Per Harald Borgen (medgründer) Sindre Osen Aarsæther, (daglig leder og medgründer) og Alexander Alemayhu, (utvikler) tilbyr en plattform for ulike kodekurs. Løsningen kombinerer video og interaktive oppgaver. Foto: Scrimba

Scrimba hadde gitt bort gratiskurs i to år. Da gründerne ba om penger, dro de inn over 400.000 - på én uke

Publisert Sist oppdatert

Nå står også Dropbox og Digital Ocean på kundelista til den norske kodekursplattformen.

I januar bikket to år gamle Scrimba 100.000 månedlige brukere, men læringsplattformen hadde ennå ikke dratt inn en eneste krone på de interaktive kodekursene utviklet fra StartupLab i Oslo. Først på tampen av denne sommeren lanserte selskapet et betalt kurs, priset til 29 dollar ved lansering.

Forventningene var så som så. Kurset tok for seg "responsiv web design", et nesten ti år gammelt tema - som ifølge Scrimba-gründeren nærmer seg "traust".

– Det dreier seg om hvordan du bruker CSS for å lage responsive nettsider, og her finnes det utallige kurs allerede. Vi skal lage kurs om “hottere” temaer etter hvert, men dette var det enkleste å begynne med, sier Per Harald Borgen til Shifter.

Samme dag nådde de 120.000 kroner i omsetning. Etter tre dager hadde Scrimba solgt 1000 kurs. Nå viser Borgen til en omsetning på over 440.000 kroner.

– Det var over all forventning og en bra bekreftelse. Vi hadde et mål om å selge 1000 kurs på tre måneder, ikke tre dager, sier han.

160.000 brukere

Scrimba hentet i 2017 1,6 millioner kroner fra et stjernelag av tidligere gründere i Nordic Makers og StartupLabs FoundersFund. Også ventureselskapet Alliance Venture banket på en opprinnelig lukket dør kort tid etter.

Strategien har de siste to årene vært å bygge et "community" av erfarne så vel som ferske utviklere på plattformen. Inntekter lå i andre rekke.

– Nøkkelen har nettopp vært å gi bort gode kurs gratis. Folk har da anerkjent vår unike teknologi og derfor vært villige til å betale, sier Borgen.

I dag teller plattformen 160.000 registrerte brukere. Det største markedet er USA, både i trafikk og omsetning.

Lager kurs til Dropbox

Selskapets målgruppe var i utgangspunktet utviklere som ville ta et nytt steg i egen karriere, men plattformen fikk i år også oppmerksomhet fra større selskaper som Dropbox og Digital Ocean.

– De har betalt oss for å lage Scrimba-kurs om deres APIer. I tillegg får de synlighet på vår plattform med over hundre tusen månedlige brukere, forklarer Borgen og legger til:

– Det er mange aktører som tilbyr videokurs om koding, men ingen har det samme nivå av interaktivtet som vår teknologi har.

Gründeren vil ikke gå inn på nøyaktig hvor mye de tar for å lage kurs om eksterne APIer, men opplyser at omsetningen fra denne typen kurs har vært omtrent det samme som det betalte kurset.

Les også: Vic.ai henter 100 millioner: Fikk napp hos investorene bak AirBnb og Slack

"Simple, stupid"

Borgen forteller videre at Scrimba fremdeles skal tilby en rekke gratiskurs, men parallelt lansere flere kurs bak betaling, "i ny og ne".

– Vi tenkte på alle muligheter når vi jobbet frem en betalingsmodell, sier han og nevner: abonnement, medlemskap med tilgang til eksklusivt innhold samt salg per kurs.

"Keep it simple, stupid", lød konklusjonen.

– Vi kom rett og slett frem til at vi måtte prøve det aller enkleste først og ta det derfra. Man kan vurdere seg i hjel mellom de ulike mulighetene, og det er fordeler og ulemper ved alt, sier han.

På nyåret varslet selskapet en ny finansieringsrunde. Den er nå satt på vent.

– Vi har ingen konkret plan om når vi skal gjøre dette, da vi først ønsker å utforske mer av inntektspotensialet til Scrimba, sier Borgen.

– Hvor lang er veien til lønnsomhet?

– Mye kortere enn den virket for en måned siden.

Les også: Edtech-giganten brøytet vei ut av Norge. Nå ser de seg tilbake: – «Alle» vil bli assosiert med dem

Det du trenger å vite

  • Scrimba har utviklet en plattform for ulike kode-kurs. Løsningen kombinerer video og interaktive oppgaver.