanserte crowdfunding-plattformen AROUND. Målet er 3,5 millioner kroner, og så langt teller teamet én million.

Tidligere i år hentet også teamet fem millioner kroner til «en utvidet arbeidskapital», blant annet fra et konvertibelt lån fra StartupLab.

– Wiral har vist en fantastisk evne til å fokusere på de riktige tingene; det å lage et produkt som noen er villige til å betale for og faktisk få noen til åpne lommeboken. Å forhåndsselge for 13 millioner kroner bekrefter at teamet har prioritert riktig, sier Tor Bækkelund i StartupLab.

Selskapet stakk også av med førsteplassen i kategorien «Bootstrapped» under Norwegian Startup Awards i september.

Wiral-teamet. Foto: Wiral

Fakta, Wiral:

  • Wiral Technologies AS ble startet i januar 2016 av fire frilufts- og filmentusiaster som så behovet for nye vinkler når de var ute å filmet: Andrea Holvik Thorson, Emilie Aabakken, Øivind Aabye og Eivind Sæter.
  • Fra Trondheim utvikler de kameratilbehør «som får videoer til å se ut som de er laget av en profesjonell filmskaper».
  • Produktet har blitt testet av store aktører som Gopro og DJI, og har blitt omtalt av Redbull som «et av det mest kreative kameratilbehøret på markedet».
  • Teamet består nå av åtte personer, og selskapet har landet avtaler med de to største «retailerne» innen kamerautstyr i USA: Adorama og B&H.

Les også: Hun vil øke antall kvinnelige eiere med ny crowdfunding-plattform