Kåre Bottolfsen i TicketCo og Leif Øverland i Norsk Toppfotball. Foto: Thomas Torjusen
Kåre Bottolfsen i TicketCo og Leif Øverland i Norsk Toppfotball. Foto: Thomas Torjusen

I fire år siktet TicketCo mot Norsk Toppfotball: Nå lander de storavtale verdt én milliard

Publisert Sist oppdatert

TicketCo skal levere et felles billettsystem til Eliteserien og OBOS-ligaen. 

Avtalen løper i fem år og har en estimert samlet verdi på én milliard kroner, opplyser partene i en melding.

– Denne dagen har vi sett frem til helt siden vi begynte å samarbeide med Sogndal helt tilbake i 2015, uttaler Kåre Bottolfsen, daglig leder i TicketCo, og fortsetter:

– Den gangen bestemte vi oss for at vi ville vinne den norske fotballen, klubb for klubb. Det har vi også gjort, sier han og viser til at både serieleder Molde og cupfinalistene Haugesund er TicketCo-kunder.

Selskapet ble etablert i 2013 og tilbyr i dag en plattform for "komplett arrangementsbetaling". I tillegg til billettsalg, kan arrangører gjennom TicketCos løsning, selge mat og drikke, "merchandise" og overnatting.

 Kåre Bottolfsen i TicketCo og Leif Øverland i Norsk Toppfotball. Foto: Thomas Torjusen
Kåre Bottolfsen i TicketCo og Leif Øverland i Norsk Toppfotball. Foto: Thomas Torjusen

– Vi har omlag halve Eliteserien og en rekke av klubbene i OBOS-ligaen på kundelisten. Nå slutter eliteserieklubbene Odd, Bodø/Glimt, Sarpsborg og Mjøndalen seg til, så dette er en merkedag for oss, sier Bottolfsen videre.

Leif Øverland, administrerende direktør i Norsk Toppfotball, sier han har store forventninger til samarbeidet. De vurderte ti ulike leverandører, før valget til slutt falt på TicketCo.

– Gjennom årlig håndtering av snaue to millioner billetter hos våre klubber, er det åpenbart at billettfunksjonen må være fremtidsrettet og kundevennlig, sier Øverland.

Les også: Fotballspill-gründer henter nytt drømmelag: Måtte si nei til investorer

  • TicketCo Norge AS er datterselskap av TicketCo AS og drifter arrangørverktøyet TicketCo.
  • Selskapets hovedkontor er i Bergen, med avdelingskontorer i London (TicketCo UK), Stockholm (TicketCo SE) og Gdansk (TicketCo Poland).
  • Selskapet har siden oppstarten solgt for 2 milliarder på vegne av arrangører, tilhørende mer enn 40.000 arrangementer.
  • TicketCo Norge AS har i dag over 2.200 aktive arrangører over hele Norge/Sverige/UK/Polen.

Ringvirkninger internasjonalt

Tidligere i år hentet TicketCo ti millioner euro og landet kontrakt med Skottlands eldste fotballklubb. Også i 2018 hentet selskapet kapital og fikk Troll Ventures på eiersiden. Her står også investorkollektivet Tripod Capital Collective.

 TicketCo-gründerne Carl-Erik Michalsen Moberg og Kåre Bottolfsen. Foto: TicketCo.
TicketCo-gründerne Carl-Erik Michalsen Moberg og Kåre Bottolfsen. Foto: TicketCo.

Les også: Har investert i 20 selskaper: Skaper tech-spiral i Bergen

– Med Molde øverst på tabellen, Viking og Haugesund i cupfinalen og denne kontrakten med NTF signert, kan vi slå fast at fotballhøsten 2019 er en drøm for TicketCo. Nå er vi spent på hvilke ringvirkninger den vil gi internasjonalt, sier Bottolfsen.

Medgründer Carl-Erik Michalsen Moberg hevder NTF-avtalen allerede har blitt lagt merke til.

– Fotball er en enorm industri, men samtidig er den ikke større enn at klubbene følger med på hva kolleger i andre land driver med, sier han og fortsetter:

– Avtalen vår med NTF har allerede blitt lagt merke til av klubbene vi er i dialog med i England, Skottland og Sverige. Problemstillingene varierer litt fra land til land, men i store trekk er utfordringene de samme på tvers av landegrensene. Derfor tror vi at NTF-samarbeidet vil bli viktig for oss også i disse landene, sier han.

Les også: Tidligere toppidrettssjef samler norsk SportTech: Får Lasse Kjus på laget

Powered by Labrador CMS