Bookis henter den tidligere "growth hackeren" til Spond: – Vi skal prøve og feile
Bookis rekrutterer fra startup-miljøet. Og Instagram.
Kenneth Lorentzen tok Spond fra null til 150.000 brukere, da som "Head of Growth" i den norske tjenesten for organisering av idrett, korps og øvrige grupper.
Han har også utviklet og vært ansvarlig redaktør for ELIXIAs papirmagasin. Som CMO i Bookis skal han jobbe med organisk vekst.
– Vi skal prøve og feile, og det skal være høyt under taket. Veksten i Spond kom heller ikke over natten. Det var mange timer med intervjuer, kampanjer, prøving og feiling, sier Lorentzen.
I Bookis var det var først og fremst teamet som overbeviste han.
– Vanvittig engasjerte og dyktige mennesker. Jeg har fått oppleve å jobbe med så flinke medarbeidere i Spond tidligere, og det er ikke bare inspirerende, men også veldig lærerikt og gøy. Det trigger meg, sier Lorentzen og legger til:
– Dessuten har naturligvis delingsøkonomien kommet for å bli, og så firkantet bokbransjen opptrer i dag synes jeg dette er ekstremt spennende å få jobbe med.
"Plattform på brukernes premisser"
Da den digitale boktjenesten lanserte ny en delingstjeneste like før sommeren, reagerte Aschehoug med å stoppe all levering.
– De er jo livredde for at vi nå plutselig skal begynne å få et mye mer effektivt bruktbok-marked, sa Bookis-sjef Arne-Morten Willumsen i den forbindelse.
Nå ser også Lortenzen frem til å være disruptiv i bokbransjen.
– Å få være med å utvikle en ytterligere sømløs tjeneste som forfattere og kunder og brukere vil digge. Vi skal lage plattform på deres premisser, ikke bokbransjens slik det er i dag, sier han.
Oppdaget på Instagram
Selskapet har også ansatt Theresa B. Sande som ny kategorisjef og redaktør.
Hun har studert journalistikk i England, og tidligere jobbet i bokhandel og som "copywriter-intern" for sykkelhjul-bedriften, reTyre.
Les også: Gründerne selger «dekk» så det lukter svidd, og nå går de inn i USA
Sande driver også Instagram-kontoen Gingerellareads, der Bookis først oppdaget henne.
– Jeg brenner virkelig for å dele lesegleden min og følger tett med på det som skjer i bokindustrien, sier hun og forteller om ansvarsområdet i Bookis:
– Dette innebærer ansvar for hvilke titler Bookis skal fokusere på ukentlig, både i nettbutikk, mobilapp og på sosiale medier. Jeg kommer også til å jobbe mye med innholdsproduksjon til epost, Instagram og Facebook.
– Hvorfor valgte du denne jobben?
– Enkelt. Jeg får jobbe tett med en av mine største interesser samtidig som jeg får brukt journalistikk-utdannelsen og utvikle skrivekunnskapene videre.
– Hva ser du frem til?
– Jeg ser virkelig frem til å jobbe under den kommende bokhøsten. Det er utrolig mange spennende titler både i Norge og internasjonalt som kommer, og jeg gleder meg til å dele de med andre bokelskere.
Les også: Bookis har solgt bøker for over én million bare i år: Nå fyller de opp pengekassa