Eeswaran Navatratnam i London-baserte 01 Ventures, vil minne om følgende: Vi er Europa, ikke Silicon Valley - og det er vår styrke.
Annonse
For tredje året på rad ble tech-investorer, norske som utenlandske, introdusert for norske startups - med SNÖ Ventures og britiske Concentric på initiativ-siden.
30 internasjonale investorene var flydd inn fra byer som London, Moskva, Berlin, Helsinki og Stockholm.
– Interessen har vært enorm, og det er tydelig at den norske startup-scenen er veldig interessant - også for utenlandsk kapital, sier Teodor Bjerrang i SNÖ Ventures.
Annonse
Annonse
– Målet vårt er jo å matche den internasjonale kapitalen med norske startups, forteller Bjerrangs makker, Magne Uppman.
– Må samarbeide
I 2016 sto blant andre Kahoot, Unacast og Noisolation på scenen. I fjor: Xeneta, Arundo og Huddlestock - og i år var spotlighten rettet mot Spacemaker, Tribe, Inzpire.me, Exabel, Play Magnus, Visualiz, Sevendof, Memory, Sanity og Chooose.
– Frem til nå har vi ikke vært ute og banket på dører, men vi ser nå at ved å putte litt mer kapital på det vi driver med, oppnår vi enda bedre resultater. Så da er jo dette rommet er et bra sted å være, sier Andreas Slettvoll, gründer i klima-startupen Chooose.
Annonse
I løpet av selskapets to år i virke, har SNÖ Ventures evaluert i overkant av 580 norske selskaper og møtt 360 av dem.
– Så det sier seg selv, det er ikke sjans for en London-basert VC å holde oversikt. Veldig mange vet at det skjer mye kult i Norge, men de er avhengig av å samarbeide med lokale investeringsmiljøer, sier Uppman.
Annonse
Ser fremgang
Eeswaran Navatratnam, partner i Amsterdam- og London-baserte 01 Ventures - har til gode å investere i en norsk startup, men lot seg imponere av SNÖs utvalgte selskaper.
– Jeg har vært noen få ganger i Norge de siste tre årene, og ser stor fremgang hver gang, forteller han - og sammenligner helst ikke Oslo med andre nordiske byer.
– Vi er så opptatt av å kopiere Silicon Valley, men dette Europa - og det er en bra ting. Å være fragmentert og ikke konsentrert, er nettopp vår styrke. De gode selskapene sitter ikke bare i London eller Stockholm. De er overalt, og jo større hvert marked vokser, jo bedre blir vi alle.