Ingrid Ødegaard i Whereby forteller om teamets remote-kultur på godt og vondt. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Hennes ansatte får jobbe hvor de vil: Men det handler om mer enn å gi tillatelse

Publisert Sist oppdatert

Som seg hør og bør i et videokonferanse-selskap, strekker Whereby-teamet seg fra USA til Sunnfjord. Det har blitt en suksess, men medfølger klare rutiner. 

Før sommeren nådde vekstselskapet to millioner dollar i årlige abonnementsinntekter, parallelt med et navnebytte fra Appear.in til Whereby.

I kulissene står 23 ansatte, spredt over 12 lokasjoner. Også de ansatte på hovedkontoret i Oslo, står hver dag fritt til å jobbe hvor de vil.

– Denne friheten er noe av det folk i teamet verdsetter mest ved å jobbe her, sier gründer Ingrid Ødegaard.

– Det lar hver enkelt tilpasse hverdagen sin, slik at de kan stresse mindre og være mest mulig produktive.

Les mer: Appear.in bryter ny milliongrense: Her er planen for å vokse videre

– "Boom" av remote-work

Det blir stadig flere remote-arbeidere blant oss. 70 prosent jobbet i fjor utenfor kontoret minst én dag i uken, viser en global statistikk.

Utviklere er blant dem som topper listen, med en forventet økning av remote-ansatte på 26 prosent innen få år.

Det norske rekrutteringsbyrået First Engineers så markedspotensialet i arbeidsmetoden og lanserte tidligere i år Nixa.io, en tjeneste som matcher selskaper med kandidater uten krav om sitteplass på et kontor.

– Ser vi til for eksempel USA og de største markedene i Europa, er det en "boom" av remote-work, fortalte Kristine Angeltvedt, leder av satsingen.

Virtuelle "coffee chats"

Friheten i Whereby fordrer imidlertid at ansatte er tro til følgende rutine:

  • "Sjekke inn" via Slack om morgenen.
  • Opplyse om hvor du skal sitte den dagen - og hva du skal jobbe med.
  • "Sjekke ut" via Slack når arbeidsdagen er over.
  • Kontakte hverandre innenfor dette tidsrommet.
  • Gjøre opptak av alle fellesmøter.

– Dette er viktig når teamet er spredt over flere tidssoner, for å unngå at folk blir utbrente av å jobbe hele døgnet, sier Ødegaard.

Hun mener det generelt er et større problem at remote-ansatte jobber for mye, enn for lite.

– Når man jobber hjemmefra, kan det være utfordrende å skille mellom jobb og fritid, og det er lett å la arbeidsdagen skli utover kvelden. 

Skjermdump av et typisk Whereby-møte. Foto: Whereby

Ødegaard forteller videre at de har blitt kjent med nye team-medlemmer over virtuelle "coffee chats". Også selve rekrutteringen kan foregå over video.

– Da vi skulle bygge opp et support-team i USA, fant vi en fantastisk dame med erfaring fra Rackspace. Hun har brakt inn masse kompetanse det ville ha vært vanskelig å finne i Norge, sier Ødegaard.

Les også: Slutten for autoritære sjefer: Ekspertene har funnet den optimale organiseringen av et selskap

Tok med seg jobben til Sunnfjord

Børge Dvergsdal er selskapets "head of partnerships". Sammen med familien, flyttet han nylig fra Oslo til Førde - med Whereby-jobben i bagasjen.

– Arbeidshverdagen min er helt lik som før, bare at jeg ser kollegaene i Oslo litt mindre, sier Dvergsdal som nå jobber fra det lokale coworking-spacet i Førde, PEAK Sunnfjord.

– Selv da jeg bodde i Oslo, jobbet jeg fra kontoret bare to til tre dager per uke. 

Børge Dvergsdal flyttet fra Oslo til Førde - med jobben i bagasjen. Foto: Privat

Han er en selverklært remote-entusiast, men understreker at det krever en aktiv innsats fra alle i selskapet.

– Det vanskeligste med å jobbe remote er følelsen av isolasjon. En kan fort føle seg alene og at en mister oversikt. Det er en av de største grunnene til at selskaper mislykkes med den type arbeid, sier han og fortsetter:

– Skal det fungere i praksis, så avhenger det av at begge partner, ledelsen og den ansatte er innstilt på å få dette til å fungere i praksis da det krever en forpliktelse fra begge hold.

Les også: Sean Percivals metode: Grepene som gjør at Appear.in øker inntektene

Hele teamet må være remote

Dvergsdal forteller at han tidligere har møtt ledere som hevder remote-arbeid ikke fungerer.

– De gir som regel tre forklaringer, sier han og ramser opp:

  • Vi har prøvd det, og det fungerer ikke.
  • Hvordan kan vi vite at de arbeider?
  • Du vil ikke få til samme samarbeid som på kontoret?

– Skal remote-arbeid fungere, krever det at det er en integrert del av kulturen til selskapet. Det må være ledelsen som driver frem en slik kultur, og de som lager prosessene for å lykkes, sier Dvergsdal.

Han mener en remote-kultur ikke vil lykkes dersom et selskap kun gir tillatelse til at en ansatt skal flytte og jobbe fra en annen lokalisering.

– Her mislykkes mange, for den som flytter vil slite med å føle seg som en del av teamet, og teamet glemmer ofte den som ikke er tilstede på kontoret.

I Whereby heter det derfor: Er én person remote, er hele teamet remote.

– Det betyr at hele teamet bærer et ansvar for at de som jobber remote føler seg inkludert, og at vi sammen skal jobbe for å forbedre måten vi jobber på, sier Dvergsdal som hevder godt samarbeid handler om menneskene - ikke lokalisering:

– Det er klart at det å treffes fysisk er viktig, og derfor har vi årlige samlinger hvor hele teamet møtes. Men vi jobber også med å få frem det medmenneskelige i hverdagen. Samtalen du har ved kaffemaskinen kan du også ha på en kort videosamtale.

Alltid rigget for remote

Ødegaard innrømmer at det til tider kan være utfordrende ikke å være samlokalisert, men mener gevinstene veier opp for eventuelle kostnader.

– For oss var det viktig å ha et internasjonalt team, siden kundebasen vår er global, sier Ødegaard.

Nå er teamet hennes rigget for at noen alltid er remote. 

Les også: Videoveteranens tøffe farvel med Telenor: Forferdelig å forlate teamet, men måtte slutte for å beholde forstanden