Åsmund Furuseth i Kahoot og Daniel Senn i Poio. Foto: Presse

Kahoot bygger edtech-gigant i Oslo: Kjøper lesespillet Poio for 57 millioner

Av Magnus Peter Harnes og Per-Ivar Nikolaisen

Publisert 15. mai 2019

På få dager har Kahoot kjøpt norske edtech-selskaper for 210 millioner kroner: — Spillelementet i det vi gjør blir enda tydeligere, sier Kahoot-sjef Åsmund Furuseth. 

Avtalen mellom de to selskapene landet tirsdag ettermiddag. Nyheten kommer en knapp uke etter at Kahoot kjøpte den norske mattelæringsappen Dragonbox for 157 millioner kroner.

— Å få være med på bygge en edtech-gigant med hovedkontor i Oslo motiverer både meg og teamet. Sammen er vi sterkere, og nå kan vi fokusere mer på det vi i Poio er gode på: lage fantastiske læringsopplevelser, sier gründer Daniel Senn i Poio til Shifter.

Kahoot betaler 6,5 millioner dollar, tilsvarende 57 millioner norske kroner, for Poio. Blant selgerne er Schibsted, som gikk inn med 4 millioner kroner i fjor. Siden den gangen har lesespill-startupen doblet seg i verdi.

Dragonbox-kjøpet ble gjennomført med en tredjedel kontanter og resten i aksjer. Ifølge gründeren er det omtrent det samme forholdet i Poio-dealen.

— Planen er å lykkes med Poio globalt. Da er det ikke utenkelig at vi blir en betydelig bidragsyter til Kahoot sitt overskudd de neste årene. Og som aksjonær i Kahoot vil jeg jobbe for denne planen de neste årene, fastslår Senn.

Les også: De ville egentlig ikke selge Dragonbox – så kom Kahoot

Ikke overraskende

Oppkjøpet kommer ikke som en overraskelse. Lesespillet Poio har blitt en stor hit på kort tid. Spillet lærer barn å lese gjennom mestring i leken på nettbrettet, der barna styrer de såkalte «leslingene» på jakt etter bokstaver, som etter hvert fyller en bok.

Da Kahoot-sjef Åsmund Furuseth i fjor fortalte at selskapet skulle på handletur for å vokse videre, var både mattespillet Dragonbox og lesespillet Poio naturlige kandidater til å havne i kurven. I forrige uke ble det kjent at Kahoot kjøper Dragonbox. Nå kommer altså nyheten om at Poio blir en del av selskapet.

— I Kahoot har det sosiale aspektet gjort læringen spillbasert. Poio har laget et spill som gjør at barn på en naturlig måte lærer å lese. Det er definisjonen av spillbasert læring. Med dem og Dragonbox blir spillelementet i det vi gjør enda tydeligere, sier Furuseth.

— Hvordan skal dere klare å holde trøkket oppe på hvert enkelt spill?

— Vi har samme filosofi, og det gjør det enklere å skape assosiasjoner. Dessuten blir komplette team med over fra både Poio og Dragonbox, som skal fortsette å jobbe med sine respektive prosjekter sammen med Kahoot.

Les også kommentaren: Derfor er Kahoot mer enn bare en quiz-app

Likhetene

I likhet med Dragonbox er Poio et barn av StartupLab. Gründer Daniel Senn har latt seg inspirere av nettopp mattespillet i utviklingen av lesespillet.

Da sønnen ble født med dårlig hørsel, ble Daniel Senn nemlig fortalt at det var mengdetrening som var nøkkelen til å holde følge med språkutviklingen til de som hører godt. Som tidligere spillgründer og fan av Dragonbox, var det naturlig for gründeren å gå til gaming-verdenen for å finne mulige hjelpemidler. Da han ikke fant noe, måtte han selv lage det.

Fellesnevnerne stopper ikke der. Akkurat som Dragonbox, har Poio en relativt høy pris i app-butikkene, men har likevel solgt svært godt og toppet listen over de mest populære læringsappene i App Store. På investorsiden finner man dessuten Founders Fund og Rolf Assev, mannen som også har vært dypt involvert i Dragonbox .

Når dessuten Kahoot-medgründer Johan Brand er investor i Poio, ville det vært mer overraskende om Kahoot og Poio ikke hadde flørtet, enn at de faktisk hadde gjort det. Nå er altså handelen fullbyrdet.

Fortsetter

Lærerutdannede Daniel Senn fortsetter som leder av Poio internt i Kahoot, med ansvar for alt som har med lesing å gjøre. Teamet følger også med over.

— Fundamentet i avtalen og kjemien imellom selskapene er basert på felles verdier: “make learning awesome”. For oss har det vært viktig at Kahoot ønsket innovasjonkulturen vår velkommen og ønsket å kjøpe teamet og planene våre.

Han er overbevist om at oppkjøpet vil være bra for lesespillet og visjonen om å hjelpe flest mulig barn med å knekke lesekoden.

— Å skalere organisasjon, bygge merkevare globalt, finansiere veksten, oversette til mange språk og fortsette å innovere er en krevende øvelse å gjøre samtidig. Med Kahoot får vi nå større fart, og en moden internasjonal organisasjon i ryggen, mener Senn.

De to oppkjøpene innebærer at bemanningen i Kahoot øker fra 60 til i underkant av 100. Kahoot-sjefen Furuseth avviser likevel spørsmål om det blir krevende å samle tre gründere og tre ulike bedriftskulturer under samme tak.

— At Daniel (Senn, journ.anm.) og Sean Baptiste (Huynh, gründer i Dragonbox, journ. anm.) allerede har så engasjerte team er noe av det vi synes er veldig spennende. Alle er veldig investert i visjonen og vil være med videre, sier han.

Les også: Poio til topps – igjen: «Ingen barn i Norge skal slite med å knekke lesekoden»

Drahjelp internasjonalt

Poio har på kort tid fått 100.000 brukere i Skandinavia. I juni lanseres lesespillet på engelsk. Ved å gå inn i Kahoot-folden øker eksponeringen med millioner verden over, nærmest over natta.

— Det er perfekt timing for å kunne vokse raskere i de engelskspråklige markedene der Kahoot allerede har mange kunder i vår målgruppe. De har en kjent merkevare i Storbritannia og USA, og en organisasjon som både har lykkes og har kompetansen til å bistå Poio-teamet i skaleringsfasen vi nå skal inn i.

Flere oppkjøp kommer

Kjøpene av Dragonbox og Poio er de to viktigste bidragene i Kahoots akselratorprogram «Ignite» så langt. Programmet ble dannet i fjor og skal sørge for selskapets ikke-organisk vekst.

Furuseth bekrefter at det kommer til å komme nye oppkjøp, men disse blir ikke nødvendigvis norske eller nordiske.

— Vi jobber videre med ikke-organisk vekst. Det var ikke negativt at vi kjente disse selskapene fra før, men det er tilfeldig at de var basert i Oslo. Vi leter i hele verden. Det betyr at vi har større ambisjoner.

Hør podcasten: Lesespillet til småbarnsfar Daniel Senn gikk rett til topps på App Store