Annonsørinnhold:

En skjevhet som hindrer skaperkraft

Håvard Lindtvedt er leder for Startup & Growth Nordea i Norge.

Mens tre av 10 gründere er kvinner, går kun 0,1 prosent av investeringene i Norge til selskap med kun kvinnelig eierskap. – Dette kommer ikke til å endre seg på generasjoner hvis vi ikke tar skikkelige grep, sier leder for gründerfabrikken Askeladden og Co.

Publisert Sist oppdatert

Et utvalg kvinnelige gründere fikk møte investorer og eksperter fra Nordea i bankens lokaler. Tema for samlingen var nettopp skjevhetene i tilgang til kapital. For hvorfor er det slik at menn ender opp med mesteparten av kapital som blir investert i Norge?

- Dette er en skjevhet som hindrer skaperkraft blant kvinnelige gründere, og som nok baserer seg på flere forhold. Vi er opptatt av å sette søkelys på dette, for uten fokus på systematiske skjevheter får vi ikke endret bildet, sier leder for Startup and Growth i Nordea Norge, Håvard Lindtvedt.
  

Hvordan støtter Nordea kvinnelige gründere?

Gjennom samarbeidet vårt med WIN og Nordic Tech Advocates jobber vi med å heve kompetansen på blant annet kapitalinnhenting. Vi har også flere arrangementer gjennom året der vi kobler gründere med investorer.

  

Flest mannlige rollemodeller

Blant deltagerne på seminaret var Managing Partner i gründerfabrikken Askeladden og Co, Martin Schütt.

- Det er nok et mangefasettert svar på hvorfor vi ser slike skjevheter. De tre elementene jeg tror er viktigst er at det fins flere mannlige enn kvinnelige rollemodeller i gründerverden, at kvinner og menn kanskje starter ting med ulikt kapitalbehov, og ikke minst biaser hos både investorer og gründere. Huleboerhjernen vår vil at vi skal like folk som likner på oss selv. Heldigvis ligger også deler av løsningene i disse tre elementene. Og så tror jeg kanskje kvinner kan tørre litt mer, stikke hodet mer frem og trøkke enda mer til, sier Schütt.

Thina Saltvedt fra Nordea presenterte ny innsikt om bærekraft. Her sammen med Marit Wetterhus.

Askeladden og Co har gjennom syv år startet opp over 25 selskaper og jobbet med mange gründere i et bredt spekter av bransjer. 

- På tvers av nesten tretti selskaper og over hundre funding-runder de siste årene er opplevelsen vår at de kvinnelige gründerne vi jobber med lykkes med å hente like mye kapital, generere like mye omsetning og lykkes i like stor grad, sier Schütt.

Vi må gutse mer

Kjersti Rynning Borander var en av deltagerne på seminaret. Hun har lang erfaring med å utvikle noe fra ide til virkelighet, gjennom reisen med selskapet Markedssjefene som ble startet for 11 år siden. 

- Vi tilbyr marketing for hire, og har hele veien leid ut markedsføringskompetanse. Vi begynte i det små, og har utviklet oss steg for steg til å jobbe med stadig større oppdrag og merkevarer. Nå er vi 45 ansatte med avdelinger i både Oslo og Bergen, forteller Rynning Borander.

- Hvorfor tror du det er så store skjevheter når det kommer til fordeling av kapital mellom kvinnelige og mannlige gründere?

- Det er en aha-opplevelse å se tallene, og sjokkerende at det er så store forskjeller. Noe kan ligge i at kvinner kanskje tiltrekkes av en mer forsiktig og organisk tilnærming til vekst, mens menn er flinkere til å tenke stort tidlig i gründerfasen. Vi må også se på hvordan vi kvinner støtter hverandre, og så trenger vi å løfte blikket og gutse litt mer, sier Rynning Borander.

Kjersti Rynning Borander (til høyre), sammen med med-gründer i Markedssjefene Trine Romskoug til venstre.

Kjersti Rynning Borander fikk sammen med medgründer Trine Romskoug blomster fra Nordea i forbindelse med kvinnedagen 8. mars. En oppmerksomhet banken sendte til kvinner som har startet virksomheter, for å sette søkelys på skaperkraft og skjevhetene som fortsatt preger oppstartsnæringer.

- Det skjer jo aldri at man får blomster på jobb, så en veldig positiv overraskelse. I og med jeg er markedsfører selv synes jeg jo at det er et smart påfunn. Blomstene ble en snakkis på jobb den dagen, og satte fokus på kvinner og gründerskap, sier Rynning Borander.

 

Er du på jakt etter funding?

Nordea arrangerer Investor Speed Dating for oppstartsselskaper.
Les mer og søk før 24. april her!

 

Utvikler verktøy for å unngå biaser

Silje Fladmoe og Martin Schütt deltok begge i paneldiskusjonen.

Daglig leder og medgründer av oppstartsbedriften Testhub Technologies, Silje Lindtvedt Fladmoe, deltok i panelsamtalen på seminaret. Testhub Technologies tilbyr verktøy for å motvirke ubevisst og bevisst diskriminering i rekruttering. 

- Vi ser økt villighet i selskaper til å jobbe med dette nå, det er på agendaen. Mange leter etter løsninger, fordi det er lett å se problemet men ikke alltid lett å se hvordan man kan løse dette, sier Lindtvedt Fladmoe.

- Er verktøy som brukes i forbindelse med rekruttering også relevante rundt problemstillinger for de som investerer i oppstartsselskaper?

- Ja, mange investorer har behov for mer struktur på sin investeringsprosess. Det er lett å feile når magefølelsen tilsier at du bør investere i en som ligner deg selv. Det skaper selvforsterkende dynamikk som gjør at menn investerer i menn, og går glipp av lønnsomme prosjekter. For å unngå å bli påvirket av ubevisste fordommer (såkalte biaser) trenger man satte investeringskriterier som filtrerer bort og gjør at man bedre klarer å identifisere reelt potensiale, og ikke bare en emosjonell identifikasjon, sier Lindtvedt Fladmoe.