Daglig leder Åsmund Furuseth og styreleder Eilert Hanoa i Kahoot etter børsnotering. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Kahoot stiger i verdi etter at de gikk på børs: Går snart i pluss og planlegger nye oppkjøp

Publisert Sist oppdatert

Etter måneder med spekulasjoner og noen utsettelser ble Kahoot børsnotert på Merkur Market på Oslo Børs.

Umiddelbart etter børsåpning torsdag morgen klokka ni ble aksjen  omsatt for 42 kroner, en pris som verdsetter selskapet til over 5 milliarder kroner. Siden har den stabilisert seg rundt 41 kroner. Før noteringen ble aksjen handlet for 38 kroner.

– Med Kahoots utgangspunkt, en fantastisk organisk vekst og en fantastisk teknologisk plattform som er veldig skalerbar og koster lite å drifte, er det opp til vår egen evne til å utvikle og gjøre tjenestene bedre, og på den måten nå våre målsetninger om vekst av både brukere og betalende kunder, sier Kahoot-sjef Åsmund Furuseth til Shifter kort tid etter at han sto på børsbalkongen og ringte med bjella.

Det var en blid gjeng som var på plass på Oslo Børs torsdag morgen. Furuseth omtaler likevel overgangen fra gråmarkedet på OTC-listen til offisielle Merkur Market på Oslo Børs som en formalitet, og understreker at prosessen ikke har påvirket den daglige driften i selskapet.

Se oversikten: Disse har mest på spill når Kahoot går på børs

Cashflow og oppkjøp

De seneste tolv månedene har selskapet kodet om hele plattformen, ifølge Furuseth for raskere å kunne utvikle de ulike løsningene. Kahoot har også kjøpt opp edtech-selskapene Poio og DragonBox for 210 millioner kroner.

– Dere er et lite selskap, tross alt, sammenliknet med de store norske. Frykter du at dere kan bli en kasteball og utsatt for voldsom spekulasjon, slik andre tech-aksjer har før dere?

– Vi jobber med å være transparent og at informasjon skal være tilgjengelig, og oppdaterer hele tiden markedet om status på våre planer og leveranser. Så er det opp til markedet å vurdere våre planer og resultater. Det viktigste for oss er at vi nå har fått en handelsplattform som gjør det enkelt for markedet å agere på informasjonen som finnes, sier Furuseth.

– Hvorfor kunne dere ikke hentet enda mer penger  fra en VC og fortsatt å bygge selskapet på den måten?

– Vi har i første fase jobbet fram en utrolig brukermasse, med et fantastisk produkt som ikke trenger markedsføring. Vi har ikke noe markedsføringsbudsjett, og dermed ikke noe behov for å hente kapital for å øke det. Det er nok den største forskjellen. Dermed har vi hatt muligheten til å bygge en sunn business og optimalisere i alle ledd.

– Men lønnsomhet er fortsatt et stykke unna?

– Nå estimerer vi at vi får positiv cashflow i Q4. Da kan vi jobbe med det som utgangspunkt, for å akselerere og skalere opp og få den veksten vi ønsker i inntjening, sier Furuseth.

Daglig leder Åsmund Furuseth i Kahoot ringer i bjella på Oslo Børs torsdag 10. oktober 2019. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Les også: Derfor har Johan Brand og Jamie Brooker solgt Kahoot-aksjer for nesten 200 millioner

Planlegger nye oppkjøp

Samtidig understreker han at noteringen ikke er ensbetydende med at nye runder med kapitalinnhenting er uaktuelt.

– Det er en viktig milepæl for selskapet å komme dit at vi genererer cash, slik at vi ikke er avhengig av å hente kapital. Men så kan vi hente kapital fra tid til annen, eksempelvis for å gjøre oppkjøp, sier han.

– Og det ligger i planene våre, legger han til.

Forøvrig venter Furuseth ingen store overraskelser i sammenheng med børsnoteringen.

– Vi har høstet litt erfaringer ved å være på NOTC-listen, så det blir en slags videreføring av det. Vi hadde 380 aksjonærer før noteringen, og venter at det blir flere fremover. Det er vi allerede vant til å forholde oss til.

Rett før klokken 12 torsdag var det gjennomført 143 handler med Kahoot-aksjen, for til sammen 3,7 millioner kroner.

Hør Shifters podcast-episode om børsnoteringen: 

https://player.pippa.io/5b1a5a6364d9356d1af279f5/episodes/ekstrasending-kahoot-brsnoteres-hva-betyr-det?theme=default&cover=1&latest=1