intervju

Planen ble snudd opp ned: Derfor sluttet seriegründeren i San Francisco-selskapet etter kort tid

Etter å ha solgt sitt tredje selskap skulle Chris Moen, som nybakt pappa, finne ro hos den amerikanske eieren. Ett år senere banket et titalls investorer på døren.

Seriegründer Chris Moen er i gang med sitt fjerde selskap, Breyta. I dette intervjuet forteller han om tiden etter oppkjøpet av Teston, hvilke lærdommer han tar med seg inn i sin nye satsing, og hvordan han planlegger å lykkes på nytt.
Publisert Sist oppdatert

– Vi har ikke hastverk med å selge dette til en utenlandsk aktør innen et par år. Dette er et langsiktig prosjekt, og planen er å bygge noe virkelig stort, sier Chris Moen.

Seriegründeren har nylig annonsert Breyta, hans fjerde oppstartsselskap - etter Teston, Nabobil og Fullstakk Marketing. Nå er planen å bygge et «mer moderne» CRM-system.

Les mer: Over 40 startup-profiler kastet penger etter denne trioen

– Du har tilsynelatende vært hakket mer utålmodig tidligere?

– For noen år siden startet jeg opp en del ting på rappen, ja, men jeg har nok fått det litt ut av systemet. Nå har jeg et tidsperspektiv på minimum ti til 15 år.

– Hva har endret seg?

– Du må ha langsiktige tanker på akkurat dette området. For det første er det mye å bygge, og salgssyklusene kan potensielt være veldig lange. Noen er kanskje bundet til en kontrakt med Salesforce på to, tre år. Da må du bruke god tid.

– Vi solgte Teston på rett tidspunkt, men jeg følte samtidig at det var mye uutnyttet potensial. Hadde vi bare hatt litt mer tid og penger med oss.

Les mer: Teston kjøpt opp av hovedkonkurrent

– Teston-navnet forsvant raskt etter oppkjøpet. Gikk alt etter planen?

– Ja. Planen var at vi skulle hjelpe UserTesting med ekspansjon og blant annet sette opp en gratisversjon, som igjen skulle fungere som et brekkjern inn i nye markeder. De holder fortsatt på og satser veldig. De har også gått på børs, og det lå i kortene da vi kom inn.

– Men planen din var aldri å bli lenge i det selskapet?

– Jo, jeg hadde det som utgangspunkt, men så traff korona, og jeg ble pappa. Det å jobbe i en San Francisco-tidssone fra Norge, ble ikke veldig bærekraftig.

– Så hva skjedde?

– Jeg var egentlig i pappaperm store deler av fjoråret, og så sluttet en del i teamet, og det var ikke veldig motiverende å følge med på fra sidelinjen.

– Hvor vanskelig var det å ta avgjørelsen om å slutte i UserTesting?

– Ikke enkelt i det hele tatt. Jeg rapporterte direkte til CMO, og hun er ekstremt dyktig. Jeg hadde en bra rolle og mye ansvar, og alt lå til rette for at det skulle bli bra. Men det hadde vært ti ganger enklere hvis jeg faktisk bodde i San Francisco med kone og barn.

– Så det skyldtes ikke trangen til å starte opp noe igjen?

– Nei, ikke i det hele tatt. Siden jeg akkurat hadde fått barn, var jeg faktisk heller ute etter mer stabilitet, særlig med tanke på et barn som ennå ikke går i barnehage.

– Likevel hopper du ut i det igjen. Hvorfor ble timingen likevel riktig?

– Jeg skulle egentlig bare ha det som et sideprosjekt i ny jobb i Boitano i fjor høst, men der møtte jeg to utviklere som ble med, og det var visst mer liv laga enn jeg først tenkte. Flere engleinvestorer fikk også nyss om hva jeg var i gang med, og da måtte vi jo bare satse.

– Dere hentet 17 millioner kroner før dere var ordentlig i gang. Hvordan får du et titalls investorer til å banke på døra?

– Vi hadde bare et "pitch deck" å vise til, men jeg har fått tilbakemeldinger på at det hjelper at jeg har gjort det før, og så har jeg relevant bakgrunn med salg. Selve ideen er jo også ambisiøs og god, og markedet er stort. Så det var nok noen kombinasjoner.

– Hvor taktisk bevisst var det å få inn så mange engleinvestorer fra start?

– Mange av dem har unik spisskompetanse, alt fra skalering av selskaper, salg, vekst, branding, design - og ikke minst et godt nettverk, for eksempel når det kommer til potensielle kunder, ansettelser og investorer lenger ned i løypa. Det er gull verdt.

– Så det er ikke hvem som helst som slipper inn?

– Ideelt sett må de kunne hjelpe oss på veien, ja.

– Som førstegangsgründer er jo vanlig å kjenne på et til tider overveldende ansvar overfor investorer. Hvor trygg er du fjerde gang?

– Man føler alltid på et press på å levere. Du får jo et ansvar for å allokere pengene som er investert på en god måte, men man blir nok flinkere på ikke å stresse rundt det. Man blir tryggere på den kompetansen man selv har, og så er det mange av investorene jeg kjenner godt fra før. Da blir det også blitt annerledes enn om de var helt ukjente.

– Hvor trygg er du på at du vil bygge et suksessfullt selskap denne gangen?

– Jeg vet ikke om trygg er det beste ordet å bruke, men forhåpentligvis drar man nytte av en del erfaring. Det er likevel alltid like vanskelig å få til. Du vet bare litt bedre hvordan du kan håndtere de utfordringene som kommer, for det er mye som kan skje, også utenfor din kontroll.

– Hvilke potensielle feller hopper du over denne gangen?

– Den er litt "tricky", fordi hvert selskap kan trenge veldig ulike ressurser og ulik kompetanse, og det avhenger veldig av hva du skal bygge. Dette produktet er mer komplekst enn for eksempel Teston, og det krever mye mer teknisk kompetanse.

– Hva skal du gjøre igjen, som har funket bra tidligere?

– Jeg har allerede hentet penger fra en del engler, slik som i Teston, bare at pengene nå kommer vil vare litt lenger. Det er jo mange veier til mål, men jeg har blant annet lært hvor viktig det er å selge visjonen på riktig måte. Hvordan du gjør det overfor investorer, er noe annet enn for eksempel hvordan du gjør det overfor en potensiell kunde.

– Hvilke visjon vil du selge inn her?

– De fleste CRM-systemer burde ikke blitt kalt CRM-systemer, fordi de fokuserer på alt som gjøres før du inngår en kontrakt, og når du har gjort det, er du liksom ferdig.

– Sannheten er at linjen mellom de ulike rollene i et selskap bare blir tynnere og tynnere, og det blir bare viktigere og viktigere å sørge for at kunden får suksess. Vårt system skal kunne brukes av alle roller i et selskap, og ikke bare de i salgsroller.

– Hvor alene er dere om å ha disse tankene?

– Vi har en del direkte og nærliggende konkurrenter, for eksempel de som lager rene "ad on"-produkter til Salesfoce og Hubspot, men vi mener det er bedre å lage noe fra bunnen av, som faktisk er skreddersydd all den dataen som finnes der ute.

– Det hjelper fint lite å sende mer data til de gamle CRM-systemene - når de ikke klarer å gjøre dataen særlig handlekraftig eller å visualisere dataen på en god måte.

– Hva er planen for å få det til?

– Vi gjør ting litt i faser. Du kan først kombinere vårt system med sitt eksisterende system. Å bytte CRM-system, er ikke noe du gjør hver dag. Det er en ganske stor avgjørelse, så vi gjør det lavterskel først, og deretter gjør vi et oppsalg senere. Det er et stort behov for dette, og det kan bli så stort som helst. Det er det fine med "saas".

– Men vi har ikke hastverk, gjentar Moen.

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Ja, takk!

Hvilke nyhetsbrev vil du motta?*

Hvilken bransje jobber du i?*