
Utvikler norsk reiseapp -- henter de første brukerne fra Saudi-Arabia
Samarbeidene strekker seg fra Halden til Saudi-Arabia når Chebel Kassab planlegger en personalisert reiseplattform med rot i Østfolds dype skoger.
Da kjærligheten tok Chebel Kassab til Norge fra Libanon i 2011, ønsket han å kommunisere med arabere - om Norge.
– Norge er et ukjent land. Arabere tror ikke nordmenn tåler varme, bare kulde. De tror også Norge er et lite imøtekommende land når det gjelder innvandrere.
Han opprettet først en blogg med mål om å knuse mytene, deretter en Twitter-konto - nå med over hundre tusen arabiske følgere.
– Nyheter, historie, kultur, mat, folk, vikinger, Harald Hårfagre …
Kassab ramser opp et utvalg av innholdet i twittermeldingene som nå har bikket over ti tusen.
– Jeg ønsket å promotere Norge. Nordmenn er jo ikke noe særlig annerledes enn alle andre - og Norge er mer enn bare Vestlandet og nordlys.
Nå tar han egen hobby ett hakk videre. Med reiseplattformen «Off Piste» vil han endre tankegangen i reiselivsbransjen.
Les også:Per G. Braathen investerer 8 millioner i norsk reiseplattform
Personalisert app

– I dag selges det ofte pakkereiser basert på brukernes nasjonalitet. Russere drar på fisketur, kinesere kan mate måker og nederlendere får tilbud om sykkeltur. Jeg ønsker derimot å lage en reiseplattform ved å knytte aktiviteter til brukernes interesser - og deretter tilby destinasjon.
Prosjektet har så langt fått støtte av Innovasjon Norge og Smart Innovation Norway. Visit Østfold, iSarpsborg, Svinesund-komiteen og Utmarksavdelingen Akershus og Østfold er alle pilot-kunder.
Et langsiktig mål er å bli Nordens største reiseplattform, men en tidlig markedsføring skal få drahjelp av de norske ambassadene i Saudi Arabia, Bahrain, Oman og Jemen.
– Arabere er en ny turistgruppe i Norge, og de er ute etter noe annet enn det de allerede kan få: luksusferier. Jeg kan også enkelt flytte brukermassen min fra Twitter over på «Off Piste», sier Kassab.
Skreddersydd tilbud
I et marked med lignende tjenester skal «Off Piste» skille seg ut ved å tilby et personalisert innhold - som kan gagne de ulike detsinasjonsutviklerne på en ny måte:
– I tillegg til markedsføring vil de få tilgang på unik informasjon om brukerne; hva de liker, når de har ferie - og på den måten kunne optimalisere ressurser og skreddersy eventuelle reisepakker deretter, sier Kassab.
Øystein Toverud, leder i Utmarksavdelingen for Akershus og Østfold, gleder seg til å følge utviklingen.
– Gjennom en slik tjeneste kan vi tilpasse produktene våre tett med kunden - og nettopp et nært samspill kan gi dem en bedre opplevelse og oss et bedre salg, sier han.